Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Net.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Varate se ako mislite da je važan samo za kosti

Vitamin D proziva se sunčanim vitaminom, te je nužan za zdrave kosti. I ako je to istina, to je tek dio njegove važnosti, jer većina ljudi ga ionako ne primi dovoljno putem sunca, a posljedice nadilaze stanje vaših kostiju.

Dokazan je i neupitan značaj D vitamina za zdravlje kostiju. No on je nužan za apsorbciju kalcija u probavnom traktu, kao i kostima. Potreban je za rast i razvoj kostiju, koji se događaju kod djece, ali i odraslih. Rani znakovi nedostatka ovog vitamina su bolovi u kostima i slabost mišića, što su simptomi koji se često ignoriraju ili pripisuju drugim razlozima. A zajedno s kalcijem, D vitamin nas štiti od tankih, krhkih kostiju te rahitisa, osteoporoze i osteopenije.

Iako su istraživanja nepotpuna o povezanosti D vitamina i njegovih drugih zdravstvenih prednosti, sve više dokaza upućuje na to da je uključen u prevenciju i liječenje dijabetesa, intolerancije na glukozu, visokog krvnog tlaka i multiple skleroze. Također je važan kod upala, imuniteta, rasta stanica, neuromuskularne funkcije, mišićnog metabolizma i kardiovaskularnih bolesti. Te poveznice ukazuju na potrebu da počnemo obraćati više pozornost na vitamin D, te da se opskrbimo njime, bilo kroz sunce, prehranu ili nadomjescima.

Sunčeva svjetlost omogućava tijelu da neaktivni vitamin D pretvori u aktivni oblik, D3, i to putem jetre i bubrega. Nažalost, oblačno vrijeme, sjene, zagađenje, prozori i kreme za sunčanje blokiraju sve UV zrake, koje proizvode vitamin D. Tamnopute osobe, te one koje imaju pokrivenu glavu ili provode malo vremena na otvorenom, imaju još manje šanse da će primiti dovoljnu količinu D vitamina iz sunca. Uz to, stroge upute kazuju da je rizik od raka puno veći od dobrobiti koje možete dobiti izlaganjem suncu.
Umjesto toga, bolje se osloniti na dobivanje ovog vitamina iz prehrane ili nadomjesnih pripravaka. Vitamin D prirodno se nalazi u samo nekoliko prehrambenih izvora, uključujući plavu ribu, riblje ulje i žumanjak. Također se može naći u mlijeku, soku od naranče i žitaricama.

Mnogim ljudima nedostaje D vitamina te je nužno da ga uzimaju. Ako ga ne konzumirate dovoljno kroz namirnice, stariji ste ili pretili, imate upalu crijeva, celijakiju, cističnu fibrozu ili bolesti jetre, svakako biste trebali uzimati D vitamin u obliku kaspula ili kapi. Ako pak konzumirate neke lijekove, svakako se prije upotrebe konzultirajte s liječnikom.

Povratak na Net.hr