HRVATSKA VISOKA TEHNOLOGIJA: /

Električni automobil XD Concept od subote u Tehničkom muzeju

Image

Tehnički muzej Nikola Tesla u subotu će predstaviti svoj novi eksponat - električni automobil XD Concept, proizvoda hrvatske tvrtke DOK-ING. Ovim automobilom, proizvedenim 2010.

10.12.2015.
12:01
VOYO logo

U sklopu Festivala znanosti 2014. u Tehničkom muzeju, XD concept bio je izložen kao raritetan primjerak vozila skore budućnosti, inventivnosti, ekološke osviještenosti, praktičnosti, ekonomičnosti, pa je stoga i pokrenuta suradnja Muzeja i DOK-ING-a u smislu iskazanog interesa za smještaj u Muzeju i potencijalnog preuzimanja istog u tu svrhu.

Osnivač i vlasnik tvrtke DOK-ING Vjekoslav Majetić osmišljavanjem i projektiranjem električnog automobila bavi se od 1991. s posebnim interesom usmjerenim na dizajn, konstrukciju i proizvodnju sustava na daljinsko upravljanje posebnih namjena, s primjenom u razminiranju, vatrogastvu i rudarstvu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image

Od početne ideje da proizvede električni automobil, putem stečenih znanja, vještina i iskustva, konstruktor Majetić uspješno primjenjuje dotadašnja iskustva vezana za postojeće tehnologije strojeva na XD concept, ostvarivši svoj dječački san.

Projekt razvoja XD concepta započeo je u lipnju 2009. Sam koncept automobila dovršen je u ožujku 2010. kada je električni automobil prvi put javno predstavljen kao proizvod visoke tehnologije hrvatske industrije. Još prije predstavljanja automobila javnosti, automobil je imao ugrađene olovne baterije NiCd (Nikl-Kadmij) kako bi što prije bio spreman za praktičnu vožnju. Iz navedenog razloga XD concept bio je jedini vozni konceptni automobil na sajmu automobila u Ženevi održanom od 4. do 14. ožujka 2010.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kasnije su u automobil ugrađene LiFeP04 (Lithium-Iron-Phosphate) baterije koje su u pravilu i do tri puta lakše od olovnih i trostruko trajnije. Iako im je cijena znatno veća, po svojim značajkama predstavljaju optimalan izbor.

U veljači 2012. automobil je registriran i tako je postao prvi registrirani električni automobil proizveden u Hrvatskoj.

Automobil je i drugi put predstavljen na sajmu automobila u Ženevi kao model "cabrio ili topless verzija". Vozilo je nakon toga umirovljeno te je nadalje služilo u marketinške svrhe.

XD je prvenstveno električni gradski automobil: kratak, pokretan, stabilan i iznimno praktičan. Odlikuju ga udobnost, sigurnost, ekonomičnost, tehnička inovativnost i performanse - obilježja koja dosad nisu viđena u A segmentu vozila. Osobita vrijednost automobila je u tome da predstavlja implementaciju domaće pameti budući da je u cijelosti razvijen u Hrvatskoj.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image

Posebnost i prednost XD-a je u tome da je ovaj gradski automobil – trosjed, u kome su vozač i dva putnika postavljeni u shemi slova “ipsilon“ unutar manje od tri metra ukupne duljine vozila (2930 mm) i širine vozila od 1870 mm, smješteni kao u premium, D modelu vozila (tadašnji Passat, Mondeo, Insignia...). S obzirom da je vozač smješten u sredini vozila povećana je preglednost prilikom vožnje. Također je povećana udobnost u kategoriji malih gradskih automobila.

Elektronički servo prilagođava se ovisno o brzini kretanja vozila. Prilikom vožnje vozač ima odličan osjećaj prilikom upravljanja vozilom (kod manjih gradskih brzina upravljač je veoma lagan, dok se povećanjem brzine proporcionalno ukruti te tako dobivamo odlične povratne informacije između ceste i vozila). Sve to čini ovaj gradski automobil jednostavnim za upravljanje i parkiranje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Što se tiče preformansi automobila, njegova dva snažna i vrlo precizna motora, gotovo bešumna, smještena su u stražnjem dijelu automobila. Razvijaju snagu 90 kW (2x45kW) ili 122 KS. Postoji inačica pogona na sva četiri kotača koji automobil ubrzavaju s mjesta do 100 km/h za 8 sekundi, s neto masom vozila 1350 kg. Međutim bitna stvar je moment od 360 Nm, kojim raspolaže već od nula okretaja u minuti. Maksimalna brzina elektronski je ograničena na 130 km/h. Vožnja XD-om odvija se u tišini tako da se čuju samo zvukovi u kabini dok se zvukovi šumova vjetra, kotrljanja guma formiraju u jedva čujni ton "zvuka struje".

Prilikom kreiranja XD-a sigurnost je bila prioritet. Šasija je načinjena od čeličnih cijevi rešetkaste konstrukcije s deformirajućim zonama gužvanja izrađenim po europskim standardima. Kabina je načinjena od karbonskih vlakana koji se odlikuju visokom čvrstoćom i manjom masom u odnosu na standardne automobile. Sva sjedišta opremljena su sigurnosnim samozatežućim pojasevima, tako da ukoliko dođe do nesreće glavninu sile udara preuzima čvrsta šasija koja se prema potrebi savija odvodeći dinamičke sile ispod kabine vozila.

Kočenje XD-a ostvaruje se na dva načina. Većinu usporavanja ostvaruje sustav elektroregenerativnog kočenja koje vraća većinu električne energije u baterije. Takav način kočenja ostvaruje se jednostavnim popuštanjem papučice akceleratora, te vozilo samostalno usporava i pri tome puni baterije (stoga bi papučicu akceleratora bilo bolje nazvati akcelerator-retarder).

Image

Radi sigurnosti i pouzdanosti vozila ugrađene su baterije najnovije tehnologije: litij-željezo-fosfatne. Nezapaljive su i manje se griju od drugih. Punjenje istrošenih baterija preko standardnih kućnih utičnica (220V) traje oko 11 sati, a najčešće dopunjavanje s 20-30% kapaciteta do 80% kapaciteta traje 3-4 sata.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Baterije su vrlo izdržljive, kapaciteta 32 kWh i jamče svoju operativnost najmanje 150.000 km. Uzmemo li u obzir podatak da većina vozača ne prođe više od 250 km tjedno, to znači da će ih baterije XD-a služiti 10 godina uz potrošnju struje od oko 7 kuna na 100 km. Zbog malog broja mehaničkih dijelova pojednostavljeno je održavanje vozila.

sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo