JAO NAMA AKO SE POVIJEST PONOVI: / Ovo je živi dokaz da izumiranje životinja moramo shvatiti krajnje ozbiljno

Foto: Ilustracija: Profimedia, Ferrari, Robert DePalma

Funkcioniranje svjetskih oceana bilo je poremećeno milijunima godina nakon masovnog izumiranja dinosaura

29.9.2019.
Ilustracija: Profimedia, Ferrari, Robert DePalma

Događaj masovnog izumiranja kada su ubijeni dinosauri doveo je do toga da je funkcioniranje svjetskih oceana bilo poremećeno milijunima godina, tvrdi se u novom znanstvenom istraživanju. Znanstvenici su pregledali fosilne zapise koji se protežu kroz 13 milijuna godina pa otkrili da su globalne vrste planktona u podnožju oceanskog ekosustava bile poremećene dva milijuna godina nakon golemog udara asteroida na Zemlju.

Trebalo im je još osam milijuna godina dok se njihov broj nije oporavio, pokazalo je istraživanje objavljeno u časopisu Nature, piše Independent.

Kako se ponovno pokrenuo ekosustav?

Otprilike tri četvrtine biljnih i životinjskih vrsta na Zemlji izumrlo je u masovnom izumiranju tijekom razdoblja krede/paleogena, kada je udar asteroida uzrokovao globalno uništenje okoliša prije 66 milijuna godina, otkrili su istraživači sa sveučilišta Southampton, Bristol, UCL, Frankfurt i Kalifornija, nakon što su istražili kako se oceanski ekosustav „ponovno pokrenuo“ nakon toga događaja.

"Poznat je po izumiranju dinosaura, ali je također i opustošio mnoga manja stvorenja poput oceanskog planktona - na taj način je uklonio ključan izvor hrane iz baze morskog ekosustava koja je bila kritična za oporavak velikih vrsta", priopćio je glasnogovornik Sveučilišta Southampton.

Raznolikost može utjecati na učinkovitost

Njihova su otkrića također pokazala kako gubitak raznolikosti može utjecati na učinkovitost ekosustava. Sarah Alvarez, vodeća autorica studije, objasnila je da su znanstvenici prikupili i analizirali fosilne zapise za oceanske planktone koji su se protezali 13 milijuna godina koristeći karbonatne nanofosile. "Izmjerili smo obilje, raznolikost i veličinu stanica od preko 700.000 fosila, što je vjerojatno najveći skup fosila ikad proizveden s jednog mjesta", rekla je Alvarez, koja radi na Sveučilištu Gibraltar.

Dr. Samantha Gibbs, paleobiolog i suvoditeljica studije, dodala je da ovo istraživanje naglašava rizik u slučaju gubitka raznolikosti, poput ove koju trenutno doživljavamo širom svijeta.

"Zbog gubitka vrsta danas prijeti opasnost od nestanka ključnih stvorenja u ekosustavima. Ono što smo pokazali iz ovog fosilnog zapisa je da se ta funkcija postiže ako imate prave igrače koji ispunjavaju ključne uloge. Danas, smanjenjem biološke raznolikosti, riskiramo da izgubimo naše ključne igrače ekosustava, čiji značaj još uvijek ne cijenimo u potpunosti", rekla je Gibbs.