PROMETNI STRUČNJAK ŽELI NOVA PRAVILA: /

'Treba promijeniti tu nestručnu i opasnu uredbu. To je najvažniji dio auta'

Image
Foto: Dalibor Urukalovic/PIXSELL

Željko Marušić predlaže uvođenje obveze korištenja zimskih guma od 15. studenoga do 15. travnja u cijeloj Hrvatskoj, uz subvencioniranje PDV-a od države i osiguravajućih društava

23.11.2019.
11:58
Dalibor Urukalovic/PIXSELL
VOYO logo

Treba promijeniti nelogičnu, nestručnu i opasnu uredbu o zimskoj opremi automobila, smatra prometni stručnjak Željko Marušić koji predlaže uvođenje obveze korištenja zimskih guma od 15. studenoga do 15. travnja u cijeloj Hrvatskoj, uz subvencioniranje PDV-a od države i osiguravajućih društava. Kvalitetne su gume najvažniji dio automobila, jer skraćuju zaustavni put i smanjuju rizik nesreće za 50 posto, piše Marušić za Autoportal.

U zimskim uvjetima snijeg nije ni glavni, ni veliki problem, iako se to često stavlja u prvi plan. Problem je u 99 posto ostalih situacija, pogotovo kad je hladni asfalt navlažen, s rizikom poledice, ili pokriven tankim slojem snijega. Tada je automobil s ljetnim gumama, neovisno o dubini gaznog sloja opasno nesiguran. Pri temperaturama nižim od +7 Celzijevih stupnjeva ljetna guma također bitno gubi sposobnost prianjanja, znatno se produžava zaustavni put, a povećava rizik zanošenja i proklizavanja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Postoji li veći apsurd?

Takvi su uvjeti, zimskih noći i jutara u cijeloj Hrvatskoj, čak i u Dalmaciji i na otocima, koji usto imaju sklizak asfalt, s vapnenjačkom bazom, posljedicom štednje u proizvodnji. Zbog toga automobili s ljetnim gumama, pogotovo u ranim jutarnjim satima kad je hladan asfalt često orošen, lako postaju dinamički nestabilni, zanose se, ulaze u 'smrtonosnu piruetu', slijeću s ceste, upozorava Marušić.

Takav je automobil jednako, pogibeljno nesiguran ako u prtljažniku ima ili nema paket lanaca, jednak je rizik da neće zakočiti te naletjeti na drugo vozilo ili pješaka, sletjeti s ceste. Ako u prtljažniku nisu lanci vozač riskira plaćanje kazne jer "ne koristi zimsku opremu", a ako jesu, tada je "sve po propisu", kaže Marušić i pita se postoji li veći apsurd od ovog i pokazatelj zašto su hrvatske ceste razmjerno 60 posto nesigurnije od EU-ova prosjeka.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Drastična razlika

Zimske gume imaju mekši gazni sloj s velikim udjelom prirodne gume i silike, koji dobro prianjaju na skliskom. Usto je gazna struktura lamelarna, nazubljena, s uzdužnim, poprečnim i kosim dubokim utorima, za poboljšanje drenaže (odvođenja vode i snijega). Razlika svojstava ljetne i zimske gume u zimskim uvjetima je drastična i dubina ljetne gume minimalno pomaže. Zaustavni je put s ljetnim gumama, u zimskim uvjetima, može biti i 100 posto duži nego sa zimskim.

Ako u zimskim uvjetima ispred automobila s ljetnim gumama, koji nema lance u prtljažniku, a pravodobno bi se zaustavio sa zimskim, istrči dijete i usmrti ga, tragičnu bi nesreću izazvao neispravan automobil. U slučaju da je isti automobil, u istim okolnostima, uz ljetne gume imao lance u prtljažniku, jednakom bi dinamikom usmrtio dijete, samo bi se formalno smatrao ispravnim. S ljetnim gumama u zimskim uvjetima podjednako je rizično da ćete izletjeti u provaliju, zanijeti se pod kotače tegljača, ne zaustaviti se pred preprekom itd., s lancima u prtljažniku ili bez njih, naglašava Marušić.

Besmisleno i štetno

Koliko je formulacija o lancima u prtljažniku besmislena i štetna, kao alibi rješenju za formalno ispunjavanje uvjeta potrebne zimske opreme, navodi činjenicu da je vožnja na lancima na brzim cestama, pogotovo autocestama, riskantna i štetna, jer se automobilu otežava upravljivost, a uništava asfaltna podloga, drma podvozje i remeti geometrija kotača. Sam postupak postavljanja lanaca na kotače, uz rub ceste, često i na kolniku, vrlo je zahtjevan, za mnoge neizvediv i opasan. Lanci pomažu samo na dubokom snijegu, kad bolja svojstva imaju 'automobilske čarape' (AutoSock), koja se neusporedivo lakše postavljaju, ne oštećuju kolnik i podvozje, a nisu predviđene pravilnikom.

Kad bi u zimskim uvjetima svi automobili u Hrvatskoj vozili na zimskim gumama, rizik nesreća smanjio bi se više od 50 posto, zaključuje Marušić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
bomba
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo