Košare se u kvartovskim trgovinama posljednjih godina sve rjeđe
pune, a trend propadanja malih trgovaca, kao i obrta, nastavit će
se i dalje, pokazuju analize. Ipak, spašavaju ih navike
kupaca.
„I dalje imamo mušterije koje dnevno dolaze u dućan i koje su
stalno ovdje. Gledaju puno na akcije i da prođu jeftinije“, rekla
je voditeljica kvartovske trgovine Marina
Carek.
Kupci su postali iznimno osjetljivi na cijene, a kako ih ne bi
izgubili, trgovci su, tvrde, porast PDV-a i drugih troškova,
gutali smanjujući marže.
„Bilo kakav rast cijena može izazvati zapravo pad prodaje. I to
vam je jedini isključivi razlog zbog čega još uvijek nastoje
amortizirati taj rast inputa, na teret svoje dobiti“, pojasnila
je Ljerka Puljić, predsjednica
Udruženja trgovine HGK.
Kada će doći do većeg poskupljenja, kažu, ovisi o rastu cijena
goriva, struje, plina i sirovina te kupovnoj moći građana.
Za svakog kupca u Hrvatskoj dosad je izgrađeno oko pola četvornog
metra prodajnog prostora, što je 28 posto više u odnosu na
europskog kupca. No, hrvatski ima 58 posto manje novca.
Zato sve više kupuju jeftinije robne marke, a sve manje odjeću i
obuću, namještaj i knjige.
"U 2011. došlo do rasta prometa u trgovini na malo od jedan
posto, međutim nikako se ne može govoriti i nekom značajnijem
oporavku hrvatske trgovine. Tek 2013. godini možemo očekivati
određeni rast BDP-a, potrošnje i rast maloprodajnog prometa",
kazao je Ivan Damir Anić s
Ekonomskog instituta.
To znači da se 16 posto hrvatskih radnika u sektoru trgovine ne
može nadati povišici, a plaće su im 28 posto niže od prosjeka u
gospodarstvu. Zbog krize, dobit se trgovcima u tri godine gotovo
prepolovila, a raste i broj nelikvidnih i prezaduženih.
No, trgovački centri ipak su puni, osobito vikendom, pa barem
zbog šetnje. Međutim, 2012. godina neće donijeti smak trgovine,
no bit će vrlo teška. Tko preživi, u 2013. se može nadati rastu
potrošnje od tanašnih 0 cijelih 7 posto.
Jedan posto - za toliko je porasla potrošnja u 2011. godini. No, to ne znači oporavak. Naime, u godinama koje dolaze, pokazala je analiza Ekonomskog instituta i HGK, propadat će obrti i male trgovine, a kupovna moć prije će se smanjiti nego povećati.