Po anketi Gallupa provedenoj prošle godine, Amerikanci planiraju u prosjeku potrošiti 830 dolara (5900 kuna) na božićne poklone.
I dok mnogi pokušavaju izbjeći 'bezvezne' darove poput para čarapa za djeda ili kozmetičkog pribora za baku, znanstvenici sugeriraju da su takvi 'klišeizirani' pokloni zapravo dobra ideja.
Psiholozi tvrde da darivatelji biraju darove na pretpostavci kako će primatelj reagirati kad otvori poklon, dok su primatelji u stvarnosti više zainteresirani za to koliko je dar praktičan i koliko će im dugoročno koristiti.
Znanstvenik Jeff Galak s poslovnog fakulteta pri sveučilištu u Pittsburghu i njegove kolege proveli su istraživanje čije su rezultate objavili u časopisu Current Directions in Psychological Science.
Ustanovili su odstupanje između očekivanja primatelja i motivacije darivatelja za izbor određenog dara, što može rezultirati razočarenjem.
"Otkrili smo da darivatelj želi zadiviti primatelja, želi čuti 'vau' kad ovaj otvori dar u kojem može uživati odmah, toga trenutka. Primatelji su, po našem istraživanju, zainteresiraniji za dar koji će im dugoročno više vrijediti", kazao je Galak.
"Ono što smo vidjeli jest neslaganje između misaonih procesa i motivacije između darivatelja i primatelja", objasnio je.
Drugim riječima, možda se i usisavač, poklon koji će rijetko izazvati oduševljenje u božićno jutro, može ponovno naći na vrhu popisa darova jer će biti dobro iskorišten na dulje vrijeme.
"Razmjenjujemo darove s osobama do kojih nam je stalo, koje se trudimo usrećiti ili s njima osnažiti odnose. Te ciljeve možemo ostvariti ako razmislimo koliko će primatelju dar biti vrijedan dok bude trajao, umjesto koliko će osmijeha izazvati na primateljevu licu dok ga bude otvarao", zaključio je Galak.