EKSKLUZIVNO ZA RTL DANAS / Josipović: Ako se promijeni zakon, neće biti sankcija!

Josipović je u razgovoru za RTL otkrio kakav odnos njeguje s premijerom Zoranom Milanovićem, a komentirao je i jednu od varijanti da bi se Europskoj komisiji ponudio skraćeni rok stupanja na snagu spornog 'Lex Perković', po kojem bi izmijenjeni zakon stupio na snagu 1. siječnja 2014.

20.9.2013.
18:45
VOYO logo

Predsjednik Republike Hrvatske Ivo Josipović u intervjuu za RTL Danas s našom je reporterkom NatašomBožić razgovarao o spornom problemu Hrvatske s Europskom komisijom, točnije kontroverznom zakonu o europskom uhidbenom nalogu, kolokvijalno nazvanim 'Lex Perković'.

Josipović je u razgovoru za RTL otkrio kakav odnos njeguje s premijerom Zoranom Milanovićem, a komentirao je i jednu od varijanti da bi se Europskoj komisiji ponudio skraćeni rok stupanja na snagu spornog 'Lex Perković', po kojem bi izmijenjeni zakon stupio na snagu 1. siječnja 2014.

Prošlo je manje od tjedan dana otkako ste rekli kako se nadate da sankcije Hrvatskoj od strane Europske komisije oko 'Lex Perković' neće uopće doći na dnevni red i da će zakon biti na vrijeme promijenjen u Saboru. U međuvremenu, EK je pokrenula proceduru izricanja mjera za Hrvatsku, a zakon nije došao još na Vladu, a kamoli na Sabor. Krivo ste procijenili...


Ja mislim da ne. Mislim da će se dogoditi upravo ono što sam vam rekao, da će se zakon promijeniti i da sankcija neće biti.

Dakle vi vjerujete premijeru koji je jučer ustvrdio da neće praktički biti nikakve štete za Hrvatsku?

Ako se promijeni zakon, uostalom, to je rekla i Europska komisija, neće biti sankcija.

Činjenica je da premijer Milanović inzistira na tome da zakon stupi na snagu s odgodom, što je također problem Europske komisije.

Mislim da taj cijeli postupak promjene zakona, kao što se i radilo s europskim zakonodavstvom, treba činiti u dogovoru s Europskom komisijom. Prema tome, ja sam uvjeren da je Vlada u kontaktu s Europskom komisijom i da će se naći ona varijanta koja s jedne strane ispunjava svrhu zakona, s druge strane, koja ne izgleda kao kršenje europskih pravila.

Je li vama jasno zašto se inzistira iz Vlade na odgodi stupanja na snagu spornog zakona?

Razlozi, barem meni, nisu do kraja jasni jer rok ni u kom slučaju ne mijenja funkcionalnost zakona. Pitanje je samo hoće li osoba 'A', 'B' ili 'C' ući u postupak predaje prema uhidbenom nalogu koji mjesec prije ili poslije. Ništa se ne mijenja po pitanju funkcionalnosti, tu je više riječ o političkoj simbolici koja je ipak važna, a ona se odnosi na to da li Hrvatska poštuje europsko zakonodavstvo i da li se možda inati ili prkosi nekome u onim pitanjima u kojima to ne bi trebala činiti.

Mislite li da premijer prkosi Europskoj komisiji?

Ja ne mogu ulaziti u motive, ali to je dojam koji vidim u medijima i u nekim političkim krugovima. Sasvim razumijem motive o kojima premijer govori, on želi da se osigura jednakost Hrvatske u odnosu na druge države, kada je riječ o primjeni tog zakona. Ali mi smo nešto potpisali i to što smo potpisali treba poštivati.

Vi ste po Ustavu RH sukreator vanjske politike... Jeste li se složili s tim da se oko ovog pitanja zaoštri odnos i prema Europskoj komisiji i prema Njemačkoj, kao jednoj od najmoćnijih država EU? Je li Vas premijer uopće pitao za Vaš stav oko svega?

Kada je riječ o pojedinim, konkretnim pitanjima, naravno da uvijek postoji mogućnost razilaženja. Ovo je jedno pitanje o kojem nisam bio informiran, tj. o načinu na koji će se reagirati, ali smo razgovarali tijekom postupka, kao što i inače redovito razgovaram s premijerom. Razmijenili smo mišljenja, uostalom vidi se i iz javnih izjava da ima određenih razlika u stavovima.

