crveni planet / Uzbudljivo otkriće! Znanstvenici vjeruju da je na Marsu bilo vode i prije nego što je na Zemlji bilo života

Foto: Shutterstock

9.11.2020.
Shutterstock

Znanstvenici su otkrili da je Mars nekada imao puno više vode nego je ima danas. No to postavlja pitanje kada je voda bila prisutna na Marsu i gdje je isparila. Novo istraživanje sugerira da je na Crvenom planetu bilo vode prije nekih 4,4 milijarde godina, što je puno ranije nego se prije mislilo.

Pomaknut datum

Do ovog otkrića došlo se analizom meteorita pod nazivom NWA 7533 pronađenog u Sahari za kojeg sevjeruje da je nastao na Marsu prije milijarde godina. Oksidacija određenih minerala unutar meteorita nagovještava prisutnost vode, piše Science Alert.

Ovo otkriće bi moglo pomaknuti procijenjeni datum nastanka vode na Marsu za oko 700 milijuna godina. Istraživanje bi također moglo ponuditi neke uvide u to kako se uopće stvaraju planeti.

''Proučavam minerale u marsovskim meteoritima kako bih razumio kako je Mars nastao, te kako su se razvili njegova kora i plašt", izjavio je planetarni znanstvenik Takashi Mikouchi sa sveučilišta u Tokiju u Japanu.

"Ovo je prvi put da istražujem ovaj određeni meteorit, koji nosi nadimak 'Crna ljepotica' zbog svoje tamne boje. Naši uzorci NWA 7533 podvrgnuti su četiri različite vrste spektroskopske analize. Rezultati su doveli naš tim do uzbudljivih zaključaka", dodaje Mikouchi.

Jesu li to naseljiva područja? /

Na Marsu otkrivena tri podzemna jezera, život na Crvenom planetu možda je ipak moguć: 'Otkriće vode posebno je uzbudljivo'

Jesu li to naseljiva područja? /

Meteoriti poput NWA 7533 mogu pomoći znanstvenicima da otkriju više od drugim planetima, jer bilježe udarne događaje na planetu s kojeg dolaze i hvataju dio mineralnog i kemijskog sastava površine kad nastanu.

U ovom je slučaju oksidacija pokazuje znakove prisustva vode. S određenim fragmentima unutar NWA 7533, datiranim prije 4,4 milijarde godina, to je najstariji zapis o Marsu koji imamo. To je razlog zašto jedan gram ovog meteorita može doseći  cijenu od čak 10 000 američkih dolara.

''Magmatske klaste ili fragmentirane stijene u meteoritu nastaju iz magme i obično su uzrokovane utjecajima i oksidacijom. Ova oksidacija mogla se dogoditi ako je voda bila prisutna na ili u marsovskoj kori prije 4,4 milijarde godina tijekom udara koji je otopio dio kore'', pojašnjava Mikouchi.

Takva rana pojava sugerira da je voda zapravo postojala kad je Mars nastao i to igra veliku ulogu u istraživanju formacije planeta uopće. Voda znači život, što je jedan od razloga zbog kojeg su znanstvenici toliko željni da je pronađu u svemiru. Za usporedbu, znamo da najraniji tragovi života na Zemlji datiraju prije najmanje 3,5 milijarde godina.