Derek Muller, tvorac YouTube kanala Veritasium, voli jednostavno objašnjavati složene znanstvene koncepte za svojih 9,5 milijuna pretplatnika. Tako je u svibnju objavio video o vozilu zvanom Blackbird koje radi na vjetar, i naoko, suprotno zakonima fizike .
Izradio ga je Rick Cavallaro, bivši zrakoplovni inženjer, a jedinstven je jer se može dugo kretati izravno niz vjetar brže od samog vjetra.
"Znao sam da je ovo kontraintuitivan problem. Da budem potpuno iskren, kad sam izašao testirati vozilo, nisam razumio kako to funkcionira", rekao je Muller, prenosi Science Alert.
'Takvo vozilo kršilo bi zakone fizike'
Blackbird je zapravo toliko kontraintuitivan da je manje od tjedan dana nakon što je Muller objavio svoj video, Alexander Kusenko, profesor fizike na UCLA -i, poslao mail kako bi ga obavijestio da to mora biti pogrešno. Takvo vozilo kršilo bi zakone fizike, rekao je Kusenko.
"Rekao sam: 'Gledajte, ako ne vjerujete u to, stavimo nešto novca na ovo'", rekao je Muller. Predložio je okladu od 10.000 američkih dolara, ne zamišljajući da će Kusenko to uzeti.
No, Kusenko se složio i u sljedećim tjednima razmijenili su podatke i posvađali se oko Blackbird -a. Čak su pred kamere doveli i nekoliko najvećih znanstvenih imena, uključujući Billa Nyea i Neila deGrassea Tysona, kako bi lakše odlučili tko je u pravu.
Na kraju je Muller izašao kao pobjednik.
'Potpisali čak i ugovor'
Nekoliko dana nakon što je Muller predložio opkladu, Kusenko mu je poslao dokument s uvjetima oklade, rekao je Muller.
"Sve je uvijek bilo super hermetično, nikad nisam vidio način na koji bih mogao izgubiti", rekao je Muller.
Ali Kusenko je bio jednako siguran. "Zahvaljujući zakonima fizike, ne riskiram ništa", rekao je Kusenko za Vice prošlog mjeseca. Nije odgovorio na zahtjev Insidera za komentar.
Kusenko je Mulleru održao jednosatnu prezentaciju objašnjavajući zašto je siguran da je YouTubera uhvatila loša znanost.
Profesor je rekao da je Blackbird najvjerojatnije iskoristio povremene udare vjetra koji su pomogli vozilu da ubrza. Iznio je svoje prigovore na svojoj web stranice UCLA, iako je od tada uklonjen.
Sa svoje strane, Muller je Kusenku poslao podatke s vozačkog ispita u svom videu, koji je snimljen u koritu jezera El Mirage u Arizoni. Tijekom te vožnje Blackbird je ubrzavao dvije minute, što bi bilo nemoguće da se oslanjao na sporadične udare.
Vozilo je postiglo brzinu od 45 km/h pri stražnjem vjetru od 10 km/h (16 km/h).
Muller je čak ugovorio s Xylom Foxlin, kolegicom na YouTubeu, da izgradi model kolica sličnih Blackbird -u koji bi se mogao testirati na traci za trčanje. Foxlin je pokazala da bi njezin model na vjetar mogao ići brže od vjetra.
Muller je cijelu raspravu profesorom fizike dokumentirao i objavio.
"Kusenko je bio toliko siguran da je u pravu. Želio je to u javnosti", rekao je Muller, koji je na koncu bio u pravu.
Google i Joby Energy sponzorirali su 2010. Cavallaro i tim suradnika sa Državnog sveučilišta San Jose za izgradnju Blackbird-a. Tim je pokazao da vozilo može putovati niz vjetar 2,8 puta brže od vjetra, što je rekord koje je potvrdilo Sjevernoameričko udruženje kopnenih plovidbi.
' Kusenko je iskašljao 10 tisuća, ostanimo to na tome'
Tajna Blackbird -a, objasnio je Cavallaro, je u tome što jednom kad vjetar pokrene vozilo, njegovi kotači počinju okretati lopatice propelera - lancem su povezani s lopaticama. Kako se vozilo ubrzava, njegovi kotači sve brže okreću propeler. Lopatice propelera zauzvrat djeluju kao ventilator, gurajući više zraka iza kopnene jahte i gurajući je naprijed.
"Nikada nisam ni zamislio da će i deset godina kasnije profesor fizike svađati kako je to nemoguće", rekao je Cavallaro, glavni znanstvenik u Sportvisionu, za Insider.
Nakon tri tjedna rasprave, Kusenko je priznao da bi Blackbird mogao ići nešto brže od vjetra, ali je ustvrdio da je to trajalo samo kratko. Ako bi nalet vjetra ubrzao kopnenu jahtu, a zatim se stišao, rekao je, čini se da će Blackbird putovati brže od vjetra.
"Razlučivanje naše oklade nije bilo čisto kao što sam se nadao", rekao je Muller. "Kusenko je iskašljao 10 tisuća, ostanimo to na tome."
Cavallaro je također želio više priznanja sposobnostima svog vozila.
Kusenko je "priznao da je tehnički u krivu - da se vozilo privremeno kreće neznatno brže od vjetra", rekao je Cavallaro. "Ponudio sam mu još 10.000 USD (13.580 USD) oklade, jer je potpuno pogrešno što tvrdi da je u pitanju tehnikalija, ali znam da se neću čuti s njim."
Mullerova dva videa prikupila su najmanje 6,8 milijuna pregleda i 41.000 komentara, a mnogi se slažu s Kusenkom da je nemoguće da Blackbird ide brže od vjetra. Neki su gledatelji čak pitali YouTubera hoće li se dodatno kladiti.
"Blackbird mnogim ljudima pomrsi", rekao je Muller. "Jasno je da je 'slomio' i Kusenka.", zaključuje