SATELITSKE SNIMKE OTKRILE OSTATKE ‘IZGUBLJENIH KONTINENATA’: / Nalaze se skriveni pod Antarktikom na dubini od 1,6 kilometara

Foto: Screenshot / European Space Agency
Foto: Screenshot / European Space Agency
17.11.2018.
Screenshot / European Space Agency

Slike koje je snimio dulje vremena neaktivan Istraživač gravitacijskog polja i oceanskih strujanja (GOCE) otkrivaju vremensku liniju pradavnih kopnenih masa zakopanih ispod Antarktike, dok je satelit Europske svemirske agencije (ESA) prikupio podatke o Zemljinoj gravitacijskoj sili, piše Daily Mail.

ESA je pod Antarktikom otkrila ostatke izgubljenih kontinenata koji se skrivaju milijunima godina. Satelitske slike otkrivaju vremensku liniju pradavnih kopnenih masa zakopanih 1,6 kilometara ispod zaleđenog kontinenta.

Znanstvenici kažu da fotografije bacaju novo svijetlo na Antarktiku, "najmanje shvaćen kontinent na Zemlji". Koristili su podatke dulje vremena neaktivnog GOCE-a, koji je pao na Zemlju nakonšto je 2013. godine ostao bez goriva. Iako satelit ne radi pet godina, znanstvenici još prolaze kroz hrpe podataka koje je sakupio o Zemljinoj gravitacijskoj sili.

MRAČNA TAJNA ANTARTIKE: /

Pronađena ženska lubanja i ljudske kosti mogle bi otvoriti borbu za ledeni kontinent

Napravili trodimenzionalne karte Zemljine litosfere

Skup znanstvenika koji su koristili očitanja GOCE-a kako bi sastavili kartu pokreta Zemljinih tektonskih ploča koje se nalaze pod Antarktikom. Njihova istraživanja omogućila su im da slijede skrivena tektonska pomicanja tijekom 200 milijuna godina, dajući nove uvide u to kako je Antarktika nastala.

"Te slike gravitacije revolucionirale su našu sposobnost pročavanja najslabije shvaćenog kontinenta na Zemlji: Antarktike," izjavio je koautor Fausto Ferraccioli, voditelj Geologije i geofizike u britanskom istraživanju Antarktike.

Dodaje da u istočnoj Antarktici vidimo postojeći mozaik geoloških obilježja koja otkrivaju temeljne sličnosti između kore ispod Antarktike i drugih kontinenata kojima je priključena prije 160 milijuna godina. Znanstvenici su kombinirali potke GOCE-a sa seizmološkim podacima kako bi nacrtali trodimenzionalne karte Zemljine litosfere.

Antarktika i Australija ostale povezane do prije 55 milijuna godina

Litosfera se sastoji od kore i rastaljenog omotača ispod površine Zemlje te uključuje planinske lance, oceanske brazde i stjenovita područja zvana kratoni. Kratoni su ostaci pradavnih kontinenata uklopljenih u kontinente kakve danas poznajemo.

Nova očitanja bacila su svijetlo na odvajanje Gondwane, pradavnog "superkontinenta" koji je bio smješten ondje gdje se sada nalazi Antarktika, piše Daily Mail.

Iako se kopnena masa odvojila prije nekih 130 milijuna godina, karta prikazuje da su Antarktika i Australija ostale povezane sve do prije 55 milijuna godina.

Zapadna Antarktika ima tanju koru od Istočne

Studija je također otkrila da Zapadna Antarktika ima tanju koru od Istočne, što ima "obiteljske sličnosti s Australijom i Indijom". Znanstvenici se nadaju iskoristiti svoje pronalaske za istraživanje kako geologija Antarktike i kontinentalna struktura utječu na topljenje njezinog leda.

Znanstvenik koji je sudjelovao u misiji GOCE, Roger Haagmans izjavio je da je uzbuđen kad vidi izravnu primjenu gradijenata gravitacije, koji su prvi put izmjereni GOCE-om, što vodi novom i neovisnom uvidu u unutrašnjost Zemlje, čak ispod debelog, ledenog pokrivača.

"Također daje kontekst tome kako su kontinenti mogli biti povezani u prošlosti prije nego što su se odvojili, zahvaljujući pomicanju ploče," zaključio je Haagmans za Daily Mail.