U novinarskom riječniku više ne postoji niti jedan novi izraz koji bi opisao nacionalnu i medijsku euforiju koja je ovih dana zahvatila Hrvatsku, pa su nam ostale samo gole činjenice.
Zemlja koja na karti svijeta izgleda kao tiskarska mrlja, ušla je u šansu da postane najveća nogometna sila tog istog svijeta. I Mišo Kovač je prognozirao da ćemo biti prvaci svijeta, a ako tko zna, Mišo zna.
Ali ima li Hrvatska šansu da iskoristi ovaj nogometno-nacionalni trans, bratstvo i jedinstvo svih naših građanki i građana da se pokrene i na nekim drugim, a ne samo Fifinim ljestvicama. Takvu poruku iz Rusije je poslao i izbornik Zlatko Dalić.
Hoće li ga čuti onaj drugi izbornik - Andrej Plenković i njegovi igrači?
Nezapamćen egzodus stanovništva, najsporiji rast BDP-a, najniži standard u Europskoj Uniji, najviše odraslih ljudi živi s roditeljima i još petsto drugih razloga za depresiju... A onda je Ivan Rakitić zabio jedanaesterac.
I odjednom je kompletna Hrvatska živnula.
Svi problemi kao da su nestali. Da tmurna Hrvatska ovih dana djeluje sunčanije, optimističnije i ujedinjenije, vidi i sociolog Dražen Lalić, kojemu je nogomet opsesija.
"Gotovo 110 godina se nogomet igra kod nas i pokazalo se da doista ništa ne može okupiti ljude kao ta igra koja je jednostavna, atraktivna, koja omogućava ljudima da se druže, nije im toliko naporna, lako je razumljiva, ali isto tako igra koja je u svojevrsnom znaku nade da i slabiji pobijedi jačega", rekao je Lalić.
Vječno razjedinjena nacija ujedinila se u stavu da su naši nogometaši istinski heroji.
I podrška je - prvi put nakon dugo vremena stopostotna, vidi se
na svakom koraku.
A ako je potrošnja jedan od pokazatelja bogatstva, onda smo ovih
dana 11 do 14 posto bogatiji nego u lipnju ptošle godine, kad
nije bilo prvenstva.
"One kategorije koje se najviše kupuju u tom pozitivnom navijačkom impulsu su bijela tehnika, prvenstveno televizori, zatim sportska oprema, svi ti navijački rekviziti", rekla je Tomislava Ravlić, direktorica sektora trgovine pri HGK.
Ali i alkohol, a jako su tražena roba i čarter letovi, osobito nakon što je u prodaju pušteno i 3000 novih karata. Zato se traže putovnice po najhitnijoj mogućoj proceduri.
Gore bi mogle ići i turističke brojke jer svijetu je poslana najbolja moguća pozivnica. Spot HTZ-a u kojem glume hrvatske, zapravo sad već svjetske zvijezde, i koji je snimljen za 700 tisuća kuna, pogledali su milijuni ljudi.
"Ja bih rekao ako želimo postići isti učinak sa plaćenim reklamama da zapravo ne bi bilo dovoljno nekoliko hrvatskih cjelogodišnjih budžeta za promociju da se utroše da bi se dobio isti efekt kao što smo sad postigli s ovim dobrim plasmanom", rekao je Siniša Topalović, konzultatnt za razvoj turizma.
Doguravši do polufinala, i HNS je zaradio 20 milijuna dolara. Dalje zbraja čovjek koji se u životu nabrojao milijuna. Prodanih ploča.
"To je velika stvar ekonomski. Nogometni savez Hrvatske ako Hrvatska bude prvak svijeta, dobit će 100 milijuna eura. Tako da znate. To će sve ići za stadione, ovo-ono, da Hrvati ne mole druge, već da mogu reći- zaradili smo, imamo. A sad jedan aplauz za Mišu Kovača", kaže Mišo Kovač.
"Suočeni smo s previše neuspjeha da ne bi ova situacija s reprezentacijom bila blagotvorna za nas. To ljudi osjećaju i tome se prepuštaju i to je u psihološkom smislu vrlo dobro", zaključio je Lalić.
Ljudi su optimističniji, o Hrvatskoj sada priča cijeli svijet - ali hoće li se ispuniti želja Zlatka Dalića da to pokrene nešto u zemlji? Vjerojatno samo na koji dan.