Super Bowl, veliko finale profesionalne lige američkog nogometa (NFL) u kojemu će se ove nedjelje sastati New England Patriotsi i LA Ramsi, najvažniji je sportski događaj u SAD-u, ali i svojevrsna "tvornica novca", pa se tako procjenjuje da su prošle godine Amerikanci u vikendu Super Bowla potrošili čak 15,3 milijarde dolara.
Prošlogodišnji domaćin Super Bowla bio je Minneapolis, čije je gospodarstvo zahvaljujući njemu zaradilo 450 milijuna dolara. Uspješniji od Minneapolisa bili su Phoenix 2015. godine (719 milijuna dolara), New York (New Jersey) 2014. sa 600 milijuna zarade i New Orleans 2013. godine s 480 milijuna dolara.
Također, prošlogodišnji Super Bowl bio je rekordan u kladionicama u Las Vegasu, koje su primile uplate u visini od 158,5 milijuna dolara.
Super Bowl redovito ima najveću televizijsku gledanost, a rekordna je zabilježena 2015. godine, kada su New England Patriotsi pobijedili Seattle Seahawkse s 28:24, i tada je 114 milijuna i 442 tisuće Amerikanaca gledalo najvažniju utakmicu godine. Za usporedbu, prvi Super Bowl, koji je održan 1967. godine, putem TV-ekrana gledalo je 50 milijuna Amerikanaca, a od 2010. godine prosječna gledanost redovito premašuje 100 milijuna gledatelja.
Prosječna tv gledanost Super Bowla u posljednjih deset godina:
- 2018. - 103.400.000
- 2017. - 111.319.000
- 2016. - 111.900.000
- 2015. - 114.442.000
- 2014. - 111.500.000
- 2013. - 108.700.000
- 2012. - 111.346.000
- 2011. - 111.010.000
- 2010. - 106.476.000
- 2009. - 98.732.000
Velika televizijska gledanost za sobom nosi i visoke prihode od reklama. U vrijeme prvog Super Bowla 30 sekundi reklamnog prostora koštalo je 42.000 dolara. U razdoblju od 1980. do 1995. godine cijena reklama porasla je za pet puta, a 1995. godine cijena je prvi puta prešla granicu od milijun dolara da bi pet godina kasnije iznosila dva milijuna.
Reklamni prostor za vrijeme trajanja ovog spektakla najskuplji je na svijetu, pa će oglašivači ove godine za 30 sekundi televizijske reklame morati platiti pet milijuna i 250 tisuća dolara, što je 200 tisuća skuplje negoli prošle godine.
Pepsi je samo jedna tvrtka od mnogih koja će izdvojiti "masne pare" za reklamu (AP Images)
Kolika je razlika u cijeni između Super Bowla i finala drugih sportova, dobro pokazuje prošla godina kada je 30 sekundi televizijske reklame za vrijeme NFL finala koštalo pet milijuna i 50 tisuća dolara, dok je u NBA finalu bila skoro sedam puta manja odnosno 750 tisuća dolara.
Pregled cijena polaminutnih TV-reklama u posljednjih deset godina:
- 2019. - 5.250.000 dolara
- 2018. - 5.050.000
- 2017. - 5.000.000
- 2016. - 4.500.000
- 2015. - 4.250.000
- 2014. - 4.000.000
- 2013. - 3.800.000
- 2012. - 3.500.000
- 2011. - 3.100.000
- 2010. - 2.954.010
Važan dio Super Bowla jest i glazbeni show u poluvremenu utakmice, a isti je velika čast za sve glazbenike. Tako su tijekom povijesti gledatelji mogli uživati u svirci Rolling Stonesa, grupe U2, Brucea Springsteena, Paul McCartneyja, Madonne, Aerosmitha, Tine Turner, Stinga, Red Hot Chili Peppersa, Princea i mnogih drugih zvijezda. Prošle godine gledatelje je zabavljao Justin Timberlake, a ove su godine glavna atrakcija kalifornijska pop-rock skupina Maroon 5.
I stadioni koji ugošćuju Super Bowl spektakularni su, i po izgledu i po troškovima izgradnje. Natkriveni stadion U. S. Bank (kapacitet 73.000 gledatelja) u Minneapolisu, lanjskom domaćinu, koštao je milijardu dolara, a ove godine igrat će se u Atlanti na Mercedes-Benz stadionu (kapacitet 75.000 gledatelja), koji ima spektakularan pokretan krov, a izgradnja tog stadiona koštala je milijardu i 600 milijuna dolara.