O OVOME SE NIJE RAZMIŠLJALO /

Prelazak na struju bit će teži nego se misli? Stručnjak ukazao na probleme s električnim autima o kojima se malo priča

Image
Foto: Profimedia

U 2021., udio električnih vozila u ukupnom broju automobila provjerenih na platformi za provjeru povijesti iznosio je samo 0,2 %. Godinu dana kasnije, udvostručio se na 0,4 %, a u 2023. povećao se na 0,6 %

3.8.2023.
15:18
Profimedia
VOYO logo

Zabrana novih automobila na fosilna goriva s motorima s unutarnjim izgaranjem od 2035. godine ambiciozan je plan. Broj novih registracija električnih vozila raste, a istočna tržišta zaostaju za zapadnim. Čak i s 10 godina razmaka do ambicioznog cilja dužnosnika EU-a, stručnjak za automobile iz tvrtke carVertical Matas Buzelis podijelio je svoje viđenje problema na koje vladajući, izgleda, ne obraćaju pažnju.

Prednosti za one koji si to mogu priuštiti

U 2021., udio električnih vozila u ukupnom broju automobila provjerenih na platformi za provjeru povijesti iznosio je samo 0,2 %. Godinu dana kasnije, udvostručio se na 0,4 %, a u 2023. povećao se na 0,6 %. Iako se ovi brojevi mogu činiti tek kao kap u moru, desetci tisuća električnih vozila prolaze kroz provjeru povijesti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

POGLEDAJTE VIDEO: Auti su od pandemije poskupjeli i za 100.000 kuna, a obiteljski auto sad se ne može naći ispod 20.000 eura

Sve više vozača prelazi na električna vozila. Održavanje i operativni troškovi čine tu odluku jednostavnom. Iako je vrijednost električnih automobila kroz godine zabrinjavajuća, s električnim je vozilima lakše živjeti jer su manje sklona kvarovima i zahtijevaju manje održavanja, bez potrebe za promjenom različitih tekućina i filtera svakih 30 000 kilometara.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Potrebno je dosta vremena da se naviknete na punjenje, ali vozači koji su uspješno razvili svoje navike punjenja baterije smatraju da je to mnogo prikladnije od točenja goriva. Obično pune svoja vozila noću, a samo u rijetkim slučajevima koriste javne stanice za punjenje.

Problem je u infrastrukturi

Međutim, čak i ako si vozači mogu priuštiti električno vozilo, to ne znači nužno da će im život s njima biti dobar. Ljudi koji nemaju vlastite punjače ili stanice za punjenje koje bi mogli koristiti tijekom radnog vremena suočit će se s nepraktičnošću korištenja javnih punjača jer njihovo korištenje nije jednostavno kao točenje goriva danas.

Ne samo da traje mnogo duže nego točenje benzina ili dizela, već obično zahtijeva i instaliranje posebnih aplikacija koje su ključne za punjače. To nije ni blizu procesa na koji su vozači navikli kada je u pitanju točenje goriva jer ne postoji praksa "natoči pa plati".

Također, iako su električna vozila vrlo učinkovita u gradovima i okruženjima gdje je stalno kočenje neizbježno, električni automobili nisu toliko učinkoviti na autocestama i cestama kategorije B. Postoji kvadratni omjer između brzine i aerodinamičkog otpora, što znači da, kada se brzina udvostruči, otpor se učetverostručuje. To značajno smanjuje domet i brzinu kretanja, što električna vozila čini daleko od idealnih za duža putovanja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
GDJE IH NAPUNITI? /

Masa turista stiže nam ove godine s električnim autima, istražili smo hoće li imati problema: 'Pokrenuli smo značajan projekt'

Image
GDJE IH NAPUNITI? /

Masa turista stiže nam ove godine s električnim autima, istražili smo hoće li imati problema: 'Pokrenuli smo značajan projekt'

Problemi o kojima malo ljudi razmišlja

Ali najveći su problemi oni o kojima samo nekolicina govori. Prvo, neka parkirališta na više razina nisu dizajnirana za teške automobile poput električnih. Teške baterije obično znače da su električna vozila vrlo teška, a neki objekti, poput parkirališta na više razina ili mostova, vlasti će možda trebati pregledati i ponovno procijeniti.

Štoviše, postoje nesigurnosti i oko sigurnosti električnih vozila. Budući da baterije troše velike količine energije, plamen je izuzetno teško ugasiti u slučaju požara. Do sada, vatrogasci su imali poteškoća s gašenjem požara na električnim vozilima s baterijama većeg kapaciteta. Situacija postaje još ekstremnija ako se električni automobil zapali na podzemnom parkiralištu, na primjer, ispod stambenih zgrada.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ono što je još veće pitanje za budućnost električnih vozila jest njihovo stanje 20 godina nakon proizvodnje. Trenutačno postoji prilično velik izbor rabljenih električnih automobila, ali za 10 godina, bit će starijih električnih vozila. Koliko će biti vrijedni na tržištu rabljenih automobila, s baterijama kojima već ponestaje vijeka trajanja?

Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo