NISU SAMO NA ZEMLJI / Megaoluje i učinci divovskih uragana uočeni na planetu koji se smatrao tihim: 'Ovo pomiče granice meteorologije'

Još uvijek ne postoji objašnjenje što uzrokuje te velike oluje

16.8.2023.

Saturnova atmosfera možda nije tako značajna kao Jupiterova, ali nije ni tiha kao što se misli. Postoji, naravno, jedinstveni heksagonalni polarni vrtlog koji mijenja boju, ali duboko ispod oblaka metana, vode i amonijaka leži turbulentno okruženje u kojem se mogu formirati nevjerojatne mega oluje i mijenjati planet stoljećima.

Snažne oluje na Saturnu

Cassini je prvi put proučavao mega oluju koja se formirala na Saturnu 2010. godine, a od tada ih je dokumentirano još pet. Zanimljivo je da se pojavljuju periodično, svakih 20 do 30 godina.

Njihov točan nastanak još uvijek nije poznat, ali nova su promatranja otkrila neke nove spoznaje pa čak i novu oluju. Koristeći radijska promatranja, astronomi su zavirili ispod Saturnovih oblaka kako bi vidjeli gdje nastaju oluje. Pronašli su mnoštvo dokaza o divovskim olujama srednje geografske širine za koje se zna da planet ima, ali su također pronašli niz oluja koje su stare i do 100 godina pa čak i neprijavljenu polarnu oluju koja bi mogla biti još starija.

"Na radio valnim duljinama istražujemo ispod vidljivih slojeva oblaka na divovskim planetima. Budući da će kemijske reakcije i dinamika promijeniti sastav atmosfere planeta, potrebna su promatranja ispod ovih slojeva oblaka kako bi se ograničio pravi atmosferski sastav planeta, ključni parametar za planet modele formiranja. Radijska promatranja pomažu karakterizirati dinamičke, fizičke i kemijske procese uključujući prijenos topline, stvaranje oblaka i konvekciju u atmosferama divovskih planeta na globalnoj i lokalnoj razini", objasnio je u izjavi profesor Cheng Li sa Sveučilišta u Michiganu.

Foto: Profimedia

Oluja velikih razmjera

Nova promatranja pokazuju da se oluja iz 2010. podijelila na dva dijela, krećući se u suprotnim smjerovima, ali oba u smjeru juga, ostavljajući prazninu na 43 stupnja sjeverno.

Prilično intrigantna zagonetka o tome kako se ovi nevjerojatni atmosferski fenomeni formiraju i ponašaju kada su u pitanju ekstremna okruženja divovskih planeta. Divovski planeti u Sunčevom sustavu mnogo su veći od našeg planeta. Neptunova Velika tamna pjega je uragan velik kao naš planet, a u Jupiterovu Veliku crvenu pjegu stale bi tri Zemlje.

BAJKA NA NEBU /

Pogledajte meteorski roj Perzeida snimljen kod Crkve sv. Spasa u mjestu Civljane: Ovakvo zvjezdano nebo nećete uskoro vidjeti

BAJKA NA NEBU /

Uran bi mogao biti sličan Saturnu jer ima ujednačen sustav, ali infracrveno svjetlo otkriva da također ima oluje. "Razumijevanje mehanizama najvećih oluja u Sunčevom sustavu stavlja teoriju o uraganima u širi kozmički kontekst, izazivajući naše trenutno znanje i pomičući granice zemaljske meteorologije", rekao je profesor Li, piše Iflscience.

Foto: Profimedia

POGLEDAJTE VIDEO: Budući specijalisti za svemirsku tehnologiju, industrijsku robotiku i za izradu električnih vozila - uputite se u Sisak na školovanje!