Atraktivna je MoMA-i, ali ne i zagrebačkom MSU-u
Koncem prosinca 2011. newyorški Muzej moderne umjetnosti MoMA organizirao je retrospektivu radova ove naše umjetnice, pa kako to uvijek biva - postavilo se pitanje zašto institucije kod nas nisu prepoznale vrijednost njenih djela. Novinarka
'Svojedobno su nam prigovarali što je promoviramo'
"MSU je tako redovito pratio i promovirao rad Sanje Iveković u protekla četiri desetljeća da su određeni kritičarski krugovi u Zagrebu i Hrvatskoj svojedobno zbog toga vrlo glasno prigovarali", kazala je ravnateljica MSU-a Snježana Pintarić. Taj muzej u svom fundusu čuva 11 radova Sanje Iveković, od kojih su neki završili na posudbi u MOMA-i.
"Radove Sanje Iveković predstavljali smo redovito, bilo na samostalnim ili skupnim izložbama, i kod nas u Muzeju, i u inozemstvu, u čak 28 različitih projekata. Samostalne izložbe i akcije Sanje Iveković organizirane su 1976. i 1977. (kada je predstavljen 'Dvostruki život') te 2002. i 2004. s projektom 'Ženska kuća' na Trgu bana Jelačića i u Genovi u Palazzo Ferretto", kazala je ravnateljica.
Promašena programska politika MSU-a
No, Antonia Majača, voditeljica Galerije Miroslav Kraljević i suosnivačica udruge DeLVe, smatra da odgovor na pitanje zašto MSU nije priredio Sanjinu retrospektivu treba tražiti u njihovoj programskoj politici i promašenom shvaćanju vlastite uloge u kontekstu u kojem djeluju. "Znakovito je u tom smislu bilo da je MSU program u novoj zgradi započeo posve zakasnjelom izložbom Gilberta i Georga, koja upućuje na njihovo neprepoznavanje vlastite uloge lokalno, kao i na njihov provincijalni kompleks, a ne primjerice retrospektivnom izložbom umjetnosti u Hrvatskoj ili regiji u posljednjih 20 godina ili pak retrospektivom radova Sanje Iveković", kazala je Majača.
Povjesničar umjetnosti Zvonko Maković je pak odgovorio da je Zagreb trebao imati retrospektivu Sanje Iveković prije MoMA-e, te dodao da je riječ o očitom propustu naših muzeja, ponajprije zagrebačkoga MSU-a i riječkoga MMSU-a. "Nije Sanja Iveković jedina koja zaslužuje veliku izložbu u Zagrebu. Spomenut ću samo slučaj Julija Knifera, čiju izložbu, kad sam im je nudio, nije htio ni Muzej suvremene umjetnosti ni Umjetnički paviljon. Njegova djela kontinuirano se izlažu vani, a u Zagrebu mu nije priređena izložba tridesetak godina", kazao je Maković.
Iveković: VIše me brine kako muzeji čuvaju radove
Pitanje je komentirala i sama Sanja Iveković, koja je napomenula da je vlastitom odlukom uvijek bila, i jest, jako aktivna i prisutna na tzv. nezavisnoj sceni. No, naglasila je da je trenutačno puno više zabrinjava pitanje kako naši muzeji čuvaju radove suvremenih umjetnika, jer je na izložbi u MoMA-i otkrila žalosno stanje nekih radova iz kolekcije MSU-a.
403 Forbidden