ZA ZEMLJE U RAZVOJU: / 'Laboratorij u čipu' košta 10 lipa, a brzo prepoznaje razne bolesti

Foto: Stanford School of Medicine, Zahra Koochak

Laboratorij u čipu košta manje od 10 lipa a može testrati uzorke stanica za bolesti poput tuberkuloze, malarije ili raka.

11.2.2017.
Stanford School of Medicine, Zahra Koochak

Ova bi tehnologija mogla pomoći kod ranog otkrivanja bolesti u zemljama u razvoju, gdje nedostatak pristupa medicinskoj opremi može dovesti do prekasne dijagnoze.

"Možete ga koristiti bilo gdje, dokle god imate printer", kaže Rahim Esfandyarpour sa Sveučilišta Stanford, voditelj tima koji je kreirao čipove.

ZELENI GADGETI /

Sada možemo izrađivati računalne čipove od drveta

ZELENI GADGETI /

Sada možemo izrađivati računalne čipove od drveta

Svaki čip sadrži čistu silicijsku komoru u kojoj se nalazi uzorak stanica za testiranje i elekronička traka. Traka se može isprintati na fleksibilne ploče poliestra pomoću običnog inkjet pisača i provodne tinte s nanočesticama. Korisnici mogu skinuti različite dizajne za elektroničku traku, što omogućuje testiranje za različite bolesti. Cijeli proces printanja traje samo 20 minuta.

Crtaj i printaj

Foto: Thinkstock, Sylverarts
Foto: Thinkstock, Sylverarts

Primjenjivanjem električnog naboja na traku stanice u uzorku se razdvoje po svojim električnim svojstvima, što omogučuje znanstvenicima da izoliraju određene tipove stanica. To bi se na primjer moglo koristiti kako bi se izdvojile stanice tumora koje kruže krvotokom, te bi se na taj način određeni tipovi raka mogli otkriti u ranijem stadiju.

Ako znanstvenici žele promijeniti eksperiment, i početi brojati stanice umjesto da ih razdvajaju po tipu, jednostavno stave drugu elektroničku traku. "Možete samo nacrtati dizajn koji vam treba na računalu i isprintati ga", kaže Esfandyarpour, koji bi volio u budućnosti vidjeti zajedničku internetsku bazu podataka s različitim dizajnima koji se mogu lako slinuti, isprintati i početi koristiti.

Ovakav bi se dijagnostički pribor mogao koristiti u svakom laboratoriju koji ima inkjet pisač i provodnu tintu, kaže Julien Reboud sa Sveučilišta u Glasgowu. Zadnjih par desetljeća bilo je već nekoliko tipova 'laboratorija u čipu', kaže, ali može biti teško dovesti tehnologiju do klinika i znanstvenih laboratorija u zemljama u razvoju.

Rebuod upozorava kako uređaj nije zamjena za svu opremu potrebnu za analizu uzoraka. Trenutačno, ovaj novi čip traži od korisnika da pumpa tekući uzorak u uređaj koristeći komercijalnu pumpicu za šprice, ali neki laboratoriji u siromašnim dijelovima svijeta možd nemaju čak niti to. "Ljudi prečesto zaborave na koji se način uzorak stavlja unutra i što j sve još potrebno u vezi ovog uređaja."