SCENARIJ POTPUNE KATASTROFE: / Što bi se dogodilo ako bi Zemlju dohvatile sunčeve superbaklje

Foto: Thinkstock, solarseven

Naše je Sunce u stanju proizvesti superbaklju koja bi mogla uništiti život na Zemlji, piše Science Explorer.

2.4.2016.
Thinkstock, solarseven

A nešto se slično stvarno i dogodilo 775. godine.

Naš planet često pogađaju sunčeve baklje - erupcije čestica, uključujući elektrone, protone i teške jezgre, koje su izbačene sa Sunca u svemir kada se magnetska energija koja se nakuplja u sunčevoj atmosferi odjednom oslobodi.

Baklje koje krenu prema Zemlji naiđu na magnetsko polje koje okružuje naš planet a te interakcije rezultiraju prekrasnom polarnom svjetlošću.

MOŽE SVAKI ČAS: /

Pripreme u slučaju solarne oluje koja bi nas bas bacila u mračno doba

MOŽE SVAKI ČAS: /

Pripreme u slučaju solarne oluje koja bi nas bas bacila u mračno doba

Može li Sunce stvoriti superbaklju?

Ali te solarne baklje nisu ništa u usporedbi sa erupcijama kakve možemo vidjeti na drugim zvijezdama, a nazivamo ih 'superbaklje'. Superbaklje su misterij još od kada su otkrivene 2012. godine.

Ono što je najviše zbunjivalo znanstvenke je da li superbaklje nastaju na isti način kao i sunčeve baklje. I ako je odgovor da, znači li to da je i naše Sunce u stanju stvarati takve razarajuće baklje?

Foto: Thinkstock, Photodisc
Foto: Thinkstock, Photodisc

Sada je međunarodni tim znanstvenika pod vodstvom Christoffera Karoffa s danskog Sveučilišta Aarhus došao do odgovora na to pitanje, a on je pomalo zastrašujuć.

Carringtonov događaj

Rezultati pokazuju kako je Sunce u stanju proizvesti divovske baklje koje su u stanju uništiti radio komunikaciju i energetsku mrežu na Zemlji. U stvari, najveće promatrana erupcija dogodila se 1. rujna 1859. a čestice su došle do Zemlje u jutro 2. rujna.

Taj je događaj poznat kao Carringtonov događaj. Polarna se svjetlost mogla vidjeti sve do Havaja, telegrafi širom svijeta su prestali raditi, a i Zemljin ozonski omotač je pretrpio oštećenja.

Ali postoje zvijezde koje su u stanju stvoriti baklje 10.000 puta veće od one koja je prouzročila Carringtonov događaj.

Karoff i njegov tim koristili su promatranja magnetskih polja na površini gotovo 10.000 zvijezda pomoću novog Guo Shuo Jing teleskopa u Kini kako bi pokazali da te superbaklje najvjerojatnije nastaju na isti način kao i Sunčeve pjege.

Foto: Thinkstock, Comstock Images
Foto: Thinkstock, Comstock Images

"Magnetska polja na površini zvijezda sa superbakljama općenito su jača od magnetskih polja na površini Sunca. To je upravo ono što bi se i očekivalo, ako superbaklje nastaju na isti način kao i obične", objasnio je Karoff.

Zastrašujuća pomisao

A kako je magnetsko polje Sunca dosta slabije u usporedbi s onima nekih drugih zvijezda, ne bi bilo u stanju proizvesti superbaklje, nije li tako? Krivo.

Od svih zvijezda sa superbakljama koje je Karoff analizirao, oko 10 posto imalo je magnetsko polje slične snage ili čak i slabije nego što ga ima naša zvijezda.

"Sigurno nismo očekivali pronaći zvijezde sa superbakljama čija su magnetska polja slaba poput Sunčevog. Ovo otvara mogućnost da bi i Sunce moglo stvoriti superbaklju, a to je stvarno zastrašujuća pomisao", objasnio je Karoff.

Iako nije pretjerano vjerojatno, moguće je da bi i Sunce moglo stvoriti superbaklju.

Dokazi iz geoloških arhiva pokazuju kako je Sunce možda stvorilo manju superbaklju 775. godine. Ako bi velika superbaklja danas pogodila Zemlju, posljedice bi bile razarajuće na samo po našu elektronsku opremu, već i za atmosferu i sposobnost planeta da podržava život.