Od početka pandemije, u Hrvatskoj se građani nastoje ponašati odgovorno kako bi se spriječilo širenje zaraze koronavirusa. Za mnoge je to težak zadatak, pogotovo s dolaskom ljepšeg vremena.
U zadnje vrijeme se mnogo raspravljalo o potencijalnoj mjeri nadzora i praćenja građana kako bi se ustanovilo okupljaju li se ljudi još uvijek na određenim lokacijama te tko krši samoizolaciju.
Mnogima bi bilo zanimljivo usporediti koje područje Republike Hrvatske najbolje podnosi novi način života, a gdje je građane sunce potjeralo iz doma.
Srećom, takva analiza postoji.
Google je pripremio izvješće o promjenama u mobilnosti za 131 zemlju kako bi zdravstveni djelatnici, državne službe, ali i javnost, dobili uvid u to koliko su preventivne mjere i restirkcije doista prihvaćene u društvu. Također, upozoravaju da se podaci ne bi trebali koristiti kao dijagnostički alat.
Zanimljivi su podaci prikupljeni za Hrvatsku.
Google je izračunao da je u Hrvatskoj u posljednjih nekoliko dana odlazak i zadržavanje građana u šoping centrima, kafićima, restoranima, muzejima, knjižnicama, kinim i slično pao za čak 82 posto, u usporedbi s prosječnim podacima iz perioda od 3. siječnja do 6. veljače, dakle u vrijeme kada još nikakvih restriktivnih mjera nije bilo.
Pao je postotak i odlaska u trgovine s hranom za 57 posto te posjećivanje parkova za 45 posto.
Kretanje i zadržavanje na postajama javnog prijevoza je u padu od čak 74 posto, ali još uvijek veliki broj ljudi odlazi na svoja radna mjesta. Prema podacima, odlazak na posao ako je radno mjesto na drugoj lokaciji je u padu 50 posto.
Istovremeno u Hrvatskoj je za 15 posto poraslo zadržavanje u svojim stanovima i kućama.
Razlike postoje i na razini županija.
Najviše se mogu uočiti u kategoriji posjeta parkovima. Prema Googleu su najodgovornijigrađani u posljednjim danima bili oni u Zagrebačkoj županiji, gdje se bilježi 64 posto manje posjeta parkovima, te Varaždinskoj županiji sa padom od 62 posto.
Najmanji pad bilježi se u Šibensko-kninskoj županiji gdje je samo 12 posto manje odlazaka u parkove, a slično je bilo i u Osječko-baranjskoj županiji (14 posto).
Podaci su prikupljeni od korisnika s aktiviranimGoogle računom te uključenom uslugom praćenja lokacije na mobitelu. Stoga podaci predstavljaju relativno reprezentativan uzorak, iako nisu apsolutni za sve građane.
U usporedbi s drugim državama se također vide razlike u ponašanju građana.
Talijani su odlazak u restorane, kafiće, trgovačke centre i tematske parkove u odnosu na 16. veljače smanjili 94 posto. Odlazak u trgovine hranom i ljekarne smanjili su za 85 posto, a u parkove 90 posto.
S druge strane, u zemljama poput Švedske je slika značajno drugačija. Šveđani su za samo 24 posto smanjili posjete i zadržavanja u shopping centrima, restoranima, kafićima i sličnim objektima. Njihove su restrikcije naspram Italije, ali i većine drugih zemalja, mnogo blaže. Također, samo su za 10 posto smanjili odlaske u dućane s hranom, a za čak 43 posto su povećali posjete parkovima, što odgovara kombinaciji lijepog vremena i blažih restriktivnih mjera.