OVO BI SVATKO TREBAO PROČITATI: / Postavio jednostavno pitanje onima koju su odrastali u siromaštvu, odgovori su neopisivo tužni

Foto: Thinkstock/ilustracija

Ako se žalite da nemate novca, a ni jedna od ovih stvari vam nije bila dio svakodnevice, vjerojatno nemate razloga za kukanje

15.2.2021.
14:05
Thinkstock/ilustracija
VOYO logo

Redittovac je postavio jednostavno pitanje za sve one koji su odrasli u siromaštvu - "Koja su bila nepisana pravila u vašem svijetu dok ste odrastali?". Post i odgovori su postali viralni, a iako je riječ o uglavnom američkim odgovorima, koji odražavaju i neke društvene razlike (primjerice, Amerikanci se užasavaju odlaska k liječniku jer ih jedna dijagnoza može doslovno baciti u bankrot), većina je jezivo poznata svima čije su obitelji zbrajale svaku kunu kako bi preživjele. Od djece koja roditelje ne žele ni pitati za školski izlet, jer znaju da si ga ne mogu priuštiti, do preskakanja ručka jer 'uskoro će večera'.

1. "Nikada ne nosić kući obavijest o školskom izletu jer ne želiš da se mama osjeća loše jer ti ne može dati 50-100 kn".
  2. "Nikada ne puniš tank do kraja. Ne želiš biti u situaciji da imaš goriva u automobilu, a nemaš za hranu". Skrivaš sav novac
  3. "Sav novac skrivaš, jer će biti 'posuđen'. Također, ne vežeš se uz nijednu stvar. Ako išta valja bit će prodana, a ako je vrijedna otići će u zalagaonicu. Jedan te isti CD-player sam dobivao tri Božića i rođendana zaredom – dar za rođendan, založen mjesec dana kasnije, opet za Božić, založen u ožujku itd."
  4. "Nema veze ako ti se hrana, odjeća, cipele ili igračke ne sviđaju. Uzmeš ih, kažeš hvala i cijeniš ih".
  5. "Ako zimi koristiš pećnicu, kad si gotov ostaviš je odškrinutu kako bi malo više zagrijala ostatak kuće".
  6. "Svoje ambicije, planove i želje držiš za sebe. Ako kažeš ikome iz obitelji ili okoline da se planiraš izvući i napraviti nešto u životu jednostavno će te ismijavati ili će biti ogorčeni. Nazivat će te umišljenim ili blesavim ako ne želiš da ti se karijera svede na besmisleni mizerno plaćeni poslić. Ljudi će ti govoriti da si nerazuman samo zato što odbijaš gledati na svijet kroz prizmu pukog preživljavanja".
  7. "Odlazak k liječniku nije opcija dokle god temperatura nije više dana 40 stupnjeva, nije slomljena kost ili zub nije potpuno istrunuo, a ne želi sam ispasti. Imam 30 godina, puno zdravstveno, a i dalje zazirem od medicinske skrbi".
  8. "Odrastao sam u kamp-prikolici. U četvrtom razredu, djevojčica je organizirala rođendansku zabavu i trebale su joj adrese kako bi poslala pozivnice. Idući dan mi je rekla da su njeni roditelji povukli pozivnicu jer živim u prikolici. To mi je bila još jedna stvar za koju sam naučio da bih se trebao, kao, sramiti." 'Preskakanje' ručka
  9. "Preskakanje ručka jer 'si upravo doručkovao' ili samo što nije večera".
  10. "Brineš se o svojim stvarima jer nećeš dobiti nove ako se pokvare ili potrgaju".
  11. "Nisu nam bile dopuštene nikakve izvannastavne aktivnosti. Dakle, nema instrumenata, nema sporta, izviđača ili bilo čega što bi iziskivalo neko financijsko ulaganje za dres ili uniformu. Tata mi je jednom rekao da mi zapravo ne trebaju naočale nego 'samo želim biti kao i moji četverooki prijatelji'. Naravno, trebale su mi".
  12. "Dodaš vodu u šampon da ti dulje traje".
  13. "Klima se palila samo kad netko dođe. Živio sam u južnoj Floridi i nije mi palo na pamet da mogu koristiti klimu kad nema gostiju sve dok se nisam odselio".
  14. "Nikome ne govori da nemaš novca. To je sramotno. Braća i ja nismo smjeli jesti besplatan doručak koji je škola davala siromašnijim učenicima jer bi to bila sramota za obitelj".
  15. "Ne otvaraj vrata. Ne javljaj se na telefon. Ako netko gleda kroz prozor, pazi da te ne vide. Ne govori nikome tko kuca na vrata gdje ti rade roditelji. Ispostavilo se da su to utjerivači dugova".
  16. "Kad netko zove, roditelji su pod tušem i ti možeš preuzeti poruku". Sav novac koji dobiješ, ide za hranu
  17. "Novac koji smo dobivali za Božić, rođendane ili zaradili (od 14. godine pa kasnije), išao je roditeljima za hranu i stanarinu".
  18. "Ako netko naručuje hranu u restoranu, naruči što je jeftinije moguće, Sjećam se ledenih pogleda roditelja kad sam znao naručiti nešto od pet dolara (30 kn) i skuplje u restoranu u kojem je to bila prosječna cijena. Ako možeš jesti hamburger i pomfrit za četiri dolara, onda ćeš to i naručiti".
  19. "Bili smo presretni ako uopće idemo van jesti. I dandanas mrzim naručivati predjelo, jer se kosi sa svime kako sam odgajan".
  20. "Kosa ti mora biti uredna, odjeća čista i moraš biti pristojan i lijepo se izražavati u svim okolnostima. 'Nećemo biti smeće samo zato što smo siromašni'. Također, nema poderanih traperica, čak i ako su u modi. Nećemo trošiti novac na nove hlače koje izgledaju kao iznošene".
  21. "Dobio sam stipendiju za skupu privatnu školu u otmjenom kvartu. Zato nikad nisam smio pozvati ljude doma jer nismo imali palaču poput svih ostalih. I istina, kad sam išao prespavati kod prijatelja, svi su živjeli u otmjenim kućama kakve ni sada, u odrasloj dobi, nisam vidio. Mogli smo se se družiti u trgovačkom centru, mogli smo u kino ili u zabavnom parku, ako je mama dobila bepslatne ulaznice. Ali ni pod koju cijenu kod nas doma. A ako me netko vozio kući, trebao me ostaviti vani, jer barem će misliti da kuća iznutra veća i bolja".
  22. "Najstarije dijete čuva najmlađe".
  23. "Ako susjedima treba pomoć, pomažeš im. Marijin auto se pokvario pa ga je moj brat besplatno popravljao na svoj slobodan dan, a ja sam se ustajao ranije kako bih Mariju odvezao na posao, a njenu djecu u školu. Svodi se na to da pomažeš drugima jer će i oni tebi uletjeti ako zatreba." Štednja struje na najmanjim stvarima
  24. "Smiješno mi je kako su mi danas ostaci od ručka dodatan zalogaj, a ne temelj za obrok idućeg dana".
  25. "Gasi sva svjetla za sobom. Tuširaj se što se brže možeš. Limenke i plastične boce se skupljaju. Voziš sporije da štediš gorivo. Putovanja planiraš tako da ne trošiš nepotrebno gorivo. Pomiri se s time da je termostat na 20. Ako ti je hladno, pokrij se dekom".
  26. "Zaposliš se kad imaš 15, i taj posao postaje važniji od škole".
  27. "Ako ti cipele ili tenisice ne trebaju izolirku, ne trebaš nove cipele".
  28. "Ne pereš odjeću sve dok se ne skupi za punu, ali stvarno punu, perilicu. Ako ti se majica malo zaprlja, mrlju pereš sapunom nad umivaonikom".
Tekst se nastavlja ispod oglasa