ZLOĆUDNO / Loš ukus, odvratno čudovište i mlazovi krvi u ekstravagantnom žanrovskom miksu redatelja Slagalice strave

Image
Foto: Profimedia

Film će vam prirediti divlju vožnju pomiješanih emocija, a sve će kulminirati stiliziranom rapsodijom nasilja u akcijskom i pomalo matriksovskom stilu

17.9.2021.
13:56
Profimedia
VOYO logo

Problem suvremene kinematografije je što je često dozlaboga dosadna i predvidljiva. Jesu li pravi razlozi tome nekreativnost, nedostatak odvažnosti, studijske prepreke, ekonomski ili neki drugi - stvarno više nije bitno. Doima se kao da je već sve manje-više viđeno, pa uz blagodati streaminga i kućnih kina, ljude nije tako lako izvući iz ugodnosti domova kako bi darovali dragocijeno vrijeme kino-iskustvu.

Ponekad to znači da će propustiti nešto što barem nastoji biti drugačije, upravo tamo gdje je doživljaj filma u pravilu najpotpuniji. Nešto što će zagolicati maštu, iznenaditi, poigrati se s očekivanjima, šokirati i isprovocirati na razmišljanje. Takav je jedan iznenađujuće zanimljiv film, koji se može pogledati u kinima, horor Zloćudno (Malignant, 2021.), iako će mnogima zasigurno proći ispod radara. Istina, ne ide na ruku ni to što je u pitanju žanr kojeg se zbog neugodnih emocija mnogi boje i nije za očekivati da će biti spremni žrtvovati živce radi upitne koristi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Profimedia
Image
Foto: Profimedia

Razumijem, ali šteta. Jer u takvim se filmovima nerijetko krije puno više nego što se nazire na površini. Ne samo da mogu proširiti iskustvo, nego sadrže potencijal za društvenu ili političku kritiku, psihoanalizu i filozofsku refleksiju, kao i poticaj na razmišljanje o povijesti filma, utvrđivanje skrivenih veza i sl. Zloćudno je jedan takav film koji funkcionira na više razina ali će ga žanrovski nevin gledatelj promatrat možda kao još jedan, doduše neobičan, slasher s primarnim ciljem eksploatacije primordijalnih osjećaja straha i gađenja.

Potkopavanje očekivanja

No, film je, između ostalog, referencijalno vrelo karakteristično za postmoderni film koje se hrani gledateljevim poznavanjem povijesti horora. Naime, pažnju i interes od samog početka održava uspješnim potkopavanjem i izokretanjem tipičnih (žanrovskih) očekivanja, pretpostavljajući da će gledatelj kultiviranom prosudbom moći razumjeti i interpretirati ono što vidi i čuje. Tijekom prve sekvence, film signalima navodi na dojam da gledate klasični znanstveno-fantastični film strave obilježen prijetnjom nečeg nepoznatog, ali čudovišnog, unutar eksperimentalnog okruženja istraživačke bolnice 1993. godine. Doduše, estetski gledano, naizgled u jeftinoj trash formi. Sve tipičnosti su tu, od loše i pretjerano dramatične glume, amaterskog osvjetljenja i stila snimanja, pa do dramatično naglašene glazbe, zvukova i ekstremnih slika nasilja i mlazova krvi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ali ne zadugo. Film nas potom baca iz prošlosti u prilično drugačije oblikovanu sadašnjost, nagovještavajući implikacije onoga što je bilo na ono što dolazi. Slika izgleda puno bolje i oku ugodnije, gotovo noirovski, s kjaroskuro osjećajem za svjetlo i sjenu te neobičnim rakursima. Žanrovski gledano, film prelazi u psihološki horor i obiteljsku dramu ispunjenu tjeskobnim sumnjama, poput Rosmaryne bebe (Rosmary's Baby, 1968.). Naime, protagonistica, trudna Madison Lake, vraća se kući zbog boli u trbuhu. Jasno je da nešto nije u redu s nerođenom bebom, iako ne znamo zašto. Bez ikakve empatije, njezin psihološki nestabilan suprug i bivši alkoholičar Derek izazove svađu, pri čemu saznajemo da je Madison već nekoliko puta imala neobjašnjive spontane pobačaje. Nakon što Derek ozlijedi Madison udarivši joj glavu o zid, ona se zaključa u sobu i zaspi.

Image
Foto: Profimedia
Image
Foto: Profimedia

Međutim, tijekom noći se počinju događati neobične stvari. Dereka bude šumovi koji ukazuju na provalu uljeza u kuću. Jezivi zvuk upaljenog blendera, otvaranje vrata hladnjaka, crna silueta na trosjedu koja gleda najednom upaljen televizor. Derek pali svjetlo, a silueta misteriozno nestaje. "Dobro, evo još jednog nadnaravnog horora s demonom u ukletoj kući", pomislit ćete, prije nego što se prizor ne prekine a pažnja filma ne usmjeri na iznenadno buđenje Madison. I dalje s krvavim potiljkom odlazi pogledati što se zbiva u dnevnoj sobi gdje pronalazi ubijenog Dereka i kraj njega crnu demonsku pojavu koja je počinje progoniti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Očekujte neočekivano

Suprotno očekivanjima, prizor se zaustavlja rezom. Policija i istražitelji dolaze na mjesto zločina, a Madison se budi živa u bolnici, gdje saznaje da je u metežu izgubila dijete. Zašto ju je ubojica poštedio? Tko je ubojica i je li uopće stvaran? Madison postaje poput vidjelice koja je na tajanstveni način povezana s ubojicom i zločinima što će uslijediti. Film zadobiva karakteristike detektivskog filma, cijelo vrijeme plešući na tankoj liniji između horora, misterije, trilera, nadnaravne fikcije, filma osvete i akcije, postajući više nego jasno da možemo očekivati neočekivano.

Režiju potpisuje James Wan, već etablirani australski redatelj horora poput Slagalice strave (Saw, 2004.), Podmuklo (Insidious, 2010.) i Prizivanje (The Conjuring 1 i 2, 2013., 2016.). Zloćudno je na neki način Wanov redateljski povratak žanru iz filma glavne struje, s obzirom da je zadnji horor snimio 2016., a u međuvremenu je snimio skupi superherojski film Aquaman (2018.). Međutim, povratak je to s neočekivanim obratom u kojemu je pokušao snimiti nešto novo što se doima neovisno i odudara od njegovih prijašnjih filmova.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Profimedia
Image
Foto: Profimedia

U osnovi Zloćudno je medicinski horor čiji utjecaji sežu sve do nasilnih talijanskih giallo filmova, preteče američkog slashera, koji obično sadrže elemente trilera i misterije. No, krajnji rezultat je dosta dobar miks žanrova, tj. kreativno poigravanja s tipičnostima žanrova u svrhu stvaranja nečeg što još nije viđeno. Kako je Wan rekao za IGN, svjestan da se njegovo ime obično povezuje s karakteristikama nadnaravnog horora, poput demonskih opsjednuća i ukletih kuća, pri stvaranju filma računao je upravo na te perceptivne predrasude i zablude gledatelja.

Loš ukus

Naravno da se neće svidjeti svakome, možda i samo užoj grupi fanova horora, ali ako mu pružite priliku, film će vam prirediti divlju vožnju pomiješanih emocija, a sve će kulminirati, za razliku od trash početka, stiliziranom rapsodijom nasilja u akcijskom i pomalo matrixovskom stilu, prepunom krvi i odrezanih udova. Zloćudno je namjerno dizajniran ekstravagantno kao spoj niske i visoke kvalitete. Loš ukus kao da izranja iz svake pore scenarija i otrcanih dijaloga u kontrastu sa estetski privlačnim slikama koje podjećaju da je ipak riječ o film s velikim budžetom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Držeći se krilatice "manje je više", Wan je pametno strukturirao film na takav način da je sve do zadnjeg dijela filma ostavio gledatelju na razmišljanje o prirodi veze ubojice i Madison, otkrivajući detalje misterije polako i postupno. U konačnici, na dubljoj razini simboličkog značenja, Zloćudno problematizira pitanja osobnog identiteta, moralne odgovornosti, odnosa protagonista i antagonista, kao i mogućnost psihološke transformacije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Toma
hABAZIN VS. mAGYAR
Versailles
Senorita 89
Brak na prvu
default_cta
Samit
Još jedna runda
Hell's kitchen
Ljubavna zamka
Pevačica
default_cta
Nado
Otok iskušenja
Obiteljske tajne
Brak na prvu Australija
Cijena strasti
default_cta
VOYO logo