Košare se u kvartovskim trgovinama posljednjih godina sve rjeđe
pune, a trend propadanja malih trgovaca, kao i obrta, nastavit će
se i dalje, pokazuju analize. Ipak, spašavaju ih navike
kupaca.
„I dalje imamo mušterije koje dnevno dolaze u dućan i koje su
stalno ovdje. Gledaju puno na akcije i da prođu jeftinije“, rekla
je voditeljica kvartovske trgovine Marina
Carek.
Kupci su postali iznimno osjetljivi na cijene, a kako ih ne bi
izgubili, trgovci su, tvrde, porast PDV-a i drugih troškova,
gutali smanjujući marže.
„Bilo kakav rast cijena može izazvati zapravo pad prodaje. I to
vam je jedini isključivi razlog zbog čega još uvijek nastoje
amortizirati taj rast inputa, na teret svoje dobiti“, pojasnila
je Ljerka Puljić, predsjednica
Udruženja trgovine HGK
.
Kada će doći do većeg poskupljenja, kažu, ovisi o rastu cijena
goriva, struje, plina i sirovina te kupovnoj moći građana.
Za svakog kupca u Hrvatskoj dosad je izgrađeno oko pola četvornog
metra prodajnog prostora, što je 28 posto više u odnosu na
europskog kupca. No, hrvatski ima 58 posto manje novca.
Zato sve više kupuju jeftinije robne marke, a sve manje odjeću i
obuću, namještaj i knjige.
"U 2011. došlo do rasta prometa u trgovini na malo od jedan
posto, međutim nikako se ne može govoriti i nekom značajnijem
oporavku hrvatske trgovine. Tek 2013. godini možemo očekivati
određeni rast BDP-a, potrošnje i rast maloprodajnog prometa",
kazao je Ivan Damir Anić s
Ekonomskog instituta
.
To znači da se 16 posto hrvatskih radnika u sektoru trgovine ne
može nadati povišici, a plaće su im 28 posto niže od prosjeka u
gospodarstvu. Zbog krize, dobit se trgovcima u tri godine gotovo
prepolovila, a raste i broj nelikvidnih i prezaduženih.
No, trgovački centri ipak su puni, osobito vikendom, pa barem
zbog šetnje. Međutim, 2012. godina neće donijeti smak trgovine,
no bit će vrlo teška. Tko preživi, u 2013. se može nadati rastu
potrošnje od tanašnih 0 cijelih 7 posto.