Primjer dobrog dizajna reklame bio je i Plivin znak koji je prije tjedan dana skinut sa zgrade na glavnog zagrebačkom trgu.
Punih 68 godina čuveni znak bio je dio vizure Zagreba, vidljiv s brojnih mjesta u gradu. Bio je simbol i sjećanje na industrijsku prošlost, na svjetski uspjeh tvrtke osnovane prije sto godina. Ali sada je uklonjen - i iz prostora, a bit će i iz kolektivne memorije.
A na Trgu bana Josipa Jelačića u Zagrebu više nema ni Plivinog znaka ni drugih reklama - nije jasno samo zašto je ostala reklama za jednu banku i jedan billboard. Sve ostalo skinuto je zbog Odluke o komunalnom redu iz 2010. - kada je odlučeno da ih na glavnom trgu više ne smije biti. Istina je da je prije koju godinu više od 30 reklama nagrđivalo trg - ali istina je isto tako da su po istom kriteriju skinute sve reklame bez obzira na svoj značaj.
Osim Plivine - prije nekoliko godina uklonjena je legendarna reklama Chromosa - neonskog ličioca. Neko je vrijeme bio na Muzeju suvremene umjetnosti, ali danas je zaboravljen.
Rijetko je koga briga za slavne stare reklame, znakove, logotipove tvornica - ali briga je gošću RTL-ova Direkta Sanja Bachrach Krištofić, grafičku dizajnericu koja se bori za Spas znaka.
Je li Plivin znak trebao ostati na Trgu?
"Svakako. Ono što smo sad dobili jest potpuno zamračenje Trga, što se tiče reklama noću. Ono što je bilo specifično za sve svjetske trgove jest svjetlost koju su davale reklame. To označava modernitet. Sklanjanjem te reklame, bacili smo svjetlo i uklonili ga tko zna gdje, na račun poreznih obveznika."
Ne znamo ni gdje je Chromosov znak?
"Ne znamo, ne, ne... Mlađe generacije sad neće znati ništa o Milanu Vulpeu, koji je radio taj znak, ali i znak Plive, Ine te mnoge druge znakove."
Što je još nestalo s Trga?
"Tijekom pedesetih i šezdesetih je Trg bio mjesto gdje su se promicale najveće firme iz vremena socijalizma. Nestajale su jedna po jedna, sad i Pliva. I nije da nikog nije briga, postoji više inicijativa koje se bave znakovima i logotipovima."
Sanja Bachrach Krištofić navela je i da se pokušalo u suradnji s muzejima "spasiti" stare reklame, ali nije bilo uspjeha...
"Oni koji odlučuju ne razumiju što struka želi, a struci bi trebalo prepustiti odlučiti što s urbanim naslijeđem."