NEŠTO KRADE VELIKE KOLIČINE PLINA: / Astronomi krenuli u lov na tajanstvenog ubojicu galaktika

Foto: Wikimedia

U svemiru oko nas upravo hara misteriozna epidemija. Galaktike umiru prerano – nestaju iz neobjašnjivih razloga. Tko ili što ubija sve te galaktike? Astronomi traže odgovore.

22.1.2017.
Wikimedia

U novoj studiji, znanstvenici is Međunarodnog središta za istraživanje radio astronomije (ICRAR) tvrde kako je uklanjanje plinova iz galaktika daleko raširenije nego što se to prije mislilo.

OTKRIVENA GALAKTIKA DUHOVA: /

Još nitko ne zna kako je nastala ta čudna i golema tvorevina

OTKRIVENA GALAKTIKA DUHOVA: /

Još nitko ne zna kako je nastala ta čudna i golema tvorevina

Krive aure tamne tvari?

Pregledavanje oko 11.000 galaktika pokazalo je da se plin krade iz nekoliko tisuća. A bez plina galaktike ne mogu stvarati nove zvijezde te počinju odumirati.

Što sve ove umiruće galaktike imaju zajedničko? Znanstvenici vjeruju da se sve one nalaze unutar aure tamne tvari koja okružuje galaktiku.

"Tijekom svog života, galaktike mogu imati aure različitih veličina, od onih s masom tipičnom za naš Mliječni Put, pa do aura koje su i do tisuću puta masivnije", naveo je voditelj studije Toby Brown u priopćenju. "Kako galaktike propadaju kroz te veće aure superugrijana međugalaktička plazma velikom brzinom 'izvlači' iz njih plin, nužno potreban za stvaranje novih zvijezda.

Foto: nasa
Foto: nasa

Prijašnja su istraživanja otkrila uklanjanje plina unutar velikih galaktičkih klastera, za koje se smatralo da se nalaze unutar još većih aura od tamne tvari. No najnovija otkrića pokazuju kako je fenomen prisutan i kod manjih, izoliranih nakupina galaktika i tamne tvari.

Brza krađa

"Otkrili smo da je ovakvo uklanjanje plina iz galaktika potencijalno glavni način na koji okolina ugrožava galaktike, jer uklanjanjem plina prestaje i formiranje novih zvjezda", rekao je Brown.

Galaktike mogu biti ugušene a njihova zaliha plina pokradena na više načina, ali uglavnom se radi o dosta sporim procesima. No u ovim slučajevima radi se o jako brzom oduzimanju plinova.

"Ovdje se radi o tome da galaktiku odalami po glavi i zatim joj se oduzme plin dosta brzo, u roku od samo desetak milijuna godina, a astronomski govoreći to je jako brzo", zaključio je Brown.