Svi se sjećate dana kad je postalo jasno da nastupaju zabrane i da ćemo iduće tjedne uglavnom provoditi doma. U košare smo trpali sve: od velikih količina brašna, šećera, ulja, konzervi do alkohola i toaletnog papira. No, nema zemlje u svijetu koja nije doživjela slično.
Ipak, u svakoj se zemlji nešto drugo pokazalo najvažnijim, onim bez čega se vjeruje da se ne može preživjeti. Evo što su ljudi kupovali diljem svijeta u trenutku kad su shvatili da počinje karantena:
Na Šri Lanki vlada je zabranila prodaju cigareta i alkohola, ali nije računala da će to izazvati ludu prodaju nečega neočekivanog.
"U većini slučajeva kupnja se obavlja putem dostave. Alkohol se ne dostavlja pa je u nekim krajevima vidljiv porast kućnog destiliranja alkohola", kaže Chamara Sumanapla sa Šri Lanke.
Zbog toga su planule zalihe šećera čijim vrenjem
Šrilančani dobivaju alkohol.
A šećer se, zajedno s ostalim sastojcima za kolače, brašnom i
čokoladom, suludo kupovao u mnogim europskim zemljama, osobito
Francuskoj, Španjolskoj i Grčkoj. Kod svih njih, a najviše u
Rumunjskoj, osjetila se nestašica i još jednog čarobnog
sastojka - kvasca.
Prije dvije godine naš di-go kvasac se zbog smanjene proizvodnje iz Prigorja Brdovečkog otišao proizvoditi u sretnije europske krajeve. Kakav promašaj jer u jednom je trenutku globalno, a najviše u Rumunjskoj, nastala takva pomama za kvascem da nam se čini kako bi nam samo njegova prodaja nadoknadila gubitke u turizmu.
Što je prioritet?
Na čudna trošenja nije imun ni Afganistan. Tamo se proširila priča kako se rodila beba i rekla: "Dvije šalice crnog čaja na dan štite protiv korone". Jedna izmišljena priča bila je dovoljna za stampedo potražnje zbog koje se cijena crnog čaja utrostručila.
Možda su neki mislili da su Sjedinjene Države razvijeniji dio svijeta, ali tamo se bilježi povećani broj trovanja sredstvima za dezinfekciju nakon što je njihov predsjednik Donald Trump slavodobitno upitao:
"Vidim da dezinficijens ubije virus u manje od minute. Jedne minute! Postoji li način da si tako nešto ubrizgamo injekcijom koja bi nas pročistila?"
Srećom pa mi u sebe ne unosimo otrov, već hranu. I to puno nje.
Kod nas je od kraja veljače do polovice travnja prodaja brašna skočila za 410 %, riže za 300 %, a prodaja prašaka za pripremu kolača 220 %. Mnogi bi nam se smijali kad bi vidjeli da smo toaletni papir kupovali samo 162 % više nego lani.
Jer on je, jednako kao maske i dezinficijensi, jedan od simbola koronakrize. Njegova nestašica osjetila se u SAD-u i Australiji, ali i dijelovima Europe pa su u njemačkom Dornburgu uveli drive-in za kupnju tog "bijelog zlata".
Austrijanci su napravili snježnu kuglu od toaletnog papira. Jednog dana kad sve ovo prođe ostat će nam kao uspomena na to što mozak smatra prioritetom kad kriza zakuca na vrata.