VAMPIRI ZNAJU ŠTO RADE: / Mlada krv poboljšava pamćenje i učenje

Foto: Thinkstock

Blokiranje proteina koji se nakuplja u krvi "pomaže u borbi protiv gubitka pamćenja".

8.7.2015.
Thinkstock

Kod starijih ljudi se u krvi i tekućini leđne moždine sve više gomilaju proteini B2M. A miševima kod kojih je smanjena količina B2M molekula se poboljšalo pamćenje i sposobnost učenja.

"Jako smo uzbuđeni ovim otkrićima jer pokazuju da postoje dva načina za potencijalno smanjenje ili potpuno uklanjanje kognitivnih smetnji povezanih sa starošću", kaže suautor istraživanja dr. Saul Villeda s Kalifornijskog sveučilišta u San Franciscu.

Jedan je uvođenje mlade krvi u stariji organizam a drugi ciljanje proteina poput B2M koji su povezani sa starenjem.

Dr. Villeda je prošle godine objavio rezultate drugog istraživanja, koji pokazuju da je ubrizgavanje krvi mladih miševa poboljšalo pamćenje i učenje kod starijih glodavaca – iako još nije jasno kako ili zašto.

Starenje mozga

Starenje je povezano s progresivnim propadanjem kognitivnih funkcija, sposobnosti razmišljanja, razumijevanja, sjećanja i učenja, kao i sporijom regeneracijom neurona u mozgu. Stoga je važno shvatiti mehanizme koji dovode do starenja u mozgu, da bi se razumjelo zbog čega postajemo sve ranjiviji na smanjenje kognitivnih sposobnosti.

A najnovija istraživanja pokazuju da bi protein B2M mogao biti povezan sa starenjem mozga. Inekcije tog proteina pogoršavale su sposobnost učenja i pamćenje, kao i rast neurona kod laboratorijskih miševa. Ali prestankom davanja inekcija prestao bi i njihov učinak, što daje nadu da je učinak tih proteina reverzibilan i kod ljudi.

Slijedeći korak je razvoj molekule koaj bi mogla blokirati protein, ili ga pomoći izbaciti iz ljudske krvi.