Dojenčad uči komunicirati uglavnom preko mimikrije, a znanstvenici su zaključili kako dude varalice ometaju taj proces kod muške djece, jer ih to sprečava da kopiraju različite izraze lica i tako uče emocije.
Tim psihologa sa Sveučilišta Wisconsin-Madison otkrio je da je upotreba duda varalica povezana s lošijim rezultatima kod mjerenja emocionalne zrelosti.
U prvoj studiji koja je povezala dude varalice s psihološkim posljedicama, pokazalo se da dude mogu otežati emocionalni razvoj dječaka.
Svjetska zdravstvena organizacija i Američka pedijatrijska akademija već su pozvale na ograničenu upotrebu duda varalica radi promicanja dojenja, ali i povezanosti duda s ušnim infekcijama i dentalnim nepravilnostima.
'Ljudi svih uzrasta često oponašaju druge - svjesno ili nesvjesno - njihove izraze lica ili pokrete tijela. Oponašanjem onoga što drugi rade, sami stvaramo dio njihovog osjećaja. To je jedan od načina kako možemo shvatiti što drugi osjećaju, posebno ako su ljuti, a kažu da nisu ili se smiju, a kontekst ne odgovara sreći', objašnjava voditeljica studije, profesorica Paula Niedenthal.
Mimikrija je važan alat učenja kod beba. S dudom u ustima beba će slabije oponašati izraze lica i emocije koje predstavljaju.
Istraživanje je pokazalo da šestogodišnji i sedmogodišnji dječaci, koji su često kao mala djeca koristili dude, teže pokazuju emocije. Današnji studenti koji su kao djeca koristili dude pokazali su niže rezultate na testovima emocionalne inteligencije.
Dude varalice ne utječu i na djevojčice
Zanimljivo da korištenje dude varalice nije utjecalo na emocionalni razvoj djevojčica. 'Djevojčice se u mnogočemu razvijaju ranije, pa je moguće da čine značajan emotivni napredak prije ili unatoč dudama varalicama. Može biti da su dječaci ranjiviji od djevojčica, i ometanje njihove mimike za njih je više štetno', objašnjava Niedenthal.
'Od djevojčica se ne očekuje da budu neemotivne, pa ih se stimulira i da druge načine. Od dječaka se očekuje da budu neemocionalni i kada im date dudu varalicu, ne činiti ništa drugo da biste im nadoknadili i pomogli učiti emocije.'
Niedenthal kaže kako ograničena upotreba vjerojatno neće štetiti, posebno noću, kada nije vrijeme učenja.
'Želim da roditelji budu svjesni da korištenje dude varalice ograničava bebinu sposobnost shvaćanja i istraživanja emocija. A čini se da mušku djecu više pogađa ta limitacija.'
Studija je objavljena u listu Basic and Applied Social Psychology.