Automobilski gigant "Volvo" razvija takozvane automobile "bez smrti", odnosno kompjuterizovane koji izbegavaju sudare s drugim vozilima i objektima. Takvo vozilo bi na tržištu trebalo da se pojavi 2020. godine.
Neke od "spasonosnih" tehnologija, međutim, biće dostupne za ugradnju i pre tog roka - već 2014. godine.
- Naša vizija je "volvo" u kome neće biti poginulih, niti povređenih -, rekao je direktor u "Volvou" Anders Eugenson.
Kako najavljuju iz švedske fabrike, koja se sada nalazi u vlasništvu kineske "Gili grupe", na ovaj način brzina vožnje u naseljenim područjima biće ograničena na 50 kilometara na čas.
Najveća prepreka, međutim, nije u tehnologiji, koja je već sada visokorazvijena, već u tome kako će zamisao biti prihvaćena u javnosti. Osim toga, postavlja se pitanje ko bi bio odgovoran kada bi "automobil otporan na sudar" zaista imao nezgodu - vozač ili proizvođač?
- Testirali smo prototipe koji su prešli na hiljade kilometara na javnim putevima u Španiji i na ispitnoj traci u zapadnoj Švedskoj. Automobil budućnosti biće kao seoski konj. Seljak može da ga usmerava, ali ako zadrema, konj neće udariti u drvo ili pasti s litice -, rekao je Eugenson.
Evo šta donosi nova tehnologija:
POMOĆ U SAOBRAĆAJNOJ GUŽVI: Kontroliše motor, kočnice i volan radi automatskog praćenja vozila ispred u kolonama koje se sporo kreću. PREPOZNAVANJE ZNAKOVA ZA OGRANIČENJE BRZINE: Detektuje saobraćajne znake i prikazuje ih vozaču na displeju SPREČAVANJE SKRETANJA SA "KOLOSEKA": U slučaju skretanja, vraća vozilo na pravac RADAR ZA SLEPI UGAO: Upozorava vozača na vozilo van njegovog vidnog polja DETEKTOVANJE PEŠAKA: Automatski koči da bi izbegao sudar s pešacima SPOLJNI VAZDUŠNI JASTUK: Aktivira se u slučaju sudara s pešakom pri brzini od 20-50 km/h DETEKTOVANJE ŽIVOTINJA: Traži životinje na putu (npr. jelen) i automatski koči pre sudara IZBEGAVANJE SUDARA: Automatsko samostalno kočenje - posmatra vozila ispred i automatski aktivira kočenje radi izbegavanja sudara s automobilom koji usporava VOŽNJA BEZ ZASLEPLJIVANJA: Automatski prigušuje prednja svetla kako ne bi zaslepljivao ostale vozače KONTROLA PRILIKOM PARKIRANJA: Automatski kontroliše volan kako bi vozač na uskom prostoru parkirao automobil paralelno uz drugo vozilo AUTOMATSKO KOČENJE NA RASKRSNICAMA: Aktivira se ako vozač ubrza blizu ukrštanja sa putem kojim se kreće drugo vozilo