CRNE PROGNOZE /

'Kupovna moć prije će se smanjiti nego povećati'

Jedan posto - za toliko je porasla potrošnja u 2011. godini. No, to ne znači oporavak. Naime, u godinama koje dolaze, pokazala je analiza Ekonomskog instituta i HGK, propadat će obrti i male trgovine, a kupovna moć prije će se smanjiti nego povećati.

21.3.2012.
18:58
VOYO logo

Košare se u kvartovskim trgovinama posljednjih godina sve rjeđe pune, a trend propadanja malih trgovaca, kao i obrta, nastavit će se i dalje, pokazuju analize. Ipak, spašavaju ih navike kupaca.

„I dalje imamo mušterije koje dnevno dolaze u dućan i koje su stalno ovdje. Gledaju puno na akcije i da prođu jeftinije“, rekla je voditeljica kvartovske trgovine Marina Carek.

Kupci su postali iznimno osjetljivi na cijene, a kako ih ne bi izgubili, trgovci su, tvrde, porast PDV-a i drugih troškova, gutali smanjujući marže.

„Bilo kakav rast cijena može izazvati zapravo pad prodaje. I to vam je jedini isključivi razlog zbog čega još uvijek nastoje amortizirati taj rast inputa, na teret svoje dobiti“, pojasnila je Ljerka Puljić, predsjednica Udruženja trgovine HGK.

Kada će doći do većeg poskupljenja, kažu, ovisi o rastu cijena goriva, struje, plina i sirovina te kupovnoj moći građana.

Za svakog kupca u Hrvatskoj dosad je izgrađeno oko pola četvornog metra prodajnog prostora, što je 28 posto više u odnosu na europskog kupca. No, hrvatski ima 58 posto manje novca.

Zato sve više kupuju jeftinije robne marke, a sve manje odjeću i obuću, namještaj i knjige.

"U 2011. došlo do rasta prometa u trgovini na malo od jedan posto, međutim nikako se ne može govoriti i nekom značajnijem oporavku hrvatske trgovine. Tek 2013. godini možemo očekivati određeni rast BDP-a, potrošnje i rast maloprodajnog prometa", kazao je Ivan Damir Anić s Ekonomskog instituta.

To znači da se 16 posto hrvatskih radnika u sektoru trgovine ne može nadati povišici, a plaće su im 28 posto niže od prosjeka u gospodarstvu. Zbog krize, dobit se trgovcima u tri godine gotovo prepolovila, a raste i broj nelikvidnih i prezaduženih.

No, trgovački centri ipak su puni, osobito vikendom, pa barem zbog šetnje. Međutim, 2012. godina neće donijeti smak trgovine, no bit će vrlo teška. Tko preživi, u 2013. se može nadati rastu potrošnje od tanašnih 0 cijelih 7 posto.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
gospodin savršeni aus
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo