OTKRIĆE VAŽNO ZA LJUDE: / Znate li zašto krokodili spavaju s jednim otvorenim okom?

Foto: Thinkstock

Krokodili koji žive u slanoj vodi najčešće spavaju s jednim otvorenim okom u slučaju da im zaprijeti neka opasnost, tvrde australski istraživači.

24.10.2015.

Znanstvenici su otkrili da ovi gmizavci, baš kao i ptice, njihovi najbliži rođaci, spavaju s jednim otvorenim okom kada se nađu u opasnoj situaciji.

"Ptice vole spavati kao i ljudi, s oba oka zatvorena, ali kada osjete prijetnju drže jedno oko otvoreno i upereno u pravcu potencijalne opasnosti", kazao je za AFP autor studije, Michael Kelly s Univerziteta La Trob.

"Krokodili se ponašaju na isti način. Dok spavaju, većinu vremena drže oba oka zatvorena, ali ako osjete da im prijeti neka opasnost, odmah otvore jedno oko i drže ga upereno u pravcu prijetnje", objasnio je australski znanstvenik.

Studija, objavljena u časopisu Journal of Experimenta Biology, zasniva se na jednogodišnjem promatranju tri slanovodna krokodila koja su držana u tri odvojena bazena.

Australski znanstvenici namjeravaju nastaviti istraživanje kako bi saznali da li ovi gmizavci, koji spadaju među najopasnije predatore na svijetu, spavaju jednohemisferičnim snom, odnosno da im se tijekom spavanja samo jedna polovina mozga odmara dok je druga aktivna.

Ukoliko bi to bilo potvrđeno, to bi značilo da jedino čovjek u cijelom životinjskom carstvu spava s potpuno 'isključenim' mozgom.

Ptice i pojedini morski sisavci u stanju su kontrolirati hoće li tijekom spavanja odmarati obje ili samo jednu polovicu mozga, s jednim budnim okom u kontaktu sa sivom masom koja je i dalje aktivna.

"Mislim da bi takav zaključak mogao promjeniti način na koji ljudi razmišljaju o snu kao o potpunom isključenju mozga i stanju u kojem je spavač nesvjestan okruženja", kazao je Kelly.

"Ako utvrdimo da krokodili i drugi reptili, za koje znamo da se odmaraju s jednim budnim okom, spavaju jednohemisferičnim snom, to bi značilo da je način na koji ljudi spavaju novost u smislu evolucije", dodao je.

Slanovodni krokodili, koji mogu biti dugački i do sedam metara i težiti više od jedne tone, najzasutpljeniji su u Australiji, ali ih ima i u Indiji, juogoistočnoj Aziji, na Filipinima, Papui Novoj Gvineji i nekim drugim pacifičkim otocima, prenosi Tanjug.

RadioSarajevo/Danas.hr