KRUMPIR JE BLIZU, ALI..: / Postoji li hrana od koje možete živjeti bez da jedete išta drugo?

Tijekom cijele 2016. Andrew Taylor jeo je isključivo krumpire.

23.9.2017.
8:00
Thinkstock
Imaš priču? Javi nam se!Pošalji priču

Bilo je nekoliko pravila - jeo je i bijele i slatke, a ponekad i pomiješane sa sojinim mlijekom, umakom od rajčice, soli i začinskim biljem. Uzimao je i nadomjestke za vitamin B12.

Ali sve u svemu, jeo je krumpir za doručak, ručak i večeru, piše Popular Science.

Tijekom godine napravio je četiri krvna testa za koje tvrdi da su imali normalne rezultate. Čak je i izgubio na težini i osjećao se pun energije.

"Ako morate izabrati jednu vrstu hrane, ako ste među ljudima koje šalju na Mars, izaberite krumpire", kaže Taylor. "Nemam namjeru držati propovijedi o krumpirima, ali za mene je to bilo stvarno dobro iskustvo."

Povijesni predesan

Kao prvo, uopće nije dobra ideja jesti samo jednu vrstu hrane. Da bismo preživjeli, potrebno nam je 20 esencijalnih aminokiselina kao i 30 minerala i vitamina. Tijekom povijesti često smo kombinirali hranu, poput riže i graha, jogurta i lješnjaka, pa čak i tijesta i sira, kako bismo, namjerno ili slučajno, postigli pravilnu ravnotežu prehrane kakvu ne možemo dobiti konzumiranjem samo jedne vrste hrane.

No u vremenima gladi, posta, ili neobičnih on-line izazova, postoji nekoliko vrsta hrane na kojima ljudi mogu preživjeti, barem neko vrijeme.

A jedan dobar primjer je i krumpir. Andrew Taylor nije jedina osoba u povijesti koja je preživjela jedino na ovoj namirnici. Početkom 19. stoljeća, gotovo trećina stanovništva Irske dobivala je većinu svojih kalorija od krumpira.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Imaš priču? Javi nam se!Pošalji priču

"Ako pazite na novac, kao i svoj krvni pritisak, ništa nije bolje od pečenog krumpira", rekla je Joan Salge Blake, profesorica kliničkog nutricionizma na Bostonskom sveučilištu.

Sadrži sve aminokiseline, ali ne i vitamine i minerale

Tehnički, tradicionalni bijeli krumpir sadrži sve esencijalne aminokiseline koje su vam potrebne za izgradnju proteina, popravljanje stanica i borbu protiv bolesti. No ako se hranite isključivo krumpirom, s vremenom ćete imati problema s nedostatkom vitamina i minerala.

Tu u pomoć dolazi slatki krumpir. Ako u prehranu uključite one narančaste (iako oni pripadaju različitoj obtelji od bijelog krumpira), dobiti ćete potrebne dnevne količine vitamina A i E. Isto tako, nitko tko se hrani slatkim krumpirom neće oboljeti od skorbuta, poznate strašne bolesti koja posljedica nedostatka vitamina C i rezultira ispadanjem zubi.

No čak i u ovakvoj kombinaciji, trebali biste jesti ogromne količine krumpira kako biste unijeli dovoljne količine svega potrebnoga. Pet krumpira dnevno sasvim je dovoljno za sve aminokiseline. No potrebno je pojesti 34 slatka krumpira, ili 84 bijela, kako ne biste patili od nedostatka kalcija. A 25 bijelih krumpira dnevno potrebni su za nužnu količinu proteina. Soja sadrži veće količine proteina i kalcija, ali ne sadrži vitamin E ni beta karoten.

Loše strane krumpira

Jasno, potoji i dosta negativnih posljedica po zdravlje ako jedete krumpire, posebno u velikim količinama. Tako bijeli krumpiri imaju puno ugljikohidrata uslijed kojih vam šećer u krvi skoći i zatim opet naglo padne. Brojne studije su pokazale kako ljudi koji jedu puno krumpira imaju veće šanse da obole od dijabetesa ili pretilosti.

Andrew Taylor je izgubio na težini vjerojatno zato što je ukupno jeo manje te je iz prehrane izbacio šećer, što i nije bio njegov krajni cilj. Prestao je jesti većinu druge hrane kad se koncentrirao na užitke iz drugih područja života. Ali sada, iako je njegov prehrambeni eksperiment gotov, i dalje obožava krumpire.

"Radilo se samo o eksperimentu koji je ispao baš onakav kakvog sam htio", rekao je.

Niti jedan nutricionist neće se složiti s prehranom temeljenom gotovo isključivo na krumpirima. Kao što ne bi preporučili niti isključivo kokosov orah, kelj, morske alge ili jogurt. Postoje dobri razlozi zašto se preporučuje jesti raznoliko povrće, žitarice, proteine, voća i ulja. Jedite bilo što od toga samo i uskoro će vam organizam patiti od nedostatka važnih elemenata. Raznolikost je važna, a kada je u pitanju prehrana čak i vitalna.

Možda će te zanimati

Telegram

Imaš priču? Javi nam se!
Imaš priču, ekskluzivu ili jednostavno temu za koju bi se trebalo čuti? Javi nam se, a mi ti jamčimo anonimnost.
Pošalji priču
Zaštitne maske za lice troslojne - 50 komada
22,12kn55kn
Mekane i udobne, pružaju zaštitu od 95%.
Imaš priču? Javi nam se!
Imaš priču, ekskluzivu ili jednostavno temu za koju bi se trebalo čuti? Javi nam se, a mi ti jamčimo anonimnost.
Pošalji priču

Izdvojeno

Regionalni portali