Gmailu je odzvonilo, evo zašto
Gmail predstavlja umiruću klasu proizvoda kod kojeg, poput Google Readera, kontrola ostaje u rukama korisnika, a ne u algoritmima.
"Ja sam predviđao da će Google Gmail završiti u idućih pet godina. Tvrtka nije objavila takav potez - niti bi. No, htjeli mi to ili ne, i bilo da Google to zna ili čak ne zna, Gmail je osuđen na propast", piše Mike Elgan u kolumni za
Što je zapravo e-mail?
E-mail je stvoren da služi kao "glupa cijev" (
Operateri odbijaju postati "glupe cijevi" jer tu nema novaca. "Cijev" je bezlična roba, vrednovana samo po puzdanosti i brzini. Na takvom tržištu marže tonu na nulu ili ispod nule i to postaje užasan biznis.
"Glupe cijevi" su upravo ono što korisnici žele. Žele da im operateri osiguraju brzu, pouzdanu i jeftinu mobilnu podatkovnu vezu. Zatim, oni žele da skinu svoje aplikacije, servise i proizvode s, pogađate, interneta.
E-mail je verzija "glupe cijevi" komunikacijske tehnologije, što je razlog zašto je i dalje popularan. Ideja e-maila je da je to neposredan komunikacijski medij. Nekome pošaljete poruku. On ili ona dobije tu poruku.
Kada vam ljudi vam pošalju poruke, one se slažu u
Usporedite to s, recimo, Facebookom, gdje vašim prijateljima možete postavljati ažuriranja statusa, ali samo mali dio njih će to dobiti. Ili, možete poslati poruku nekome na Facebooku, a društvena mreža to smjesti u svoju mapu "Ostalo", koju jedva da itko ikad provjerava.
Naravno, e-mail nije posve neposredan. Spameri su to uništili. Oslanjamo se na Googleovo "posredovanje" u određivanju onoga što je
Zašto je e-mail problem za Google
Primijetit ćete da je Google imao više pokušaja da zamijeni "glupu cijev" Gmail s nečim pametnijim. Pokušali su Google Wave. To nije uspjelo.
Nadali su se da će ljudi koristiti Google+ kao zamjenu za e-mail. Ni to nije uspjelo.
Dodali su prioritizaciju. Onda su dodali tabove, odvajanje važnih poruka od manje važnih preko odvojenih spremnnika s oznakama "Primary", "Promotions", Social Messageses", "Updates" i "Forums". To je prilično maglovito popularno kod nekih korisnika, a ignorirano od strane drugih. Osim toga, to je slaba forma medijacije - samo rekonstrukcija onoga što je već tu, ali bez poziva na fundamentalno drugačiji način korištenja e-maila.
Prošli tjedan Google je predstavio servis nazvan Inbox do kojega možete samo ako imate pozivnicu. Još jedan pokušaj ove tvrtke da posreduje vašu glupu e-mail cijev. Inbox je alternativno sučelje za vaš Gmail račun, a ne nešto što zahtijeva da započnete s posve novim računom.
Umjesto tabova, Inbox grupira zajedno, označava i bojom kodira poruke prema kategorijama. Jedna od glavnih značajki Inboxa je da obavlja pretraživanja na temelju sadržaja vaših poruka i povećava vaš
Inbox identificira adrese, telefonske brojeve i stavke (poput kupovine i avionskih letova) koji imaju dodatne informacije o drugoj strani linka, a onda učini da ti linkovi živnu tako da im možete brzo pristupiti i djelovati u skladu s vašim potrebama.
Možete također spremiti neke poruke u "odgodu" na način da će te poruke opet otići, ali će vam se vratiti u neko buduće vrijeme.
Također možete "pinati" poruke kako bi ih vidjeli i na drugim mjestima, a ne da čame zatrpane s ostalim porukama u vašem prepunom
Inbox ima i mnoge druge funkcije.
Poanta je u tome da je to radikalniji način posredovanja između komunikacije koju imate s drugim ljudima i tvrtkama koje za vas pružaju robe, usluge i sadržaje.
Pozitivno u svemu tome je da Google na taj način u vaš e-mail
Negativna stvar u tome je da ova promjena ukida nešto što je korisnički kontrolirano, predvidljivo, jasno i linearno te preuzima kontrolu od korisnika, čineći tako e-mail nepredvidljivim, nejasnim i nelinearnim.
To da će korisnik osuditi ovu i buduće posredovane alternative e-mailu i označiti ih kao dobre ili loše, je posve nevažno. Činjenica je da je to Google, a tvrtke poput Googlea, mrze sve što je neposredno, u smislu da nije posredovano, medijatizirano. Razlog tome je što je Google u algoritamskom biznisu u kojem koristi "signale" korisničkih aktivnosti kako bi prilagodio i personalizirao online iskustvo i oglase koji mu služe kao rezultat tih signala.
Google postoji kako bi medijatizirao nemedijatizirano. To je ono što on čini.
To je ono što radi tvrtkin alat za pretraživanje: on posreduje naš odnos s internetom.
Zato je primjerice Google ubio Google Reader. Pretplatiti se na RSS feed i imati RSS čitač koji će isporučiti 100% od onoga na što se korisnik prijavi i to na uredan, linearan, predvidljiv i pouzdan način - to je besmislen posao za Google.
To je također razlog zašto Elgan vjeruje da će Google ubiti Gmail čim izađe s posredovanom alternativom koju će svi zavoljeti. Naravno, Google može ponuditi zastarjeli "pogled na Gmail" kao polu-opskurnu alternativu za "Inbox" i slične proizvode koji nude medijatizirano iskustvo.
Na kraju krajeva, "e-mail glupa cijev" je nemedijatiziran i zato je to posao iz kojeg Google želi izaći čim prije može.
Recite zbogom neposredovanom svijetu RSS-a, e-maila i manualnog surfanja webom. Bilo je lijepo dok je trajalo. No, tu jednostavno nema novaca.