Je li ovo najbolje ili najgore vrijeme za novinarstvo?

Ako ste uvjereni da je ovo najgore moguće vrijeme za biti novinar, postoji obilje dokaza koji vas podupiru.

10.5.2013.
16:30
VOYO logo

Samo u ovom tjednu zabilježeni su rezovi i otpuštanja u New York Postu te u Village Voiceu. Ni u Hrvatskoj situcija nije puno bolja. Vjesnik, Forum, Nacional i niz drugih tiskovina zatvorilo je svoja vrata.

No, ako smatrate da je najbolje vrijeme biti u medijima, također postoje dokazi koji podupiru vaše mišljenje kao što smatra Ann Friedman u Columbia Journalism Review.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Friedman je upoznata s nestalnostima modernih medija. Otpuštena je prošle godine kao urednica u časopisu GOOD nakon što je odlučeno da će ova publikacija postati neka vrst društvene mreže. U svojoj objavi u CJR-u opisuje kako je frustrirana brojem ljudi koji se žale na nedostatak radnih mjesta, novca i uspona medija "kratkog raspona pažnje" kao što je Twitter.

"Stalno i iznova moram igrati ulogu navijačice kako bih uvjerila umorne i slomljene novinare da budu uzbuđeni zbog budućnosti medija".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Mnogo je više dobra nego zla

Kao kolumnistica za CJR, priznaje da može biti teško motivirati novinare ili bilo koga u području medija kada istraživanja poput onih iz Pew Centra pokazuju da se poslovni model za masovne medije raspada. Nije jasno što će preuzeti njegovo mjesto, dok broj zaposlenih novinara u redakcijama opada na nižu granicu nego što je bila 50-tih godina prošlog stoljeća.

Također navodi da danas novinari imaju više povlastica nego što je to ikada prije bilo, ako ih žele iskoristiti. Ona tako navodi:

Novinari imaju više pristupa izvorima: "Nikada nije bilo lakše pronaći i doprijeti do svakoga" zahvaljujući internetu, društvenim mrežama i drugim alatima. To je nedvojbeno istina, pogotovo ako pogledamo broj izvora koji imaju svoje blogove, Facebook stranice, Twitter i slično.

Potrošači imaju pristup većem broju medija: Vaš je posao možda bio sigurniji u prošlosti, kaže Friedman, ali sada ako imate nešto za reći, imate mogućnost doprijeti do veće skupine čitatelja, a oni imaju više izbora (ovo je također jedan argument protiv uvođenja naplate na izvore vijesti na internetu, kaže ona).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Novinari dobivaju više angažmana: Novinari su godinama radili s vrlo malo ili bez ikakvog angažmana čitatelja (što su neki preferirali), ali sada dobijate više povratnih informacija nego što ste ikad mogli poželjeti. Friedman kaže:"Znam da puno novinara ovo mrzi, ali je to dobra stvar".

Kaos potiče kreativnost: Kada su tradicionalni putevi do uspjeha zatvoreni, tvrdi Friedman, postoji više drugih ruta. "Neki od nas koji jako vole novinarstvo da ne bi nikada odustali od njega, prisiljeni su redefinirati uspjeh i metode njegova pronalaska". Danas ima više više puteva do uspjeha nego ikada prije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Poremećaj stvara priliku

Ono što Friedman govori je slično onome što je Matt Yglesias rekao za izvješće Pew Centera, a to je da su čitatelji u boljoj poziciji danas nego što su bili ikada prije (iako se mnogi ne slažu s time). Jay Rosen govorio je o istome na raspravi koju je organizirao the Economist 2011, odnosno zašto je internet dobar i koristan u novinarstvu.

Da, velik je dio tradicionalnih medija u previranjima, a put ka profitabilnosti ili čak opstanku je nekima daleko od toga da bude jasan. Lako je gledati na kaos društvenih medija i građanskog novinarstva za vrijeme bombaških napada u Bostonu ili tijekom uragana Sandy i pretpostaviti da smo u gorem položaju kao novinari, ali i kao čitatelji. Nema sumnje da mnoge loše stvari dolaze s dobrim stvarima.

Ipak, Friedman smatra da je kaos okruženje koje stvara nove stvari, od kojih mnoge mogu postati snažni i pozitivni alati za novinarstvo, a u nekim slučajevima bolji od onih koje danas imamo. Lako je podleći kritikama, ali činjenica je da dok se medijski svijet raspada, on ujedno doživljava i velike promjene koje također stvaraju i velike prilike.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo