KADA SU VIDJELI ZEMLJU IZ SVEMIRA, ASTRONAUTI NIKAD VIŠE NISU BILI ISTI: / 'Vrijeme je stalo; Odjednom me obuzela tuga...'

Foto: profimedia/Apollo 8

'Ostao sam preplavljen emocijama gledajući Zemlju. Tu očaravajuću, krhku oazu koja nam je data i koja štiti sav svoj život od okrutnosti svemira. Odjednom me obuzela tuga...

19.7.2019.
profimedia/Apollo 8

"Mi smo samo napredna vrsta majmuna na malom planetu oko jedne prosječne zvijezde. Ali možemo razumjeti Svemir. To nas čini jako posebnima", rekao je Stephan Hawking, jedan od najvećih znanstvenika našeg doba, koji je ostavio neizbrisiv trag kroz svoja istraživanja i proučavanje Svemira.

Ljudi su oduvijek težili istraživanju nepoznatoga, a jedan od glavnih trijumfa kada je u pitanju istraživanje nebeskog prostranstva, dogodio se kada je ljudska noga prvi put kročila na neki nebeski objekt.

NASA-in psiholog otkrio kako putovanje u svemir djeluje na ljudski um

Baš u ovom trenutku, prije 50 godina, troje hrabrih astronauta bilo je na putu da osvoji Mjesec. Neil Armstrong, Buzz Aldrin i Michael Collins. Oni su samim time postali i prvi ljudi koji su vidjeli Zemlju s drugog nebeskog objekta, a taj je događaj promijenio sve. Pogotovo za ukupno 12 astronauta koji su zakoračili na Mjesec.

'Najveći razlog zašto smo otišli'

Pogled na Zemlju, plavi planet, nužan je bio ne bi li se vidjela šira slika, piše Science Alert.

Tako je u dokumentarnom osvrtu 'Planetary Collectiva', nazvanom 'Overview', David Beaver, jedan od suosnivača 'Overview Instituta', opisao što je osjetio jedan od astronauta koji je sudjelovao u misiji Apollo 8.

"Kada smo otišli na Mjesec, sav naš fokus bio je usmjeren prema njemu. Nismo uopće razmišljali o Zemlji. No onda, kada smo to učinili, to je postao možda najveći razlog zbog kojeg smo otišli."

A view of Earth from 36,000 nautical miles away as photographed from the Apollo 10 spacecraft during its trans-lunar journey toward the moon. While the Yucatan Peninsula is obscured by clouds, nearly all of Mexico north of the Isthmus of Tehuantepec can be clearly delineated. The Gulf of California and Baja California and the San Joaquin Valley can be easily identified. Also, the delta of the Rio Grande River and the Texas coast are visible. Note the color differences (greens - east, browns - west) along the 100 degrees meridian.

The crew members on Apollo 10 are astronauts Thomas P. Stafford, commander; John W. Young, command module pilot; and Eugene E. Cernan, lunar module pilot. Astronaut Young remained in lunar orbit, in the Command and Service Module (CSM) "Charlie Brown", while astronauts Stafford and Cernan descended to within nine miles of the lunar surface, in the Lunar Module (LM) "Snoopy".

Photo, Image: 334262306, License: Rights-managed, Restrictions: WORLDWIDE RIGHTS AVAILABLE. End users shall not licence, sell, transmit, or otherwise distribute any photographs represented by eyevine, to any third party., Model Release: no, Credit line: Profimedia, Eyevine

Promatranje Zemlje po prvi put s te udaljenosti, promijenilo je život čak i gledateljima koji su pratili prijenos na svojim malim ekranima, a najupečatljiviju fotografiju 'Earthrise' snimio je astronaut Bill Anders tijekom misije Apollo 8. To je bio prvi put kada su ljudi mogli na takav način promatrati planet Zemlju.

"Bio je to popriličan šok. Mislim da nitko od nas nije očekivao kako će nam taj pogled na Zemlju dati drugačiju perspektivu. Mislim da je fokus bio na tome: idemo prema zvijezdama, idemo na druge planete", kazao je David Loy u Overviewu.

"Odjednom smo pogledali prema natrag i osvjestili se."

'Vrijeme je stalo, a onda me obuzela tuga'

NASA-in astronaut, Ron Garan, objasnio je svoj nevjerojatan doživljaj viđenja Zemlje iz drugačije perspektive u svojoj knjizi 'The Orbital Perspective'.

"Vrijeme je stalo, a ja sam ostao preplavljen emocijama gledajući Zemlju. Tu očaravajuću, krhku oazu koja nam je data i koja štiti sav svoj život od okrutnosti svemira. Odjednom me obuzela tuga.

Dok sam gledao taj raj, nisam mogao prestati razmišljati o svim ljudima koji nemaju pitke vode, na bezbroj onih koji legnu svako večer gladni, socijalnu nepravdu, sukobe i siromaštvo u svijetu.

Earthrise over Moon, Apollo 8. This famous image, one of the first of the Earth seen from another world, was taken by US astronauts on board the Apollo 8 spacecraft on 24th December 1968 as they orbited the Moon. The astronauts saw this view with the Moon's surface at right, but the image is usually displayed in this orientation to show the Earth rising over the Moon. Along with the first photographs of the Earth from space, this photograph become iconic for its depiction of the beauty and fragility of the Earth., Image: 102970447, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Sciencephoto RM

Viđenje Zemlje iz ovog kuta dalo mi je jedinstvenu perspektivu. Dio toga, shvaćanje je da svi mi putujemo zajedno na ovom planetu i kada bi svatko od nas mogao iz ove perspektive vidjeti Zemlju, shvatili bi da ništa nije nemoguće", ispričao je Garan.

Zato, iako većina od nas nije imala priliku vidjeti Zemlju na ovaj način, bitno je da shvatimo da je to jedini planet koji u ovom trenutku možemo zvati domom. Iz tog razloga, čuvanje istog više je nego potrebno, a ekološka i društvena osvještenost, jedine su stavke koje mogu spasiti kako nas tako i ovaj predivan plavi planet.