Android pokreće gotovo svaki značajniji uređaj koji je predstavljen u Barceloni, a tome sasvim sigurno pridonosi i ogroman marketinški poticaj koji mu je dao Google.
Samsung Electronics predstavio je novi Galaxy S smartphone i tablet. HTC je najavio svoj prvi tablet Flayer, zajedno s još pet modela smartphonea. LG Electronics pokazao je svoj 8,9-inčni tablet G-Slate i svoj prvi 3D telefon. Sony Ericsson predstavio je Xperia Play. Sve ove uređaje pogoni Android.
Ta 'androidomanija' pokazuje da mnogim operaterima, proizvođačima uređaja i developerima aplikacija postaje sve jasnije da je Android već sada jednakopravan s Appleovom platformom iOS, a možda je čak u nekim segmentima i nadmašuje. No, sada već postoji bojazan da bi Android mogao postati previše moćan.
Zbog toga je CEO Nokije Stephen Elop, kao jedan od razloga zbog kojih se Nokia odlučila za Microsoftov Windows Phone 7, istaknuo da nisu željeli stvoriti 'duopol' na tržištu na kojem bi Google i Apple faktički imali svu moć. I druge kompanije osjećaju da Google dobiva (pre)veliku snagu na mobilnom tržištu.
Uostalom, na pozornici kongresa GSMA govorio je i CEO Googlea Eric Schmidt, koji je istaknuo da će "mobilno uskoro postati veliko". Ono što je možda još bliže istini je da je "mobilno", kad je riječ o Androidu, već sada veliko. Prema podacima Googlea, čak 300.000 uređaja koje pogoni Android aktivira se svakog dana sa 170 vrsta uređaja na tržištu i 169 mrežnih operatera širom svijeta.
U trendu su interoperabilnost i otvorenost
Najveća opasnost za operatere ove godine mogao bi biti Apple. Kombinacija megapopularnih uređaja iPhone i iPad sa zatvorenim ekosustavom aplikacija i naplate omogućava ovoj kompaniji da zadrži čvrstu lojalnost korisnika. Zbog toga je ove godine šef Vodafona Vittorio Colao kritizirao "vertikalno integrirane zatvorene sustave" kada je riječ o naplaćivanju putem aplikacija. Nova sintagma je "interoperabilnost i otvorenost", odnosno horizontalna integracija. Ipak, Colao je izrazio "digitalni optimizam", rekavši da očekuje da će ovo biti dobra godina za mobilnu industriju. Prema istraživanju Gartnera, prošle godine globalna prodaja smartphonea porasla je za 72 posto, a pitanje je trenutka kada će pristup internetu s mobilnih telefona i tableta zasjeniti pristup internetu preko desktop računala i prijenosnika.
Trend integracije najbolje se vidi na primjerima Windows Phonea 7, koji je usko povezan s Twitterom, i HTC-ovih smartphonea Salsa i ChaCha, koji u sebi imaju integriran gumb za Facebook, a koji su u utorak predstavljeni u Barceloni. Obje kompanije, koje postoje znatno dulje od Twittera i Facebooka, vrlo su glasno najavile integraciju ovih servisa koji jedva da su postojali prije par godina.
Odnosi moći u mobilnoj industriji očito se mijenjaju. Od proizvođača uređaja i operatera mobilnih mreža, moć polako prelazi prema Googleu, Facebooku i, premda u nešto manjem opsegu, Twitteru. Također, sve značajniju ulogu imaju proizvođači sadržaja i developeri aplikacija. Drugim riječima, u samo 10 godina operateri mobilnih mreža prošli su put od vrha do današnje opasnosti da postanu ništa drugo do high-tech infrastrukturni "pipe" operateri. Gartner, primjerice, predviđa da će industrija aplikacija generirati 54 milijarde dolara do 2014., a za mobilne operatere zatvoreni sustav, kao što je Appleov App Store, ovo samo može biti najgora noćna mora. Zbog toga je u Barceloni bilo puno govora o mobilnom plaćanju. Mrežni operateri tu vide šansu za ostvarivanje prihoda koji će im u neku ruku pomoći da udovolje zahtjevima za nadogradnjom svoje mreže za generaciju novih usluga. Zbog toga je i došlo do inicijative WAC - Wholesale Application Community, tijela koje okuplja 70 partnera. WAC stoga predstavlja prvi ozbiljniji pokušaj mobilne industrije da kreira svoju platformu za trgovinu mobilnim aplikacijama.
Videotelefonija i LTE
Videotelefonija je jedna od tih usluga koje nam obećava nadogradnja postojećih 3G mreža LTE tehnologijom, odnosno mrežama četvrte generacije (4G). Mnogi stručnjaci predviđaju da će upravo video predvoditi novi val mobilnih uređaja. Za sada videotelefonija pokriva samo niše, no rast njezine popularnosti iz temelja bi mogao izmijeniti načine na koje danas komuniciramo (i živimo, također). Paradigma se kreće od glasovne komunikacije prema podatkovnoj i videokomunikaciji. Štoviše, Skype je otišao korak dalje pa je na kongresu u suradnji s Verizonom, najvećim američkim operaterom, predstavio planove za razvoj nove aplikacije koja će omogućiti korisnicima da ostvaruju videopozive sa svojih telefona direktno na televiziju.
U Hrvatskoj je među prvima Vipnet započeo s testiranjem LTE tehnologije u postojećoj mreži, a komercijalna primjena ove tehnologije očekuje se početkom 2012. godine. U međuvremenu, Vipnetov je plan iskoristiti sve mogućnosti postojeće tehnologije koja se zasniva na 3G. Time se otvara veliki potencijal za usluge nove generacije, među kojima je i videotelefonija.
Na kongresu u Barceloni GSMA je izvjestila o napretku svoje Rich Communication Suite (RCS) inicijative koja je usmjerena prema korištenju IMS-a (IP Multimedia Subsystem) a koja mobilnim operatorima omogućava više nego samo "glasovnu" komunikaciju. Naime, poboljšano upravljanje adresarima, instant messaging i razmjena multimedijalnih sadržaja tijekom trajanja poziva bit će dostupni s bilo kojeg tipa mobilnog uređaja i s bilo koje mreže. RCS stoga uključuje kako mrežne operatore, tako i proizvođače uređaja i klijentski softver.
Utrka je počela!
Nekoliko prepreka ipak stoji na putu prije nego mobilna videotelefonija postane mainstream. Jedna se odnosi na mogućnost operatera bežičnih mreža da se uspješno nose s povećanim prometom na svojim mrežama, a druga je pitanje cijene, odnosno koliko će ove usluge biti dostupne krajnjim korisnicima. Appleov FaceTime, koji je prošle godine predstavljen na AT&T-ovoj mreži u SAD-u, ograničen je na WiFi zbog bojazni da bi zahtjevi korisnika za videotelefoniranjem mogli biti veći od kapaciteta bežičnih mreža.
Što će onda biti s tradicionalnim glasovnim pozivima, kao i SMS-om, tek će se vidjeti. U samo jednoj generaciji telefon je od glasovnog postao tekstualni, a zatim i slikovni uređaj, a svijet se, prema riječima CEO Nokije Stephena Elopa, premjestio s "bitke uređaja na rat ekosustava", kako je istaknuo na press-konferenciji u Barceloni.
Zbog toga će i softverske i hardverske kompanije morati ponovno razmisliti o svojim poslovnim planovima. Jedno je ipak sasvim sigurno – utrka je počela i prije ili kasnije postat će gadno.