Zašto je važna dezinfekcija klima uređaja? Osim temperature zraka koji ulazi u putnički prostor, potrebno je brinuti i o mikrobiološkoj kvaliteti zraka, koji pri tome udišemo. Ako klima sustav nije redovito i odgovarajuće održavan, s vremenom će se iz njega početi širiti neugodan miris. Na žalost, miris nije jedini problem. Vlaga, tama, temperatura i prljavština različitog porijekla, čine plodno tlo za stvaranje različitih mikroorganizama - bakterija, gljivica, plijesni, virusa...
Čestice anorganskih i organskih tvari kao što su: smog, prašina, pelud, vlakna, paraziti, mikroorganizmi i njihove spore, virusi itd. dospijevaju u kabinu vozila preko zraka ili različitih predmeta. Zbog prisutnih nakupina, stalne vlage te odgovarajuće temperature dolazi do njihovog razmnožavanja.
Kako se radi o zatvorenom kruženju zraka, te kondenzaciji vlage na pojedinim dijelovima sustava, klima uređaji imaju značajnu ulogu u razvoju patogenih organizama. Kao produkt njihova metabolizma javlja se i neugodan miris, po kojem i uočavamo da nešto nije u redu. Miris je posebno intenzivan nakon što je klima neko vrijeme bila izvan funkcije, npr. preko noći.
Razvijaju se mikroorganizmi
U stanju mirovanja klima uređaja, mikroorganizmi se nesmetano razvijaju što za posljedicu ima još veći broj nakupina, njihovih otpadnih tvari i neugodan miris. Sve spomenute tvari, dolaze u putnički prostor nošeni zračnom strujom kroz kanale klima sustava. Udisanje tako onečišćenog zraka štetno djeluje na organizam i može prouzročiti niz tegoba - kašalj, nadraženost ili infekcije dišnih puteva, zamor, glavobolju, upalne procese...
Udisanjem zraka u kojem su opasni mikroorgani može doći do teških upala dišnih puteva, uključujući atipičnu upalu pluća, čak i legionarsku bolest. Rijetka je i vrlo opasna, a u pravilu je izaziva zapušten klima uređaj. Posebno su ugrožena djeca.
Čišćenjem samo ventilacijskih kanala ili primjenom različitih mirisnih sredstava (pjena, sprej i sl.) postižu se kratkoročni i loši rezultati. Miris se ubrzo vraća, jer su uzročnici i dalje prisutni. Ovaj je postupak pogodan kod novijih automobila, koji se redovito servisiraju i održavaju. Ali, u slučaju zapuštenih sustava potrebno je temeljito čišćenje unutrašnjosti, uz pomoć specijalnih uređaja i alata.
Kako dezinficirati klima uređaj?
Djelotvorna dezinfekcija klima uređaja moguća je primjenom specijalnog pištolja sa sondom i rotirajućom brizgaljkom, te specijalnog sredstva za dezinfekciju. Pištolj se spaja na kompresor i posudu s dezinfekcijskom tekućinom. Fizičko uklanjanje naslaga omogućeno je pritiskom zraka od 4 do 6 bara, a dezinfekcija raspršivanjem tekućeg sredstva u kanale. Posebna izvedba rotacijske brizgaljkei sonde omogućava učinkovito i temeljito čišćenje svih unutrašnjih djelova klimatitizacijskog uređaja.
'Običnu' dezinfekciju možete napraviti u gotovo svakom servisu koji puni klima uređaje. Za temeljitu, koju je preporučljivo napraviti nakon pet godina, treba otići u specijalizirani servis, koji ima i posebnu opremu.
Princip rada klimatizacijskih uređaja zasniva se na sposobnosti rashladnog fluida da prima ili otpušta znatne količine topline mijenjajući agregatno stanje iz tekućeg u plinovito i obrnuto. Osnovni je sklop kompresor, koji se pokreće remenskim prijenosom i elektromagnetskom spojkom.
Velik broj opasnosti
Komprimira plinoviti rashladni medij, pri čemu mu se povisuju tlak i temperatura. Kako temperatura postaje znatno viša od okoline, u izmjenjivaču topline dolazi do hlađena na temperaturu nešto višu od okoline. Ali kad se tekući plin pusti da ekspandira, temperatura mu se smanji ispod temperature okoline te preko izmjenjivača topline hladi zrak koji se ventilatorom (zračnom pumpom) iz okoliša upuhuje u kabinu.
Problem je što za pokretanje troši snagu motora te povećava potrošnju za 0,4 do 0,8 l. Do 2006. se koristio plin R134a, na bazi tetra-fluor-etana, a potom ga je počeo mijenjati s 1234 yr, na bazi fluoro-vodika. Ekološki je prihvatljiviji, ali ima velik rizik požara. Proces hlađenja učinkovit je jedino uz ispravan tlak u sustavu, dva do tri bara. Za klima uređaj je korisno da radi barem malo svaki dan.
Ako ga se zimi duže isključi, sa stijenki kompresora ocijedi se ulje te počne hrđati. Istodobno se povećava propusnost na obujmicama i crijevima. Ljeti je važno ne pretjerivati s intenzitetom i temperaturu snižavati za više od šest celzijevih stupnjeva, prenosi Autoportal.hr.