"Ovaj Zgraf svojevrsni je dokaz nemjerljivosti ljudske kreacije i snage volje. Oskudna sredstva i sve manja sponzorstva ne samo da nisu umanjila opseg izložbe, nego su ga obogatile vrlo inventivnim manifestacijama poput EduZgraf-a, kao i ostalim bogatim popratnim događanjima od kojih svakako treba istaći izložbu Niklausa Troxlera", kazala je predsjednica ULUPUH-a Ivana Bakal
Egle Vošten, izvršna direktorica, predstavila je prisutnima program te najavila svečano otvorenje u Domu HDLU-a u četvrtak u 20 sati na kojoj će se obznaniti i pobjednici jedanaestog Zgrafa prema odluci Međunarodnog ocjenjivačkog suda.
Spomenula je i otvorenje izložbe dobitnika Grand prixa Zgrafa 10 Niklausa Troxlera koja će se odviti dan kasnije, u petak u Muzeju suvremene umjetnosti također u 20 sati.
"Članovi međunarodnog ocjenjivačkog suda održat će u programu Zgraf/Riječi, i predavanja tijekom kojih ćemo imati priliku čuti njihova iskustva i razmišljanja vezana uz dizajn."
Predstavljanje programa zaključila je riječima: "Možemo slobodno reći da će Zagreb u narednih 3 tjedna biti preplavljen dizajnom."
Gost teoretičar jedanaestog Zgrafa Dejan Kršić odmah je napomenuo da će ovu priliku iskoristiti da se osvrne na društvenu i političku dimenziju Zgrafa.
"Ne bi govorio o estetici, stilovima, lijepom i dobrom oblikovanju nego o društvenim uvjetima i ulozi tog dobrog dizajna. Dizajn se kontinuirano mijenja - potrebno je preispitivati ne samo Zgraf, tema je svojevrsni poziv na akciju. Osobnu ali i kolektivnu, ULUPUH-a i HDD-a kao strukovnih udruženja, ali i društva u cjelini", kazao je.
Dotaknuo se i Nacionalne strategije dizajna koja je pala u zaborav te problema prostora kojim ovakve manifestacije uvijek oskudijevaju.
"Temeljni problem je još uvijek nepostojanje primjerenog i dostupnog prostora za takve izložbe, pa gostuju u MUO, Domu HDLU, Gliptoteci i slično. Užasna je pogreška što zgrada Ferimporta nije postala Muzej dizajna nego se izvode ove akrobacije s prenamjenom u Muzičku akademiju - mada je svakome odmah moralo biti jasno da jedna takva stakleno-metalna zgrada nije primjerena takvim glasnim sadržajima. Muzej dizajna bi se tu lijepo vezao uz MUO i SPU i stvorio logičan, tematski i sadržajno povezan niz institucija (nedaleko je i Studij dizajna koji se u perspektivi iz tih prilično skučenih prostora mogao također preseliti u neku od zgrada u bloku."
Iskustvo prošlih Zgrafova pokazalo je potrebu za uključivanjem studentskih radova, pa je novina ovogodišnjeg Zgrafa, a ujedno i realizacija ranijih težnji program EduZgraf. Predstavila ga je jedna od dvije voditeljice EduZgrafa Ivana Meštrov.
" Fokus programa je stavljen na međunarodnu studentsku izložbu pod naslovom Krenimo od početka, koja će se otvoriti u subotu, 17. ožujka, u 20 sati u Galeriji PU Studentskog centra, s bogatim popratnim programom i gostovanjem mnogih studenata iz regije. Izložba je rezultat natječajnog poziva kroz koji smo željeli propitati forme dizajnerske edukacije danas. Naslov izložbe je parafraza međunarodnog manifesta grafičkih dizajnera First Things First, objavljenog 1964. godine i revidiranog 2000. godine, koji sukladno s promjenama u polju oglašavanja, grafičkog dizajna, gospodarstva i kulture, preispituje sve goruće dileme unutar struke i poziva na redefiniranje prioriteta kroz poticanje diskusije između obrazovnog sektora, dizajnerske prakse i institucija podrške. Na izložbi sudjeluje 58 autora s 81 radom, svi redom studenti na odsjecima za vizualne komunikacije i grafički dizajn. Ponajviše ih je iz Zagreba i Splita, ali zahvaljujući podršci kolega iz Sarajeva, Beograda, Ljubljane, na izložbi sudjeluje i mnogo studenata iz regije. Zanimljivost su i dva projekta studenata iz Irana i Finske. Specifičan postav izložbe, koji će u potpunosti transformirati naličje predvorja Kina SC (Galerije PU), je mišljen i ostvaren u suradnji s produkt dizajnericama, studenticama zagrebačkog studija dizajna."
Ulaz na kompletan program Zgrafa 11 besplatan je!
Zgraf u riječima
U petak, 16. ožujka na programu Zgrafa su dva predavanja članova Međunarodnog ocjenjivaškog suda koja će se održati u dvorani Gorgona zagrebačkog Muzeja suvremene umjetnosti.
U 17 sati Boris Ljubičić održat će predavanje Dizajn koji trebamo. U najavi predavanja Ljubičić ističe: "Dizajn se u hrvatskom jeziku naziva i kulturom oblikovanja. Mnogi dizajneri mijenjaju redoslijed riječi i oblikuju kulturu. Dizajn je sam po sebi kultura pa mi se to čini manje potrebnim, a ponekad i nepotrebnim. Potrebno je upravo kultivirati nekulturu, koja je najčešće svima samorazumljiva, a za koju nitko ni ne očekuje da bude predmetom dizajna. Dizajner je odgovoran za prostor i vrijeme, a u slučaju Hrvatske potrebno je dizajnirati gotovo sve, od osnovnog vizualnog identiteta države i njenih institucija, do svakog proizvoda u gospodarskim ili poduzetničkim projektima. Među njih spadaju i neprofitabilni projekti čija je komunikacija velika i javno potrebna, a nitko ju ne pokreće. Također, to su i masovni mediji, koji svojim dizajnom oplemenjuju ili nagrđuju okolinu. Kad radimo dizajn koji nije posebno naručen niti plaćen, a koji nam je potreban, povećavamo ukupnu masu dizajniranih sadržaja i popravljamo stanje svijesti, kao i udio kulture u Hrvatskoj, pa i Europi, koje smo odavna dijelom."
U 18 sati Rick Poynor predavat će na temu Začudno: nadrealizam i grafički dizajn. "Nadrealizam, kao pokret 1920ih i 1930ih godina, bio je usmjeren pretežno na književnost, slikarstvo, fotografiju i film. Međutim, kako se utjecaj pokreta širio, nadrealističke ideje i slike snažno su utjecale na primijenjene stvaratelje slika, a posljedice nadrealizma već su do 1960ih bile vidljive u grafičkim komunikacijama. Ovo predavanje istaknut će prisutnost često previđene alternativne grafičke tradicije koja traje i danas. Pokazat će da i grafički dizajn ponekad može biti mjestom susreta s čudnovatim, fantastičnim i začudnim, na kojemu je moguće doživjeti potresnu ljepotu, čarolije i čuda koja nadrealisti nazivaju 'veličanstvenim'".
Osim predavanja, u 20 sati također u MSU, u dvorani Gorgona, svečano je otvaranje izložbe Niklausa Troxlera, koji je dizajniranjem plakata za jazz koncerte koje u posljednjih četrdeset godina organizira u svom rodnom gradu Willisau, stekao je prepoznatljivi stil, ali i svjetsku slavu.