PROZOR U DRUGI SVIJET / Znanstvenici progovorili o fenomenu golemih plavih rupa: 'Mogle bi biti portali u našu daleku prošlost, ali i izvanzemaljski život!'

Foto: Screenshot

Nedostatak kisika u plavim rupama ima i zahvalnu nuspojavu - savršeno čuva fosile - što može omogućiti znanstvenicima da potencijalno identificiraju davno izumrle vrste

25.4.2023.
Screenshot

Otkrivena je 2021. godine, ali znanstvenici su o njoj progovorili tek nedavno. U međuvremenu je budila maštu raznih, a pronađena je u zaljevu Chetumal na poluotoku Yucatanu. Druga je najveća takozvana plava rupa na svijetu.

Što bi bila? U suštini govorimo o ogromnoj "safirnoj vrtači", a kako su to nedavno naveli u znanstvenom časopisu naziva Frontiers In Marine Science, takav prirodni fenomen mogao bi doista popuniti golemu prazninu znanju o izvanzemaljskom životu.

Plave rupe zapravo su okomite morske špilje koje je tisućama godina klesalo otjecanje ledenjaka tijekom ledenog doba, a takve prostrane vodene formacije često se protežu stotinama metara u dubinu i mogu mjeriti jednaku ili veću udaljenost poprečno.

Ovaj meksičkih sustav kobaltnih špilja nazvan je Taam ja’ (Duboka voda) te se prostire se na površini od 13,656 četvornih metara uz dubinu od 274 metra, izvijestio je portal Live Science.

NIŠTA OD BISERNIH VRATA, ALI... /

Tvrdi da su ga anđeli nakon smrti odveli na potpuno neočekivano mjesto: 'Tome se ne nadaš od zagrobnih vodiča'

NIŠTA OD BISERNIH VRATA, ALI... /

To je čini drugom najdubljom poznatom plavom rupom na svijetu (veća je je jedino Zmajeva rupa u Južnom kineskom moru), a zidovi tog kratera štite more od plime i oseke što čini vodenu struju potpuno mirnom.

Iz tog razloga djeluje poput neke vodene anomalije koja je zapela izvan vremena, piše NY Times, pa dodaje u nastavku da je plave rupe teško istraživati jer su, umjesto kisikom, ispunjene smrtonosnim sumporovodikom.

Međutim, unatoč negostoljubivim uvjetima, plave rupe su prave oceanske oaze koje vrve životom prilagođenim okolišu siromašnom kisikom.

I upravo taj nedostatak kisika ima i zahvalnu nuspojavu - savršeno čuva fosile - što može omogućiti znanstvenicima da potencijalno identificiraju davno izumrle vrste.

Utoliko su podmorske vrtače zapravo pravi portali u prostor i vrijeme!

Primjerice, 2012. godine znanstvenici su na Bahamima u plavim rupama otkrili bakterije u špiljama u kojima nije bilo apsolutno nikakvog drugog života, a takve prilike mogu potencijalno popuniti praznine u znanju o vrstama sposobnim za preživljavanje na drugim planetima.

"Plave rupe mogu ponuditi sliku o tome kako je život izgledao prije više tisuća godina. Nedostatak kisika i svjetla može odlično očuvati fosile te omogućiti znanstvenicima da identificiraju ostatke izumrlih vrsta.

Plave rupe također nam mogu reći više o životu na drugim planetima. Otkrića poput spomenutog na Bahamima, bakterije pronađene duboko u špiljama u kojima nije bilo drugih oblika života, mogla bi ponuditi naznake o tome kakav bi život mogao postojati u ekstremnim uvjetima drugdje u našem Sunčevom sustavu", ističe LiveScience u svom članku.