Kratko nakon Ine – cijene su digli i ostali distributeri. Građani
nisu iznenađeni.
No, da su gorivo natočili sinoć, mogli su uštedjeti 12 lipa po
litri. To su mogli doznati vozeći se od benzinske do benzinske,
ili vozeći se prstom po ekranu pametnog telefona. Takvu
aplikaciju prije nekoliko dana izbacio je Nikola
Strahija iz Čakovca.
"Želio sam riještiti problem, kako naći najeftinije gorivo.
Djelomično se podaci dobivaju od distributera, a aplikacija
omogućuje i da korisnici pošalju izmjene cijena", kaže autor
aplikacije, Strahija.
Slična je onoj koju već godinama razvija i HAK. No otkako se
cijene formiraju slobodno, polovica distributera maknula ih je sa
svojih web stranica pa u HAK-u korisnicima ne mogu ponuditi
ažurne podatke.
"Naftne kompanije nisu prilagodile svoje informatičke sustave da
uživo prikupljaju cijene sa svojih benzinskih postaja i
objavljuju na svojim benzinskim postajama i vjerujem da će se
uskoro riješiti", kaže Goran Baotić, voditelj
Službe informacijskih tehnologija u HAK-u.
Da bi uštedjeli, građani su se počeli okupljati i na Facebook
grupama gdje jedni drugima dojavljuju cijene. No, kako ih pratiti
kada se mogu mijenjati svakodnevno. Poučeni primjerima iz Europe,
vozači strahuju da bi ih distibuteri mogli dizati u
najfrekventijim satima.
"To je teoretski moguće, ali nema razloga da se to radi. To bi
bilo nekakav udar na kupce. Na taj način bi kupci izbjegavali
takve benzinske postaje koje bi radile nekakav upad u sistem.",
kaže Branko Poljak, direktor veleprodaje
Crodux-derivata.
A koliko bi tražeći jeftinije gorivo mogli uštedjeti? Ako u
prosjeku godišnje prijeđemo 15 tisuća kilometara uz potrošnju od
osam litara – ispada da trošimo 1200 litara goriva. S razlikom u
cijeni od 10 lipa – na godinu je moguće uštedjeti 120 kuna. No
put do udaljenije postaje nije besplatan.
"Ako auto troši osam litara u prosjeku, 10 kilometara dalje znači
prosjek od kojih 0,8 litara. Dakle to je oko 8 kuna. Da bi to
kompenzirali s s jeftinijim gorivom, vi u principu morate
natočiti dva tanka goriva", objašnjava Marko Tomac, zamjenik
glavnog urednika Auto, motor i sporta.
I dok je traganje za jeftinijim gorivom dobar izbor,
stručnjaci tvrde još je važnije odabrati auto prema potrebama i
uložiti u vozačke vještine. Dokazano - na taj način možete
trošiti čak 30 posto manje.
Tržište određuje i cijenu goriva, ali naravno da je nakon samo tjedan dana od uvođenja slobodnog formiranja došlo do poskupljenja. Uz to, cijene se mogu mijenjati jedanput dnevno, svaka crpka može imati svoje pa je pravo pitanje kako i gdje proći bolje.