Kad vrata otvori H&M, mnogima će se 'smračiti'

Željko Jeger, predsjednik Udruge malih zakupaca u velikim trgovačkim centrima, u Intervjuu tjedna Danas.

11.11.2010.
14:00
VOYO logo

Samo godinu dana nakon West Gatea Zagreb je dobio Arena Centar. Spekulira se da i bez tog trgovačkog centra na Laništu, nove konkurencije, neki centri, a među njima i najveći u Hrvatskoj – West Gate, ne posluju najbolje i da su poluprazni. Je li to istina? Nije West Gate prazan, ima određenih praznih prostora, ali se polako i sigurno popunjava. Kad se otvorio nije bilo iznajmljeno čak 15 do 20 posto, a sada se to svelo na 10-ak posto. Što će biti u budućnosti, to ćemo još vidjeti. Kada se otvarao nismo mu dali neke velike šanse, međutim, u međuvremenu je shvatio svoju poziciju i tešku situaciju, pa je zakupcima omogućio smanjenje cijena najma, plaćanje po ostvarenom prometu i toleriranje neplaćanja obveza na vrijeme. 'Užasne' novce su potrošili na marketing, koji je pokazao rezultate i privukao kupce.

Ako West Gate povećava broj posjetitelja, to znači da ih sigurno neki drugi trgovački centar gubi. Što će biti u budućnosti, to ćemo vrlo brzo vidjeti. S otvaranjem novog trgovačkog centra na Laništu, do Nove godine bit će sve jasno – tko je izgubio, a tko je dobio. Snimio i montirao: Franjo Tot

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prije nekoliko dana objavljen je podatak po kojem Zagreb ima više kvadratnih metara trgovačkih centara nego Beč. S obzirom na oštru konkurenciju i nisku kupovnu moć građana, mogu li svi opstati? Svi centri u zapadnom dijelu Zagreba ne mogu raditi. Već sam davnih dana govorio kako će neki trgovački centri propasti, na način da će se pretvoriti u outlet centre, a nakon toga u skladišta. Ne bih htio govoriti o imenima tih centara, ali svi znamo o kome je riječ. Uostalom, to se sad događa s jednim trgovačkim centrom, koji ni outlet više ne može biti. Nije outlet centar onaj na kojem piše da je outlet, nego onaj u kojem konstantno imate rasprodaje, u kojem konstantno imate popuste od 50 i 70 posto.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

City Centar One dobio je velikog takmaca u West Gateu. Bojim se da će u budućnosti biti spojene posude. Znači, ako jedan radi, drugi ne radi, i obrnuto. U takvoj raspodjeli, s druge strane, imate Avenue Mall i Arena Centar. Ne mogu svi preživjeti.Mislite King Cross? Njega se 'zatvaralo' još prošle godine? Je li on propao zbog konkurencije, blizine City Centra One ili se menadžment nije uspio prilagoditi novonastaloj situaciji na tržištu? U budućnost tog centra ne vjerujem, jer ljudi koji taj centar vode, ako nisu sve ovo vrijeme uspjeli naći rješenje, sada, u novoj raspodjeli, oni nemaju nikakve šanse. Oni su morali predvidjeti situaciju oko otvaranja novih centara i ići ispred svih, jer su bili prvi i najbolji, veliki centar s dobrim položajem. Njihov najveći problem je što su već nekoliko puta bili prodani, a novi vlasnici nisu shvatili problem, nisu ništa napravili i sad su tamo gdje jesu.

Koliko je u Areni Centar Zagreb do sada zakupljeno prostora? Otprilike od 12 do 13 posto površine tog trgovačkog centra nije iznajmljeno. To je strašno dobar postotak.

Veliko razočarenje za šopingholičare je prolongiranje otvaranja H&M za proljeće sljedeće godine. Što će dolazak tog popularnog brenda, zbog kojeg mnogi Hrvati odlaze u inozemstvo, značiti za trgovine s tekstilom? Vrlo jednostavno. Dok nekome ne smrkne, drugom ne svane, i obrnuto. H&M je veliki svjetski brend. Svi koji kupujete vani željno očekujete da dođe u Hrvatsku. Međutim, vi se ne pitate što znači ulazak tako jednog velikog brenda u Hrvatsku za zakupce u tim centrima, za firme koje se bave tekstilom i koje ulaze u njihovu cjenovnu skupinu. One moraju nestati.

Ista priča će biti s drvnom industrijom kad na hrvatsko tržište uđe Ikea.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kad H&M 'sjedne' na Cvjetni trg, a Zara u Ilicu, u krugu 500 ili 1.000 metara nitko oko njih ne može raditi. Sad svi željno očekuju, a ja kažem – plačite! Dat ću vam primjer, takva je sad situacija u City Centru. Sjednite ispred C&A i promatrajte tko radi, a tko ne radi. Vidjet će te da je gužva u C&A, a okolo je sve prazno. I nemojte zaboraviti da najčešće takve firme kupe po Europi robu upitne kvalitete, pogotovo kad otvaraju dućane, uvoze ga u Hrvatsku i ta roba nestaje u trenu. Pogledajte što se prodaje u Hrvatskoj, a što u Španjolskoj i Njemačkoj. Ne možete naći isti proizvod.

Primjerice, znamo da ni Persil koji se prodaje u Hrvatskoj nije iste kvalitete kao onaj u trgovinama na zapadnim tržištima. Zašto i tko je odgovoran za uvoz robe upitne kvalitete? Nema tu odgovornosti, ona je isključivo na kupcu. Tako će biti dok se ne isprofilira tržište. Hrvati koji su često vani, oni se neće dati prevariti, a oni koji znaju samo za ime i brend, oni su podložni takvoj vrsti kupovanja. C&A u jednom trenutku nije imao ni deklaracije ispisane na hrvatskom jeziku.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Snimio i montirao: Franjo Tot

S obzirom da je promet u maloprodaji značajno pao, a time i zarada trgovaca, je li se udruga kojoj ste na čelu uspjela izboriti za niže cijene najamnine? Jesu li zaživjele najamnine koje se određuju po ostvarenom prometu? U kratkom vremenu postigli smo jako puno. Možemo nabrajati stavke ugovora koje smo promijenili, a za koje se smatralo da ih je nemoguće promijeniti. Jedan članak starog ugovora kaže da, ako ugovor traje 10 godina, vi prije tog roka niste mogli 'izaći van' ako vas menadžment nije pustio, bez obzira kako ste radili. Nažalost, tu su im pomogle domaće snage, odvjetnici koji su uzeli novce i napravili takve ugovore u kojima su zakupci bili u robovlasničkom odnosu – samo obveza, a nikakva prava. Mi smo to promijenili, ne u svim trgovačkim centrima, ali u većini njih.

Koji trgovački centar ne popušta? City Centar One. To je trgovački centar koji jednostavno svojim ponašanjem zakupce dovodi u apsurdnu situaciju, a to je da većina zakupaca ne može dobro raditi i da svi zakupci koji u njemu posluju, i domaći i strani, traže smanjenje cijene najma.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za koliko su spuštene cijene najamnina u pojedinim trgovačkim centrima? Bitne pomake smo napravili u West Gateu i Avenue Mallu, s čijim menadžmentom imamo najbolje odnose. Tamo se nalazi ekipa ljudi koja izuzetno dobro razumije problem i koja je spremna pomoći zakupcima. Ne zato što nas vole, nego što su shvatili da bez nas nema neke normalne njihove budućnosti. Cijene najma u tom šoping-centru sada su niže od 15 do 25 posto, u odnosu na ono što smo imali kada se centar otvarao.

Još bolji uvjeti su dogovoreni u West Gateu. Tamo mnogi zakupci sada najamninu plaćaju po postotku prodaje. Jedino ispravno, smatram, upravo je to – plaćanje najamnine po ostvarenom prometu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Od viška boli glava

I ako ekonomija u Europi i Hrvatskoj bude bolja, pojest će nas konkurencija. Kupovna moć može rasti, ali konkurencija raste puno brže. Domaćim zakupcima ne predviđam sjajnu budućnost.Za koliko je pao promet u trgovačkim centrima u odnosu na prošlu godinu i koliki je to pad u odnosu na godine prije krize? Mnogima je 2008. bila dobra godina. 2009. je imala bitan pad u odnosu na 2008. U udruzi smo radili te analize i pad je negdje između 25 i 30 posto. Nažalost, pad se nastavio i u 2010. i u odnosu na 2009. još se povećao od 10 do 15 posto, a nekima i 20 posto. Kad to sve zbrojite, dolazite do brojke od 40 do 50 posto. Onaj tko ima pad u odnosu na 2008. 50 posto, taj je na koljenima. Zakupci dolaze u situaciju da gube franšize, da gube distribuciju i da ne mogu kupiti novu robu. Mnogi su izgubili i mogućnost kreditiranja u bankama. Taj će se trend vjerojatno nastaviti i u sljedećoj godini. Bojim se da mnoge firme i mnogi zakupci 2011. neće preživjeti. Tu će im 'pomoći' i novi centri. Nažalost, ovdje ne prolazi ona poslovica da od viška glava ne boli.

Vaša udruga ima 90 članova i zapošljava 6.000 ljudi. Imate li podatke, koliko je ljudi ostalo bez posla? Konkretne brojke nisu poznate, ali znamo da netko tko je imao 20 prodajnih mjesta, danas ima 15. Svatko od nas je napravio neku preraspodjelu i zatvorio određen broj dućana. Ti ljudi su završili na birou.

Ima li u Hrvatskoj mjesta za nove trgovačke centre? Split, drugi grad po veličini u zemlji, ima samo Kerumov Joker. Joker je sjajan. Nema konkurencije do petka, kada se otvara City Centar One. Koliko će on biti stvarna konkurencija, vidjet ćemo. Možda kada se popuni, a za to će mu trebati i godinu dana. Mislim da će Joker, zbog svoje pozicije, i dalje biti najbolji centar. Međutim, u Splitu se pripremaju još jedan ili dva ozbiljna nova projekta. Kada se ti trgovački centri otvore, to će sigurno poremetiti situaciju i Split će doći u situaciju koju sada imamo u Zagrebu.

Vlasnici šoping-centara stalno nas uvjeravaju da će doći bolja vremena. Ja se s tim ne mogu složiti. I ako ekonomija u Europi i Hrvatskoj bude bolja, pojest će nas konkurencija. Kupovna moć može rasti, ali konkurencija raste puno brže. Ulazak stranih lanaca raste puno brže. Domaćim zakupcima ne predviđam sjajnu budućnost. O šoping-centrima kao izletištima Navike su se promijenile. Ljudi se druže, ne vidim tu ništa loše. Ali, to ne znači da se kupuje. Jednostavno se mijenja stil života – kavica i razgovor, a kupovina se ostavlja za neko drugo vrijeme. Brojke koje pokazuju koliko se ulazi u trgovačke centre ništa ne znače.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

O božićnicama Božićnice neće ništa bitno povećati promet. Vjerujem da smo svi mi spremili 'nešto sa strane'. Takav smo narod, pa ćemo to izvući, bez obzira hoće li biti božićnica.

O sniženjima koja to nisu Imamo drugačije pristupe rasprodajama nego trgovine na Zapadu. Imamo i velike rasprodaje, koje počinju puno ranije nego kod njih. Nažalost, sad smo u situaciji da šest mjeseci rasprodajemo robu. Na Zapadu toga nema, tamo postoji zakon od kojeg do kojeg datuma možete raditi rasprodaju. Kod nas možete raditi kako hoćete. Udarite veliki plakat s popustom od 70 posto, a unutra nema ni pet posto robe s tolikom sniženjem. To se sve može raditi dok vas inspekcija ne uhvati.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

O odlasku u kupovinu Nikad ne idem u kupovinu. Oblačim se u svojim dućanima i eventualno nešto kupim 'vani'.

Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo