Zašto je uopće isplativo kupiti rabljeni automobil?
Kupnja rabljenog automobila je financijski gledajući dobra, racionalna odluka, pogotovo kod automobila starosti do tri godine i koji su realno prešli do 60.000, 80.000 km i dobro uščuvani. U usporedbi s kupnjom nekog novog automobila koji bi vas koštao npr. 100.000 kuna, rabljeni automobil koštat će vas gotovo polovinu tog iznosa nakon tri godine. Trošak održavanja novog automobila ili automobila koji je u dobrom stanju i starosti do šest, sedam godina je isti, radi se uglavnom o potrošnom materijalu.
Znači, ako niste visoko senzibilni na novi automobil ili da ste prvi i jedini vozač tog automobila, u slučaju da razmišljate o automobilu kao kvalitetnom i povoljnom prijevoznom sredstvu, izborom rabljenog automobila štedite 40.000, 45.000 kuna, koje možete usmjeriti na neku drugu, pametniju potrošnju, npr. putovanja, edukaciju ili jednostavno uštedjeti za druga vremena. Čak i da vam se neki skuplji dio pokvari, trošak u pravilu neće biti veći od 10.000 kuna, još uvijek ostaje 35.000 uštede.
Rizici od prevare Naravno, postoji i druga strana kupnje rabljenog automobila, a to su veliki rizici od prevare od strane prodavatelja. Bez obzira dajete li ušteđevinu koju ste teško skupljali zadnjih godina ili automobil kupujete na kredit ili leasing, to je vaša druga velika obiteljska investicija, te je rizik pri kupnji rabljenog automobila od npr. 70.000 kuna čak do 25.000 kuna. Znači ako ste neiskusni u kupnji, ili površni ili nepažljivi, ili ako niste ozbiljno analizirali sve rizike koje dolje navodimo, možete lako izgubiti tih 25.000 kuna, što danas nikome nije mali novac.
Ključni rizici pri kupnji rabljenog automobila
1. Varanje na kilometrima Varanje na kilometrima je najčešći oblik prijevare u autobranši od strane nepoštenih trgovca i prodavača. Budući da se još ne smatra kaznenim djelom, u Hrvatskoj je vrlo česta pojava, pa velik broj kupaca u Hrvatskoj kupuje automobile s lažnim stanjem kilometra.
Hrvatski autoklub (HAK) stalno upozorava kupce rabljenih vozila na stalnu pojavu smanjivanja broja prijeđenih kilometara kako bi se skuplje prodao rabljeni automobil i nelegalno zaradio ekstra profit. Neka istraživanja pokazuju da je velik dio kupaca (čak do 50%) koji kupuju automobile preko raznih oglasa i sajmova prevaren lažnom, umanjenom kilometražom. Činjenica je da se automobili koji imaju više od 150.000 km jako teško prodaju i ako se prodaju da im je cijena niža za 10, 20%, što je razlog da se ova prevarena radnja razvila značajno u RH i regiji. Naravno, kao što smo rekli, Hrvatski zakoni još ne predviđaju adekvatnu kaznu za ovu aktivnost, nego se izigranim kupcima prepušta samostalno istjerivanje pravde u dugim i neizvjesnim privatnim tužbama. Uspjeh takvih tužbi je zanemariv.
Klasičan primjer prevare kroz lažiranu kilometražu Automobil je iz uvoza iz neke europske zemlje, recimo da je zamišljeni auto dizel te da ima tri godine i, navodno, 67.000 km te se prodaje za npr. 13.500 eura. Tržišna cijena u RH takvog automobila je oko 14.000 eura, znači nominalno povoljna prilika da uštedite 500 eura. Međutim, realno taj je automobil vozio trgovački putnik u Njemačkoj, koji je godišnje prelazio 100.000 km te automobil ima realno 260.000 km i njegova realna cijena bi trebala biti oko 10.000 eura u najboljem slučaju, ako je sve u redu.
Realno ste prevareni za 3.500 eura, te ste dobili automobil koji će zahtijevati puno veće ulaganje u održavanje, znači realno ste prevareni za nekih 5.000 eura.
Isto takvi primjeri su na niz prodavatelja u oglasnicima i sajmovima, gdje domaći ilegalni trgovci kupe automobil od privatne osobe s kilometražom od 230.000 km, uz plaćenih 400 kuna za skidanje kilometara dolaze do željenih i dobrih 80.000 kilometara koje pokazuje kilometar sat. Vi to nećete moći lako otkriti.
2. Ušminkani i pripremljeni automobili za prodaju s lošim motorom Često dođete na sajam ili kod nekog privatnog prodavatelja i automobil izgleda fenomenalno, gotovo kao nov, sav polakiran, otvorite haubu, a tamo kao da je došao iz tvornice. Kaže prodavatelj da on to tako održava, međutim to može biti klasična zamka jer je motor na izdisaju, vitalni skupi dijelovi automobila u kritičnom stanju, te je jedini način da se auto dobro proda da se polakira, kemijski očisti, motor opere i ispolira kako bi to bio adut za prodaju. Dođete kući i vidite da motor lagano trese, automobil ne vuče, jedan cilindar ne radi... Trošak popravka 10.000 kuna. Nominalno ste kupili povoljno, a stvarno veliki gubitak.
3. Ilegalno podrijetlo automobila U Hrvatskoj i našoj regiji još uvijek je velik broj ukradenih automobila svaki dan te kupnja takvog automobila otvara bezbroj financijskih problema, ali i neugodnosti s policijom dok dokažete da nemate veze krađom i eventualnom narudžbom takvog automobila. U tom slučaju gubite sav novac koji ste dali za taj auto, pa je ovo sigurno najgora moguća situacija koja vam se može dogoditi. Po nekim statistikama broj ukradenih automobila u regiji se kreće više od 10.000 godišnje, pa se po tome stvarno možda igrate na sreću kada kupujete rabljeni automobil od privatnih preprodavatelja.
4. Financijski problemi zbog nepodmirenih dugova na automobilu Često se automobili prodaju pod ovrhom i s dugom prema banci i leasing kući. U slučaju da se dobro ne utvrde činjenice i stanje duga po automobilu te način podmirenja prema banci ili leasing kući, riskira se oduzimanje automobila od strane policije. U tom slučaju sigurno opet ste u velikom gubitku, vaša je jedina mogućnost da dobijete natrag svoj novac kroz dug pravni postupak pred sudovima ili s prijašnjim vlasnikom, leasing kućom ili bankom.
Kako biti mudar kupac rabljenog automobila i izbjeći glavne rizike?
Nakon puno razgovora s različitim kupcima automobila koji su kupovali iz različitih izvora, možemo donijeti određene preporuke. Neke kupce koje smo pitali, kupovali su od privatnih osoba koji su vlasnici, neki su kupovali od ilegalnih trgovaca, neki su kupovali u salonima koji se bave rabljenim automobilima, a neki od ovlaštenih distributera.
Po informacijama koje smo dobili, po iskustvima europskih zemalja te iskustvima anketiranih kupaca, navodimo neke osnovne preporuke kako smanjiti rizik kupnje na najmanju moguću mjeru:
1. Rabljeni automobil kupiti u prodajnom salonu ili od direktnog privatnog prodavatelja kada je prvi vlasnik Ako ste automobil kupili u salonu koji posluje zadnjih 10 godina, velika je vjerojatnost da će poslovati i ubuduće. Znači ako nešto nije u redu s automobilom, možete se vratiti i tražiti reklamaciju. Osobito su idealni prodavatelji koji daju šest ili 12-mjesečna jamstva jer ste sigurni da su i oni uvjereni da je automobil u odličnom stanju te se lijepo možete vratiti s reklamacijom. U slučaju kada vam prodavatelj ne daje redovno jamstvo u svojoj ponudi, tražite ga jer tada ste sigurni da ako je s automobilom sve u redu, dat će vam ga. U slučaju da ne daju jamstvo, tada treba biti oprezan oko kupnje i detaljnije provjeriti izvor, kilometražu, servisnu knjižicu i opće stanje automobila.
Kod kupnje od privatnih osoba ili kompanija kada su prvi vlasnici, sigurni smo da je automobil njihov, sigurni smo također da možemo nazvati i reklamirati ako nešto nije bilo sukladno dogovorenoj kupoprodaji jer će vjerojatno biti na istoj adresi gdje su nam i prodali automobil. Naravno, svakako birati automobile s prvim vlasnikom.
Redovito održavanje automobila neophodno je za pouzdan rad, životni vijek i sigurnost vozila, stoga servisna knjižica vozila može biti dokaz da je automobil uredno servisiran, ali opet ističemo da se knjižice ilegalno ovjeravaju i prodaju, stoga uz postojanje servisne knjižice nazvati servisera i provjeriti je li taj automobil tamo održavan.
2. Nikako ne kupovati automobil preko oglasnika ili na sajmovima od ilegalnih prodavatelja, osobito koji nisu vlasnici ili koji preprodaju automobile bilo iz uvoza ili iz RH Ovo su opcije koje nikako ne bismo preporučili jer se tu pokazuje ključni problem prevara i ilegalnih zarada. Kada kupite automobil od navedenih prodavatelja, zaboravite reklamacije ili bilo kakav prigovor, često telefon mijenjaju svaki tjedan i nestaju jer neke policija traži zbog kriminalnih radnji ili poreznih dugova. Ističemo da je ovakva trgovina ilegalna i da unutar EU gotovo više ne postoji zato što je to prodaja na crno, gdje se ne plaća porez na ostvarenu zaradu. Dodatno u EU se mora dati jamstvo pri kupnji rabljenog automobila, pa tih privatnih preprodavatelja stoga nema.
3. Tražiti od prodavatelja pismeno produženo jamstvo bar šest mjeseci na ključne dijelove motora, te pismeno jamstvo na kilometražu na kilometar satu U EU sivo tržište rabljenih automobila je nestalo zadnjih godina upravo zbog uvođenja standarda jamstava i garancije za kupce te uvođenja poreznih davanja na stalnu kupoprodaju rabljenih automobila od strane fizičkih osoba. U RH postoji nekoliko trgovačkih kuća koje daju jamstvo, ali to je još mali broj. Pritiskom i zahtjevom kupaca za jamstvom nad prodanim automobilom i kilometražom, doći će do velike promjene u kvaliteti kupljenih automobila i poštene prodaje.
4. Ako niste iskusni ne kupujte sami, dovedite mehaničara ili platite dodatnih 300 do 500 kuna da se automobil pregleda u nekom kvalitetnom servisu u bar 100 ključnih točaka. Postoje servisi, eminentne domaće i međunarodne certifikacijske kuće koje to rade za malu naknadu Ako ulažete 70.000 ili 100.000 u rabljeni automobil, tada je dodatni trošak od 0,5% sigurno zanemariv ako dobijete provjeru automobila, kilometraže te možete uštedjeti potencijalni rizik gubitka novca i dodatnog troška od 10.000 ili 20.000 kuna.
Sagledajte sve navedeno, budite financijski racionalni, uzmite sve navedene rizike te mudro krenite u kupnju vozila! Sretno!