problemi s opskrbom /

Kontroverze s Pfizerovim cjepivom i problemi sa šestom dozom: Posebnih šprica ima vrlo malo

Image
Foto: AP Images

Američki farmaceutski div Pfizer, koji proizvodi cjepivo što ga je razvila njemačka tvrtka BioNTech, sada smatra da svaka njegova bočica s cjepivom sadrži šest doza, a ne pet

1.2.2021.
8:25
AP Images
VOYO logo

Pošto je šestu dozu u praksi tehnički teško izvući iz bočice, mnoge su zemlje u prijeporu s Pfizerom jer to znači da će se suočiti s padom u opskrbi cjepivom.

Sve donedavno se službeno smatralo da svaka bočica BioNTech-Pfizerova cjepiva sadrži pet doza. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nakon što se otopi, sadržaj svake bočice razrijedi se s 1,8 ml fiziološke otopine čime se dobije ukupno 2,25 ml za ubrizgavanje. Pošto svaka doza sadrži 0,3 ml u teoriji ih se može izvući sedam. 

No teorija i praksa su različite. Medicinsko osoblje ne može toliko precizno izmjeriti količinu doze prilikom crpljenja iz bočice u špricu da bi ih se dobilo sedam. Ustanovili su da ipak mogu, uz pomoć odgovarajuće opreme, pouzdano izvući šest doza. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

I američki i europski regulatori sada smatraju da bočica sadrži šest doza i odobrili su upotrebu šeste doze. 

No, Europska agencija za lijekove napominje da šesta doza ovisi o dostupnosti posebnih šprica. 

Doze, a ne bočice

Pfizer je revidirao svoj proizvodni cilj do konca godine s 1,3 milijardi doza na dvije milijarde. Dio se odnosi na povećanje proizvodnih kapaciteta, a dio i na promjenu deklaracije na bočicama.

Image
zaustavljanje zaraze /

Von Der Leyen: 'AstraZeneca isporučiti će dodatnih 9 milijuna doza tjedan dana ranije nego je planirano'

Image
zaustavljanje zaraze /

Von Der Leyen: 'AstraZeneca isporučiti će dodatnih 9 milijuna doza tjedan dana ranije nego je planirano'

Pfizer ističe kako u njegovim ugovorima piše da je dužan isporučiti određen broj doza, a ne bočica, što znači da kupci sada dobivaju manje bočica nego prije jer su regulatori odobrili promjenu deklaracije. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

'Mrtav prostor'

Kako bi se iz bočice iskoristila i šesta doza potrebne su posebne šprice s malim 'mrtvim prostorom'. Mrtav prostor je količina proizvoda koji ostane u šprici kad se klip istisne potpuno do kraja. 

Proizvođač medicinske opreme, američka tvrtka Becton Dickinson (BD) kaže da takvih šprica na zalihama ima malo. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Za šprice s malim mrtvim prostorom tradicionalno je vladala mala potražnja", rekao je glasnogovornik tvrtke. Proizvodni kapacitet je ograničen i trebat će vremena da se poveća. 

S klasičnim špricama teško je dobiti šestu dozu, što će značiti da će,  isporuči li Pfizer manji broj bočica manje ljudi biti procijepljeno.

Vlade na oprezu

Pfizerova odluka da bočicu deklarira na šest doza izazvala je uzbunu u Belgiji. Ondje su se domovi za starije nadali da će ubrzati kampanju cijepljenja zahvaljujući šestoj dozi, ali umjesto toga dobivaju manje bočica nego što im je obećano. 

Švedske su vlasti iz istog razloga zatražile objašnjenje Pfizera, no zasad nisu obustavile plaćanje. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Francusko ministarstvo zdravstva je pokrenulo kampanju nabave potrebnih šprica i obuke medicinskog osoblja o tomu na koji način izvući i šestu dozu. 

Europska komisija je već pokrenula zajedničku opskrbnu inicijativu koja bi zemljama članicama trebala omogućiti kupnju potrebnih šprica. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
fnc 20
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo