Muzej moderne umjetnosti u New Yorku namjerava
stvoriti novu poveznicu vezanu uz Jugoslaviju
probudivši pozitivna sjećanja i strastvenu arhitekturu. Ovaj
ambiciozan i važan projekt nosi ime
Toward a Concrete
Utopia: Architecture in Yugoslavia, 1948.–1980.
, a
portretira idiosinkratično, multietničko i otvoreno
poslijeratno društvo koje se usmjerilo prema industrijskom dobu.
Iz brzo nestalih arhiva izloženi su crteži, modeli, planovi i
fotografije, a Muzej je time pokazao Jugoslaviju kao raj za, kako
Justin Davidson piše u svojoj kolumni,
'politički angažiranog arhitekta'.
"Jugoslavenski vođa Josip Broz Tito je 1948. godine nakon
rezolucije Informbiroa i raskola sa Staljinom, izvukao svoju
zemlju iz prostora iza Željezne zavjese. U izložbi su prikazana
desetljeća između tog raskola i Titove smrti, razdoblja u kojem
je bilo dopušteno izobilje arhitekturnih eksperimenata."
Socijalističke težnje pronošenje su na težnje na elektrane,
stambene blokove, muzeje i spomenike. Od poljuda u Splitu, TV
tornja Avala filma u Beogradu i zgrada Makedonske
opere i baleta, Haludovo Palace Hotel na otoku Krku, do krova
Petrolove benzinske u Sloveniji.
Foto:
Poljud u Splitu
Davidson piše: "Domovinski rat pretvorio je ideju
jugoslavenskog jedinstva u retrospekciju osuđenu na propast.
Memorijalni centri su uništavani ili ostavljeni da trunu.
Fotograf Jeck je 2016. godine posjetio Spomenik ustanku
naroda Banije i Korduna na Petrovoj gori u Hrvatskoj, valovit
ameboidni toranj koji se uzdiže iznad dvije iskrivljene ruke koje
su se činile nejasno apokaliptičnima kad je spomenik izgrađen.
Sad je on kostur djelomično vidljiv kroz ogoljene šipke od
nehrđajućeg čelika, a čitav spomenik izgleda kao da je nastao na
setu Blade Runnera.
Na kraju svega ovoga nameće se zaključak da kustosi
njujorškog Muzeja moderne umjetnosti vide Jugoslaviju kao
nadahnjujuće poglavlje kreacije. No na nju se može gledati i kao
na moralizirajuću priču o opasnostima visokoumnih namjera i
arhitekturne arogancije. Primjer Jugoslavije jasno oslikava
primjere niza drugih propalih nacija, u kojima su simboli jedne
ideologije postali metom druge"