Rijetko tko se usudi postaviti tako pitanje, jer je ono među modnom elitom javna tajna. Stvar se, sudeći prema izjavama upućenih, u modnoj industriji odvija već više od 25 godina, a otprilike toliko traje i šutnja po ovom pitanju koju se mnogi boje prekinuti.
Tako je bilo sve do ovog tjedna, dok londonska dizajnerica Nicole Farhi nije progovorila o ovoj praksi koju je nazvala 'naprosto odvratnom'. 'To je tako neprofesionalno, nikada nisam platila slavnoj osobi da sjedi u prvom redu moje revije i to nikada neću napraviti. To je glupo', kazala je 65-godišnja dizajnerica. 'Što vam u medijima pokazuju nakon modnih revija? Ne odjeću, nego lica slavnih osoba kojima je plaćeno da sjede u prvim redovima. Moji kolege dizajneri mrzit će me što ovo govorim, ali boli me briga jer mislim da je to nenormalno', kazala je Nicole Farhi i tako otvorila Pandorinu kutiju.
Novac za slavne osobe, čini se, dugogodišnja je praksa. Kad vidite da je Rihanna sjedila u prvom redu neke modne revije, ono što ne vidite je da je za taj svoj 'angažman' na račun primila više od pola milijuna kuna. Njezina kolegica Beyonce dobiva sličan iznos, dok nešto manje poznatije zvijezde, poput američke glumice Chloe Sevigny zarade 'samo' 360 tisuća kuna.
Ove brojke, objavljene na respektabilnom modnom portalu Fashionista, samo su vrh sante leda. Za 'običnog civila' iste bi mogle predstavljati šok. Za one upućene u sistem na koji funkcionira modna industrija, ovo nije nikakva novost.
'To se događa preko 25 godina. Ovih je dana angažiranje slavnih osoba integralan dio marketinške strategije velikih modnih imena. Bez obzira nose li vašu odjeću na crvenom tepihu ili sjede u prvom redu revije, efekt je isti. To je veoma skupo, ali veliki brendovi to smatraju dobro potrošenim novcem. Ako ćete Charlize Theron platiti više od 11 i pol milijuna kuna da reklamira parfem, zašto istu logiku ne biste primijenili na dobivanje medijskog prostora za vaše modne revije?', objašnjava britanski dizajner Jeff Banks. 'Postoje tri razloga zbog kojih slavne osobe sjede u prvim redovima modnih revija: ili su za to plaćene, ili same žele publicitet ili su prijatelji s dizajnerom pa mu na taj način čine uslugu', kaže Imogen Edwards-Jones. No, stvarnost je da ih većina dolazi na revije jer su plaćeni, u novcu ili na neke druge načine.
Ti 'drugi načini' u prošlosti su bili podosta šaroliki. 'Znam za jedan modni brend koji je, još osamdesetih i devedesetih, slavnim osobama uobičavao slati pakete koji su sadržavali svežanj novčanica, dizajnersku haljinu i paketić kokaina. To je bio njihov način, a sada se pobrinu i da zabava nakon same modne revije bude odlična', otkrila je Imogen.
Većinu puta slavne dame drže jezik za zubima, ali ne uvijek. Pjevačica Lily Allen, primjerice, bila je indiskretna po pitanju svog pojavljivanja u prvom redu tijekom modnog tjedna u Parizu 2007. godine. 'Razlog zbog kojeg sam otišla na te revije je taj što sam dobila besplatne stvari. Koliko ih je bilo? Hrpetina', kazala je Allen priznajući da su je nakon revije Yves Saint Laurenta odveli u trgovinu i rekli da se posluži čime god hoće. Iz iste je išetala s haljinama, nakitom i torbicama u vrijednosti od 45 tisuća kuna.
Dokle god se ova zavjera šutnje nastavi, kultura 'novac za slavne osobe' ostat će jedna od prljavih tajni svijeta modne industrije.