Fenomen je poznat otprije i naziva se "efektom slavnih". Riječ je o sposobnosti vrlo poznate osobe da podigne javnu svijest o bolesti ili nekoj drugoj zdravstvenoj krizi.
Kada je slavna američka novinarka Katie Couric 2001. morala obaviti kolonoskopiju i o tome javno govorila na televiziji, višestruko je povećana svijest o pregledu, kao i broj preventivnih pregleda debelog crijeva. Odluka Angeline Jolie da 2013. ukloni obje dojke zbog genetske predispozicije na rak, udvostručio je slična genetska ispitivanja u Americi.
Sada je zavladao "efekt Charlieja Sheena". Otkako je Sheen u studenome objavio da već godinama zna da je zaražen HIV-om, medijski i javni interes za to stanje neviđeno je porastao.
Stručnjaci su proveli istraživanje o fenomenu i podatke objavili u časopisu Journal of American Medical Association (JAMA). Ustanovljeno je da je u prva tri dana otkako je Sheen izašao iz "HIV ormara" broj pretraga na Googleu za pojam "HIV" porastao 540 posto, za "AIDS" 417 posto, a za "prezervativi" 214 posto. Samo na Google Newsu objavljeno je 6500 članaka o toj temi. Broj televizijskih priloga porastao je 265 posto, a radijskih 97 posto.
Vrijeme je za uzbunu
"Sheenovo priznanje najveći je dan u našoj povijesti", rekao je JD Davies, voditelj organizacije za podizanje svijesti o AIDS-u i HIV-u "The Body" osnovanoj prije 25 godina. "Imali smo apsolutno najveći broj upita, daleko najveći. Iz iskustva znam da je zanimanje najveće na Svjetski dan borbe protiv AIDS-a, ali Sheenovo priznanje drastično ga je nadmašilo", rekao je Davies.
Sve se to zbiva u vrijeme kada je pisanje medija o AIDS-u na povijesno niskoj razini.
Izvršni direktor organizacije "Massachusetts AIDS Action Committee" Carl Sciortino kaže da slučaj Sheen dokazuje kako je vrijeme da se zazvoni na uzbunu. "Razina opće svijesti i znanja je niska. U našoj organizaciji svakoga dana razgovaramo s ljudima koji nemaju temeljno seksualno obrazovanje. Svakoga dana na vrata nam kucaju ljudi koji su tek doznali dijagnozu i paničare jer nemaju pojma o tome što je HIV", rekao je Sciortino.
"HIV živi na mračnim mjestima, u tišini. Svake godine dobivamo novi naraštaj koji se ne sjeća onih najcrnjih dana epidemije. Medijska pažnja, češće javno spominjanje ove teme i razgovori nužni su za podizanje svijesti, pa je dobra čak i priča o kontroverznom glumcu koji izaziva podijeljene reakcije", kaže Sciortino.
"To je Sheenov efekt, nema sumnje, štogod tko mislio o njemu. Njegova priča pokazuje da ni bogati i slavni nisu imuni na strah od stigme", dodaje Davies. "Tog momka nitko ne bi preporučio za veleposlanika za ženska ili obiteljska pitanja, no on apsolutno može preuzeti vitalnu ulogu u prenošenju točnih i po život važnih informacija o HIV-u i zagovarati politike kojima bi se mogla okončati epidemija za naših života", naglasio je.