Moderni automobili danas gotovo standardno dolaze s naprednim sigurnosnim sustavima koji štite putnike, no to ne znači da im se ne može dogoditi nesreća jer i dalje sve ovisi o vozaču.
Prema istraživanju tvrtke carVertical, globalni udio oštećenih vozila iznosi 52,4 posto tako da, statistički gledano, svaki drugi automobil pretrpi neku vrstu oštećenja nakon što napusti tvornicu. No još je zanimljivije da su neke marke automobila sklonije nesrećama od drugih.
Istraživanje je provedeno analizom podataka o oštećenjima iz dva milijuna carVerticalovih izvješća. Tvrtka carVertical prikuplja podatke iz pouzdanih baza podataka i institucija, obrađuje ih i korisnicima pruža izvješća o povijesti koja sadrže informacije o kilometraži, oštećenjima, vlasništvu i druge važne podatke. Glavni je cilj istraživanja bio saznati koliko su česti zapisi o oštećenjima među različitim markama automobila. Zato su stručnjaci za obradu podataka analizirali stvarna izvješća o povijesti automobila za korisnike platforme.
Najviše i najmanje oštećeni
Prosječna novčana vrijednost štete izračunata je zbrajanjem svih nesreća određene marke i pronalaženjem prosjeka. Rezultati odražavaju koliko su ozbiljno automobili određenih marki oštećeni i koliko obično košta popraviti ih. Drugi podatak pokazuje prosječni broj slučajeva oštećenja po vozilu određene marke, koji je izračunat zbrajanjem broja nesreća određene marke i dijeljenjem s ukupnim brojem provjera povijesti za tu marku.
Tako Tesla zauzima prvo mjesto među najoštećenijim markama automobila jer je 74,3 posto provjerenih izvješća o povijesti za Teslu imalo evidenciju o oštećenjima, a odmah iza su Hyundai (69,1 posto) i Subaru (68,7 posto). S druge strane, Renault (40,8 posto), Alfa Romeo (40 posto) i Fiat (39,5 posto) su tri marke automobila s najmanje oštećenih vozila.
Postotak automobila s prijavljenim oštećenjima
Razlog takvih razlika često se može logički objasniti. Renault i Fiat uglavnom nude povoljne automobile s manjom snagom koji su ekonomični i odlično služe kao obiteljski ili automobili za svakodnevnu vožnju. Hyundai također nudi pristupačne, ali dizajnerski zanimljive modele, koji su odlično rješenje za mlade, odnosno neiskusne vozače. Subaru automobili općenito su sigurni i pouzdani, ali vozači često ne znaju kako upravljati vozilima s pogonom na sva četiri kotača u opasnim situacijama. S druge strane, Teslini su modeli skupi i opremljeni sigurnosnim sustavima, ali vrlo je malo ljudi naviknuto na njihovo gotovo trenutačno ubrzanje.
"Postoji ovaj paradoks sa Teslama, koji istovremeno imaju jedan od najnaprednijih sustava za autonomnu vožnju i najveći broj nesreća. Tako velik broj nesreća mogao bi ukazivati na to da ili vozači nisu naviknuti na Teslino ubrzanje ili jednostavno ne paze dovoljno tijekom vožnje. Nije tajna da je najveći broj oštećenih Tesla automobila iz SAD-a”, objasnio je Matas Buzelis, voditelj komunikacija u carVerticalu.
Od Ferrarija boli glava
Nije iznenađenje da su najveći prosječni troškovi oštećenja povezani s Ferrarijem (91.149 eura) i Lamborghinijem (64.608 eura), što je nekoliko puta više od drugih marki na ovom popisu. Tesla (14.320 eura), Dodge (9522 eura) i Porsche (8588 eura) zaostaju za luksuznim markama automobila sa znatno nižim troškovima popravka. Visoka prosječna vrijednost oštećenja ukazuje na to da su popravci vrlo skupi ili da je šteta na određenim modelima ozbiljna. Dok se troškovi egzotičnih automobila kreću u desecima tisuća, prosječni trošak štete za BMW automobile iznosi 3994 eura, za Volkswagen 3539 eura te za Toyotu 3011 eura. Istraživanje je također pokazalo da je prosječna globalna vrijednost štete 3574 eura.
Vrijednost prosječne štete prema markama vozila
"Što se tiče cijene, nesreće superautomobila su sasvim druga priča. Čak i manja ogrebotina može dovesti do vrlo visokih brojeva, pa ne čudi da su Ferrari i Lamborghini automobili na vrhu popisa", rekao je Buzelis.
Očekivano, postoji snažna veza između automobila koji imaju barem jedan zapis o oštećenju i onih koji imaju najveći prosječni broj slučajeva oštećenja po automobilu. Na prvom je mjestu Porsche s prosječno 1,71 oštećenja po automobilu, a slijede ga Tesla (1,58) i Hyundai (1,52). Peugeot (0,75), Renault (0,73) i Fiat (0,7) imaju najmanji broj evidencija o oštećenjima. Ovi proizvođači uglavnom proizvode povoljnije i ekonomične automobile, pa njihovi vlasnici rijetko voze brzo ili agresivno.
"Postoji mala korelacija između najpopularnijih marki oštećenih automobila i najvećeg prosječnog broja zapisa o oštećenjima. Međutim, prosječna starost provjerenih automobila na našoj platformi je oko 9,5 godina i, naravno, neke su marke automobila oštećene dva puta u tom razdoblju", rekao je Buzelis.
Istraživanje je također otkrilo nekoliko ekstremnih slučajeva štete, uključujući i Mercedes-Benz s 35 zapisa o oštećenjima, a višestruka oštećenja automobila česta su i predstavljaju još veći rizik jer takva vozila možda neće biti sigurna za vožnju.