Ali Vi ste taj zakon potpisali, dakle, bio vam je na stolu i prije nego što je stupio na snagu. Jeste li tada uočili da bi mogli imati problem zbog ograničavanja europskog uhidbenog naloga?

U nekim medijima sam znao vidjeti kako sam se 'sad tek sjetio, a nisam prije'. Zakon je donesen 28. lipnja, a ja sam 21. lipnja, dakle skoro tjedan dana prije donošenja, u jednoj izjavi upozorio da ako postoji problemi treba uskladiti europski uhidbeni nalog s obzirom na to kako smo ga potpisali. I u nekoliko navrata, u nekim izjavama, što direktno, što indirektno, sam govorio da ne bi trebalo na tom pitanju zaoštravati s Europskom unijom. Kad sam dobio taj zakon na stol za potpis, znao sam sadržaj zakona, kako bi ga inače potpisao? Ali po Ustavu, ja moram potpisati svaki zakon koji izglasa Hrvatski sabor. Prema tome, potpisao sam i taj. Mi nemamo mehanizam po kojem bi predsjednik mogao zakon vratiti na ponovno odlučivanje ili upozoriti da zakon nije u skladu s ovim ili onim.

Je li vama jasno, jer hrvatskoj javnosti i nije baš... Koga se pokušava zaštititi tim zakonom i zašto je to ograničenje uopće uvedeno?

Ovdje dolazimo do jednog vrlo važnog pitanja u kojem je premijer u pravu. Naime, Hrvatska tim zakonom, u tom sam uvjeren, nije htjela zaštititi nikoga jer ako pogledate taj jedan konkretni slučaj, onda i da nema ove promjene, ne bi bilo utjecaja na pravni položaj osobe o kojoj se govori. Prema tome, još je manje pravedno ono što su neki u inozemstvu, a neki su to i u Hrvatskoj prihvatili - kako Hrvatska želi štititi zločine komunizma... Ja mislim da o tome nema govora i da je to jedna nepravedna optužba, a Vlada je tu u pravu kad se tome suprotstavlja.

Zašto onda to ograničenje?

Teško mogu razumijeti, ali ovo, zadnje spomenuto, zasigurno nije razlog.

Od početka smo imali primjera na koji se poziva i premijer, a to su primjeri Slovenije i Češke, kod koji se vidjelo da Europska komisija nije pristala na takvo naknadno ograničenje...

To je upravo to pitanje jednakosti država. Ako govorimo da želimo biti jednaki, onda moramo biti jednaki i kada nam odgovara, i kada nam ne odgovara.

Nije li ipak onda neracionalno ići u bitke koje ne možemo dobiti? Nisu ih dobili ni Slovenija ni Češka...

Mislim da je sve ovo dosad bila jedna nepotrebna priča i nadam se da će brzo završiti.

Je li premijer Milanović tražio od vas da smijenite svog savjetnika za nacionalnu sigurnost Sašu Perkovića?

Mi smo imali jedan telefonski razgovor u kojem je on upozorio na mogući sukob interesa i rekao po prilici 'Razmisli o tome'. Razmislio sam, a prvi argument da ga zadržim je taj da djeca ne mogu odgovarati za djela svojih roditelja, a drugo gospodin Perković po svom položaju nije u poziciji da utječe na postupak, a ni da pribavlja neke informacije koje bi bile vezane za taj postupak. Kad se postupak, i ako se pokrene, on je u domeni pravosuđa i tu gospodin Perković, pa ni ja osobno, nemamo nikakve mogućnosti utjecati na to.

Činjenica je da kao vaš savjetnik, gospodin Perković 'mlađi', ima pristup povjerljivim podacima i informacijama sigurnosnih službi. Nije li, u krajnju ruku, njegova slaba točka, da osoba na njegovom položaju, da mu se oca sumnjiči za ovakvo ozbiljno djelo?

Opet se vraćamo na pitanje treba li osoba snositi posljedice za 'grijehe' svojih roditelja. Ja osobno mislim da ne i toga se držim, a kada je riječ o dostupnosti podataka, to ne funkcionira tako da netko uđe u sigurnosnu agenciju i lista papire. Prema tome, možete biti mirni da mu papiri te vrste nikako nisu dostupne.

Da, ali ovdje govorimo o sukobu interesa, ne o odgovaranju za nečija djela. Recimo, niti supruga nekog ministra nije kriva što je udana za ministra, ali ipak recimo njezina tvrtka ne može poslovati s Vladom.

Mislim da to nisu usporedive stvari.

Dakle, to je jedna od tema oko koje se ne slažete s premijerom Milanovićem?

