Prije tri godine Jin Guowei bio je do grla u dugovima pa je krenuo raznositi voće turistima na ulicama kineskog grada Lijianga. Sada je pod imenom Brother Pomegranate internetska senzacija s više od 7,3 milijuna pratitelja i profitom od 300 milijuna juana (291 milijun kuna) u 2020. godini, piše Bloomberg.
Naime, u Kini sve više raste trend ruralnog poduzetništva. Poljoprivrednici i prodavači voća i povrća u udaljenim provincijama prodaju robu izravno potrošačima u gradovima putem interaktivnih prijenosa i kratkih videozapisa. Prihodi koje su kreatori takvog sadržaja ostvarili na platformi Douyin, kineskoj verziji TikToka, porasli su 15 puta u odnosu na prošlu godinu.
Poljoprivrednica Guo Chengcheng komunicira sa svojih 2,5 milijuna pratitelja na Douyinu sa svojih farmi. Bere voće i povrće dok joj gledatelji preko aplikacije šalju zahtjeve za proizvode koje bi kupili. Dok je prodavala putem trgovačkog programa tvrtke WeChat imala je stotinjak narudžbi dnevno, a sada ih prima oko 50.000 po jednom streamu uživo te zarađuje najmanje devet milijuna juana mjesečno samo na prodaji voća.
Povratak na sela
Guo i Brother Pomegranate dio su protoka migranata koji se vraćaju na selo nakon desetljeća bježanja u gradove. Iz Douyina tvrde kako 54 posto ruralnih influencera zapravo čine mladi koji su se vratili na sela.
Ta je promjena pojačana zbog pandemije koja je prisilila više od 23 milijuna radnika da ostanu u svojim rodnim mjestima. Kako se nacionalni transportni sustav zaustavio, poljoprivredni proizvodi su nestajali iz skladišta. Istodobno, potrošači koji su zapeli kod kuće počeli su kuhati više nego ikad. Potražnja za svježim namirnicama naglo je porasla pa je ovakva vrsta trgovanja malim poljoprivrednicima omogućila da postanu uspješni poduzetnici.
“Na selima čak i najrutinskiji trenuci mogu biti zanimljiv vizualni sadržaj. To je ono što ljudi u gradovima nemaju i što žele vidjeti”, rekao je Jin.
Potpora države
Broj poljoprivrednika koji snimaju prijenose uživo u Kini je ogroman i brzo raste. Broj kreatora agrokulturnog sadržaja s više od 10.000 pratitelja skočio je za šest puta 2019. i 2020. u odnosu na prethodne godine.
Stručnjaci za internetsku trgovinu kažu da je tajna uspjeha zapravo kombinacija nostalgije urbanih ljudi prema prirodi, nepovjerenje u tradicionalna tržišta zbog skandala s pokvarenog hranom te zabave budući da svakodnevno gledaju zanimljive ličnosti.
Poljoprivrednici u Kini imaju i dodatnu potporu države. Naime, Komunistička partija zalaže se za revizalizaciju “san nonga”, odnosno tri problema poljoprivrede, ruralnih krajeva i poljoprivrednika. U smjernicama koje su objavili 11. svibnja, vlada je pozvala na proširenje pokrivenosti ruralnih područja internetom kako bi se povećali prihodi poljoprivrednika.
Poljoprivreda je i dalje jedan od najvažnijih gospodarskih sektora u Kini, koji zapošljava gotovo četvrtinu radne snage.