'Zatvaranje u okvire je vrlo sputavajuće'
Tomislav Torjanac, mladi je likovni umjetnik kojeg je svijet, zahvaljujući natječaju za ilustriranje romana Yanna Martela Pijev život, upoznao prije domaće javnosti.
Slikovnica
Trenutno radite na novoj slikovnici
Kako izgleda vaš uobičajen radni dan? Može li se posao ilustriranja u nekom pogledu mjeriti s ''običnim'' poslovnim danom većine ljudi, ili je više nalik pisanju knjige – kad te 'pukne' inspiracija? Kako uspijevate pomiriti inspiraciju s narudžbama i terminima? Uobičajeni mi je radni dan sličniji pisanju knjige, jer nastojim da moje ilustracije imaju narativni karakter, ali i da je iz njih jasno da su subjektivna interpretacija izvornika. Kako izgleda moj radni dan razlikuje se od faze do faze rada – neke ovise o naletu nadahnuća, a neke su više izvedbeno- tehničkog karaktera. Ima dana kad sve stane i ništa mi ne ide od ruke, ali ima i onih kad mi je žao što nema više sati u danu jer sve samo teče.
Što se tiče sraza inspiracije i rokova, uzimam si dovoljno vremena, što zbog tehnike kojom radim, što zbog mog pristupa procesu ilustriranja.
Prije nekoliko godina pobijedili ste u žestokoj konkurenciji za ilustraciju romana "Pijev život" Yanna Martela (koji je osvojio nagradu Man Booker), gdje ste se natjecali s mnogim svjetski priznatim ilustratorima. Kako je ta činjenica utjecala na vaš daljnji poslovni angažman, s obzirom da ste od tog trenutka postali poznati, ne samo u svijetu, već i u Hrvatskoj? Imala je povoljan utjecaj, naravno. S tim u biografiji, neka je vrata možda ipak malo lakše otvoriti.
Slikovnica
Osim uspjeha s ''Pijevim životom'', osvojili ste mnoge bitne nagrade, vaša priča
Na primjer, do mog angažmana na slikovnici
Slično je bilo i s “Pijevim životom”, gdje sam angažman dobio kao (za njih) anonimac, na temelju nekoliko ilustracija koje sam poslao na natječaj i jasne vizije cijelog projekta.
Kako gledate na situaciju u Hrvatskoj što se tiče mladih ilustratora, je li vam tko ''zapeo za oko''? Ima li tu prostora za njihovo razvijanje i napredak? Imate li kakav savjet za početnike? Ima dosta ilustratora srednje i mlađe generacije čiji mi se rad, ali i pristup ilustraciji kao mediju sviđa. Na primjer, Danijel Srdarev izvrsno spaja vrlo umjetničke ilustracije s oblikovanjem knjige, tako da je rezultat originalna i sjajno zaokružena cjelina.
Što se tiče savjeta za početnike, za mene je velika stvar bila spoznaja da je, po pitanju umjetničkog izričaja, ilustracija igra u kojoj nema pravila. Ne znam može li se to nazvati savjetom budući da je prilično osobno, no za mene je zatvaranje u okvire "kako nešto treba izgledati" te pretjerano razmišljanje o ciljanoj publici i dobnim skupinama vrlo sputavajuće. Najbolje ilustracije nisu rezultat kalkulacija – rezultat su činjenice da je ilustrator, radeći na njima, dao svoj nesputani kreativni maksimum.
Može li se živjeti od toga? Može, uz puno rada, dobrog planiranja i samodiscipline.
Završili ste studij grafičkog dizajna, koliko vam on pomaže odnosno odmaže u ilustracijama? Knjiga mi je oduvijek bila zanimljiva, i s literarne i umjetničke strane. Isto vrijedi i za proces njezina nastajanja, a upravo to sam naučio na fakultetu. Uz to, poznavanje knjige kao proizvoda, sa svim svojim prednostima i ograničenjima, definitivno mi pomaže pri njenom ilustriranju i grafičkom oblikovanju.
403 Forbidden