Prisila ne nosi sreću / Ne tjerajte djecu da dijele s drugima: najsretnija su kad dijele jer to žele

Image
Foto: Thinkstock

Prisiljavanje na dijeljenje neće im donijeti osjećaj sreće i zadovoljstva. No, kad sami odluče dijeliti igračku ili nagradu, bit će sretniji nego kad sami nešto dobiju

14.6.2017.
14:30
Thinkstock
VOYO logo

Naravno, možete natjerati svoje dijete da dijeli stvari s drugima. No, za predškolce, dijeljenje jer moraju ne donosi istu sreću koja dolazi s dijeljenjem jer žele, zaključak je nove studije.

Istraživači su došli do tog zaključka promatrajući trogodišnjake i petogodišnjake koji su sretniji kad su dobrovoljno dijelili nagradu ili igračke sa svojim vršnjacima nego kad su nagradu zadržali samo za sebe, kažu rezultati objavljeni u časopisu Frontiers in Psychology.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

To pokazuje da kad je dijeljenje dobrovoljno i altruistično iskustvo, djeca osjećaju pozitivno raspoloženje, koje može dovesti do daljnjeg dijeljenja, rekao je glavni autor studije Zhen Wu, assistant profesor psihologije na Tsinghua University u Pekingu, Kina. 

Kad se očekuje od djece da dijele zbog društvenih pravila, vjerojatno će slijediti društvenu normu i podijeliti još više, ali ne doživljavaju sreću kao rezultat. "Ne možemo očekivati da će mala djeca dijeliti pod pritiskom i biti sretna zbog toga", rekao je Zhen Wu za Live Science.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Thinkstock

(FOTO: Thinkstock)

Prethodne studije pokazale su da djeca mlađa od 22 mjeseca pokazuju više sreće kada dobrovoljno dijele. Drugi istraživači su otkrili da djeca od tri do šest godina očekuju da će ljudi biti sretniji nakon što dijele, nego kad ne dijele.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U ovoj studiji, istraživači su proučavali ponašanje 51 trogodišnjaka i 88 petogodišnjaka iz vrtića u pekingu. Polovicu su stavili u situaciju u kojima su zamoljeni da dobrovoljno dijele, dok je na drugu grupu stavljen pritisak da moraju dijeliti.

Tijekom studije, sva djeca dobila su šest naljepnica kao nagradu za dovršetak slagalice koja je već bila napola sastavljena kada su počeli. Tada je svakom djetetu rečeno da mogu odlučiti hoće li podijeliti ove naljepnice s drugim djetetom, koje nije bilo prisutano u sobi tijekom studije, ali koje je navodno završilo prvu polovicu slagalice dan prije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U scenariju s obveznim dijeljenjem, djeci su rekli da naljepnice pripadaju njima, isto kao i djetetu koje je pokrenulo slagati, jer su oboje radili na polovici iste slagalice. U scenariju dobrovoljnog dijeljenja, djeci su rekli da naljepnice pripadaju njima, jer su završili slagalicu. No, također im je rečeno da je jedno dijete jučer dovršilo drugačiju slagalicu i nije dobilo nagradu jer je istraživač zaboravio donijeti dovoljno naljepnica.

Svi sudionici su tada dobili dvije omotnice, jednu za sebe i jednu za drugo dijete, i mogli su sami odlučiti kako podijeliti naljepnice na sebe i drugo dijete. To je sve snimano, kako bi istraživači kasnije mogli ocijeniti izraze lica sudionika prije, tijekom i nakon stavljanja naljepnica u omotnice.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kod dijeljenja godine nisu samo broj

Rezultati pokazuju da je dob važna kad govorimo o dijeljenju kod predškolaca. 33 posto trogodišnjaka dijelilo je naljepnice kad je bilo dobrovoljno, ali gotovo duplo više (63 posto) dijelilo je kad je bilo obvezno. No, izgleda su 5-godišnjaci voljniji dijeliti. Oko 68 posto njih dobrovoljno je podijelilo svoje naljepnice, a 87 posto ih je podijelilo kad su osjetili pritisak da to naprave.

Image
Foto: Pexels

Studija pokazuje i da će starija djeca vjerojatnije od mlađe slijediti društvene norme u situacijama koje uključuju podjelu zasnovane na zaslugama. Pristup zasnovan na zaslugama znači da se nagrade razlikuju ovisno o tome koliko posla svaki pojedinac pridonosi dovršenju zadatka.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Među djecom koja su bila voljna podijeliti, bez obzira na dob, istraživači su otkrili da su predškolci koji su dobrovoljno dijelili bili sretniji kada stavljaju naljepnice u omotnicu drugog djeteta, nego kada su naljepnice stavili u vlastiti omot. Drugim riječima, čin dobrovoljnog dijeljenja donio je najsretnije izraza na licima djece u usporedbi s obveznim dijeljenje, pa čak i kad su zadržali neke naljepnice za sebe, jer su zaradili nagradu.

Pročitajte još:

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Čitaj, prati i komentiraj naše priče i na našoj Facebook stranici Život i stil!

TOMA
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo