'UZBUNA, OVO NIJE VJEŽBA': / Astronomi su zabezeknuti, zvijezda sa 'izvanzemaljskom strukturom' ponovo je aktivna

Foto: Sciencealert

Misteriozna zvijezda, koju su zbog neobjašnjivog pada zračenja proglasili domom izvanzemaljske megastrukture, ponovo je aktivna.

22.5.2017.
Sciencealert

Sjaj zvijezde KIC 8462852 ponovo je počeo neobjašnjivo slabiti - a znanstvenici su, malo je reći, zbunjeni.

"Koliko ja znam, svaki teleskop koji može usmjeren je prema njoj", opisao je konsternaciju u astronomskoj zajednici Matt Muterspaugh za Verge, koji je u šaljivom statusu "Oprez, ovo nije vježba, Tabby ponovo pada" pozvao astronome da ju promatraju.

Zvijezda je otkrivena 2009. i udaljena je oko 1.500 svjetlosnih godina. No pažnju astronoma, ali i medija te teoretičara zavjera zaokupila je kada je tim astronoma na čelu s Tabethom Boyajian sa Sveučilišta Yale, opisao neobične svjetlosne uzorke koje do danas nitko nije uspio objasniti.

Astronomi prate pad u razini sjaja zvijezda - ako svakih nekoliko dana, tjedana ili mjeseci sjaj neke zvijezde opadne, to znači da ispred nje prolazi planet. Koliko sjaj pada ovisi o veličini planeta no nikada ne prelazi jedan posto. No zvijezda Tabby (kako je nazvana po voditeljici tima s Yalea) u nekoliko navrata je drastično oslabila - u jednom slučaju za nevjerojatnih 22 posto, prije nego što se ponovno vratio na normalu.

Divovska solarna kugla crpi energiju

Jedan fizičar je pokušao pad sjaja objasniti Dysonovom kuglom, divovskim solarnim (tabbyinim?) štitom koji okružuje čitavu zvijezdu. Naravno, za razliku od ufologa, njegovi kolege nisu baš oduševljeni idejom.

"Izvanzemaljci bi uvijek trebali biti posljednja hipoteza koju razmatrate", rekao je astronom Jason Wright za Atlantic.

No ni "mainstream" objašnjenja za sada ne uspijevaju objasniti ovaj fenomen, ističe Sciencealert.

Prema jednoj teoriji, u mladom kaotičnom zvjezdanom sustavu došlo je do sudara dvaju planeta u kojem je nastao golemi oblak materijala koji povremeno zasjenjuje zvijezdu. Problem te hipoteze jest u tome što bi materijal obasjan svjetlom zvijezde trebao dio njezinog vidljivog spektra pretvarati u toplinu, što podaci ne potvrđuju.

Prema drugoj, u mladom sustavu postoji više planeta s diskovima koji se ponekad u odnosu na naše teleskope nađu 'na okupu' tako da zasjene zvijezdu. Ti intervali u kraćem bi razdoblju mogli bi biti nepravilni.

Prema trećoj hipotezi mlada, dinamična zvijezda mogla bi povremeno izbaciti neobično velike koronarne izbačaje mase koji bi je zasjenili.

Prema četvrtoj, u sustavu zvijezde došlo je do velikog raspada kometa, koji je mogao uzrokovati obližnji crveni patuljak. U raspadu je mogla nastati velika količina prašine koja povremeno blokira pogled na Tabby.

Prema petoj, oko Tabby bi mogao kružiti planet koji oko svoje osi rotira na takav način da mu je polumjer na ekvatoru značajno veći od onoga na polovima. Uz odgovarajuću putanju u odnosu na Zemlju, on bi mogao zaklanjati matičnu zvijezdu u vrlo različitim postocima.