Riječ je o smeđim plinovima neugodnog mirisa čiji je glavni sastojak dušični dioksid (NO2). Kada automobil izbaci taj plin, on ostaje u zraku gdje ga kroz otvorene prozore udišu vozači idućih vozila u koloni. On utječe na brzinu reakcije, razmišljanja i kretanja, piše Telegraph.
Odavno stručnjaci upozoravaju na štetne posljedice ispušnih plinova na srce i pluća, ali novije studije pokazuju da oni utječu i na ponašanje, kako u svakodnevnom životu, tako i u prometu.
Porast broja prometnih nesreća
Istraživanje je provela Škola ekonomije u Londonu, tako što su istraživači analizirali učestalost prometnih nesreća u različitim dijelovima Britanije, gdje su zabilježene različite razine zagađenosti zraka.
"Analiza podataka pokazala je da povećana koncentracija dušik-dioksida od jednog mikrograma po kubnom metru dovodi do porasta učestalosti prometnih nesreća za čak dva posto", ističe Lutz Sager iz Istraživačkog instituta za klimatske prmjene Grantham i voditelj studije.
Osim učinka koji ovi plinovi imaju ukoliko ih udahnemo, znanstvenici upozoravaju i na jednostavnije i očiglednije efekte.
Oni utječu na vozača i tako što smanjuju vidljivost na cesti, izazivaju svrbež u nosu ili kihanje, i ometaju ga jer će ga miris natjerati da ga pokuša izbjeći.
No, neki su i skeptični u pogledu rezulata ove studije. Jedan od njih je i Edmund King, predsjednik britanskog Autokluba.
New Delhi – Više prometa, veći kaos, više prometnih nesreća
Više prometa – više nesreća
"Ako razmislite o područjima u kojima ima više zagađenja zraka, tamo ima i više prometa, taksija, autobusa i kamiona pa uslijed veće mješavine različitih vozila postoji veća tendencija za više nesreća", kaže King.
"Bilo bi teško povjerovati da je uzrok sudara bio vozač koji je trljao oči zbog zagađenja. Ako pogledate Mumbai i New Delhi, koji su neki od najgorih primjera zagađenosti zraka, da, imate mnogo više nesreća, ali je i promet tamo daleko kaotičniji", kaže.
"Dakle, mislim da je ovo istraživanje prilično nategnuto jer mislim da bi bilo vrlo teško dokazati da je zagađenje umanjilo vozačke sposobnosti".
Rezultati istraživanja Sagera i suradnika objavljeni su kao radna verzija, a recenzija se očekuje idućih tjedana.