Majka djevojke od 18 godina koja je prije nekoliko mjeseci dobila pismo iz Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje (HZZO) da se mijenja status osiguranika njezine kćeri jer je postala punoljetna, ali da i dalje ima dopunsko zdravstveno osiguranje na teret države javila se na Danas.hr. Kaže kako je ''nedavno uslijedio šok. Kći je bila na redovnoj kontroli kod stomatologa koji je rekao da više nema dopunsko osiguranje te da bi joj trebao naplatiti uslugu", rekla je. Iako se ovdje radio o dopunskom osiguranju, slična se situacija može dogoditi i s osnovnim zdravstvenim osiguranjem. U ovom članku ćemo detaljno objasniti zašto se može izgubiti osnovno zdravstveno osiguranje, kako ga vratiti, te koja su prava i obveze osiguranika.
Osnovno zdravstveno osiguranje temeljno je pravo svakog građanina, a sustav bi trebao biti prilagođen različitim životnim situacijama i oblicima rada. No nije uvijek tako, pa se može dogoditi da i ostanete bez njega. Dok se čekaju sistemska rješenja, građani bi trebali biti proaktivni u zaštiti svojih prava i redovito provjeravati svoj status osiguranja kako bi izbjegli neugodna iznenađenja pri korištenju zdravstvenih usluga.
Gubitak osnovnog zdravstvenog osiguranja može biti ozbiljan problem za građane Hrvatske. Bilo da se radi o nezaposlenima, osobama koje rade na ugovor o djelu, ili onima koji su se vratili iz inozemstva, postoje načini da se izgubljeno osnovno zdravstveno osiguranje vrati. Iako trenutni sustav ima svoje nedostatke, nadamo se da će buduće reforme donijeti poboljšanja i olakšati pristup zdravstvenom osiguranju za sve građane Hrvatske.
Kako se može izgubiti osnovno zdravstveno osiguranje?
Postoji nekoliko razloga zbog kojih osoba može ostati bez osnovnog zdravstvenog osiguranja u Hrvatskoj. Posebno je problematična situacija s osobama koje rade preko ugovora o djelu ili autorskih ugovora. Iako plaćaju doprinose, HZZO im često ne priznaje automatski status osiguranika jer nije povezan s bazom podataka Porezne uprave. Evo još nekoliko situacija koje mogu dovesti do gubitka osnovnog zdravstvenog osiguranja.
- Nezaposlenost i neprijavljivanje na Hrvatski zavod za zapošljavanje
- Propuštanje redovitog javljanja HZZO-u svaka tri mjeseca
- Prestanak radnog odnosa
- Povratak iz inozemstva bez prijave u sustav
- Rad isključivo preko ugovora o djelu ili autorskih ugovora
Kako vratiti osnovno zdravstveno osiguranje?
Važno je napomenuti da osobe koje rade preko ugovora o djelu ili autorskih ugovora imaju pravo na osnovno zdravstveno osiguranje, ali moraju sami inicirati proces prijave i dokazati svoje uplate doprinosa. Ako se ipak dogodi da ste iz nekog razloga ostali bez osnovnog zdravstvenog osiguranja, postoji nekoliko koraka koje možete poduzeti.
- Javite se najbližem uredu HZZO-a
- Provjerite svoj status osiguranja na Portalu zdravlja
- Prikupite potrebnu dokumentaciju (osobna iskaznica, potvrde o plaćenim doprinosima)
- Podnesite zahtjev za vraćanje statusa osiguranika
- Redovito se javljajte HZZO-u svaka tri mjeseca ako ste nezaposleni
Koja su prava i obveze osiguranika
Osobe koje imaju osnovno zdravstveno osiguranje u Hrvatskoj imaju sljedeća prava:
- Besplatna primarna zdravstvena zaštita
- Bolničko liječenje
- Lijekovi s osnovne liste lijekova
- Ortopedska i druga medicinska pomagala
Međutim, postoje i određene obveze:
- Redovito plaćanje doprinosa (za zaposlene i samozaposlene)
- Javljanje HZZO-u svaka tri mjeseca za nezaposlene
- Prijava promjene statusa ili adrese
Posebne kategorije osiguranika
Neke skupine građana imaju pravo na besplatno dopunsko zdravstveno osiguranje. Među njima su osobe s invaliditetom, darivatelji organa, dobrovoljni davatelji krvi (za ostvarivanje tog prava potrebno je najmanje 35+ davanja za muškarce, te 25+ za žene), redovni studenti stariji od 18 godina, te osobe s niskim prihodima (ispod 379,49€ mjesečno po članu obitelji).
Problemi s trenutnim sustavom
Trenutni sustav zdravstvenog osiguranja u Hrvatskoj ima nekoliko nedostataka. Nedovoljna je povezanost HZZO-a s Poreznom upravom, kompliciran je proces prijave za osobe koje rade preko ugovora o djelu, nedostaje sustav automatskih obavijesti o gubitku osiguranja, a problem je i nefleksibilnost prema novim oblicima rada.
Naravno da bi se sustav mogao i poboljšati, a za to postoji nekoliko načina. Podaci između državnih institucija trebali bi se bolje integrirati, potrebno je uvesti aAutomatsko priznavanje statusa osiguranika na temelju uplaćenih doprinosa, uvesti fleksibilije opcije za osobe s nestandardnim oblicima zaposlenja, te poboljšati informiranja građana o njihovim pravima i obvezama.
POGLEDAJTE VIDEO Zbog inflacije skuplje dopunsko zdravstveno osiguranje kod privatnika: Najavljuju i 30 posto veće cijene