Apsolutno da.

Ima dosta takvih tema?

Pa bude ih, ali ne toliko. Bilo bi neobično da se sa svakim u svemu u politici slažete. Dakle, pitanje je da li postoji korpus tih neslaganja koje možemo zonačiti suštinskim pa onda kažemo evo puklo je između premijera i predsjednika ili postoje neka pojedina pitanja oko kojih mislimo različito što mislim da je normalno zbog kojih možemo reći da po ovome ili onome se ne slažu, ali i dalje surađuju. Ja mislim da je ovaj drugi slučaj i to vam zaista i mogu potvrditi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ali mediji su puni neslužbenih izvora iz Banskih dvora i neslužbenih izvora s Pantovčaka koji međusobno razmjenjuju kritike. Zašto komunicirate na takav način?

Moram priznati da neimenovani izbvori se ne javljaju s Pantovčaka. Mislim da ste to imali prilike vidjeti. Danas sam baš gledao jedan o uroti kako smijeniti vladu i slatko sam se smijao jer se reproduciraju čak i razgovori iz mog ureda koji naravno nikad nisu vođeni.

Ne dolaze Vam Milanovićevi ministri da se žale na premijera?

Dolaze gospoda ministri, svakako dolaze, ali ne zato da bi se žalili na premijera nego da bi razgovarali o onim problemima koji su dio mog posla. Ministrica pravosuđa dolazi redovito, imamo konzultacije o vanjskoj politici. Svaki ponedjeljak je tu ministar obrane tu s načelnikom glavnog stožera. Kad se pojavi neki problem recimo za obrazovanje dođe i gospodin ministar znanosti i obrazovanja. Gotovo bih rekao da svi dođu onog trenutka da ovdje razgovaramo o pitanjima iz njihove nadležnosti. To naravno ne znači da ja vodim politiku. Vodi je Vlada, vodi je premijer, ali je to dio normalne suradnje između predsjednika i Vlade i premijera.

Koliko često vas premijer pita za savjet?

Pa ne bih rekao da je to pitanje za savjet. Naprosto razgovaramo o onim pitanjima ravnopravno koja su dio naših zajedničkih poslova. A kada govorimo o toj praksi dolaska ministara - to je bilo isto i za Vlade gospođe Kosor. Ista priča.

Vi ne biste rekli da je puklo između Vas i premijera?

Nikako ne.

Da se kratko vratimo na takozvani Lex Perković. Podržavate li vi inicijativu premijera Milanovića da se promijeni Ustav i da se procesuiraju i istraže zločini iz vremena komunizma pogotovo politička ubojstva?

Kao prvo, mislim da bi promjena Ustava značila određenu moralnu poruku. Ono što je važno u tome, ako se donese takva odluka, da razumijemo da je kriterij političkog zločina jednak za sve. Dakle, nije riječ samo o komunističkim zločinima. Bilo je i zločina druge boje i prije nastanka hrvatske države, a i nakon nastanke hrvatske države, ja sam o nekim govorio. Moraju biti jednaki kriteriji i apeliram za veliku mudrost. Riječ je o temi kod koje je moguće antagoniziranje društva i ako to postane dio dnevnopolitičke borbe Hrvatska se može suočiti s nestabilnošću koja ne bi bila dobra.

Mislite da je bolje nakon toliko vremena bolje ne dirati te stvari?

Ne, nego mislim da ako se ide u to da onda mora biti vrlo jasan kriterij i jednak za sve. Sve što je za pravosuđe ide pravosuđu, zločini se sami po sebi, individualni zločini ne raspravljaju u saboru nego u pravosuđu i državnom odvjetništvu. Kada je riječ o političkim procesima i političkim povijesnim kvalifikacijama onda su to manje kvalificirani sadašnji ili budući saborski zastupnici jer rekao bih da su vrlo malo ili ništa kvalificirani nego su tu pozvani u prvom redu povijesničari, stručnjaci različitih struka, naravno i političari u određenoj mjeri da sude o tome.

Pojavljuje se jedna varijanta da bi se Europskoj komisiji ponudio skraćeni rok stupanja na snagu ovoga zakona, recimo od 1.1.2014. Mislite da to može biti kompromisno rješenje?

Još jednom ponavljam. Mislim da je pitanje tog roka uopće nije funkcionalno sa stanovišta postupanja prema tom Zakonu. To je očito stvar simbolike i sve ono što se dogovori s Europskom unijom, bez obzira o kojem je roku riječ, je prihvatljivo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
TOMA
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo