PRONAĐEN NOVI PLANET KOJI SVJETLUCA POPUT RUBINA I SAFIRA: / Prekriven je draguljima, no astronome oduševljava sastav

Foto: Sveučilište u Zurichu/Thibaut Roger
23.12.2018.
Sveučilište u Zurichu/Thibaut Roger

Planet daje novu sliku nastanka planeta

Astronomi su otkrili novi svjetlucavi planet, koji bi mogao biti potpuno nova vrsta egzoplaneta. Službeno poznat kao HD219134 b, planet kruži oko 21 svjetlosnu godinu udaljene zvijezde u sazviježđu Kasiopeje. Masa mu je pet puta veća od Zemljine, a oko matične zvijezde kruži toliko brzo da mu jedna revolucija traje svega tri dana. No znanstvenike je oduševio njegov sastav.

"Vjerojatno svjetluca crveno i plavo poput rubina i safira. Ti dragulji su oksidi aluminija koji su na tom planetu česti", komentirala je Caroline Dorn, astrofizičarka sa Sveučilišta u Zurichu koja je vodila studiju koja je traga za poptuno novom vrstom egzoplaneta, a HD219134 b je jedan od tri najbolja kandidata.

Nastao malo preblizu zvijezdi

Planeti nastaju iz diska prašine i plinova oko protozvijede. Dalje od središta nastaju plinoviti divovi koji pokupe preostale plinove koji nisu završili u zvijezdi, dok bliže zvijezdi nastaju stjenoviti planeti.

"Nastaju najčešće u dijelovima gdje se kondenziraju elementi koji grade stijene poput željeza, magnezija i silicija", pojašnjava Dorn. Zato su stjenoviti planeti uglavnom sličnog sastava Zemlji sa željeznom jezgrom. No ovaj egzoplanet nastao je preblizu zvijezdi pa je zbog toliklo visokih temperatura sastavljen uglavnom od kalcija i aluminija, nešto magnezija i silicija te gotovo ništa željeza.

"Zato takvi planeti ne mogu imati ni magnetno polje", kaže Dorn i nastavlja: "Ova nebeska tijela su potpuno novi tip superzemalje s prilično egzotičnim sastavom".